(2018/C 88/04)
(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2018 r.)
URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 9,
uwzględniając wniosek przedłożony przez Fondation pour une Europe des nations et des libertés,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 4 września 2017 r. Urząd otrzymał od Ruchu na rzecz Europy Narodów i Wolności - Mouvement pour une Europe des nations et des libertés (MENL) dokumentację złożoną w imieniu Fundacji na rzecz Europy Narodów i Wolności - Fondation pour une Europe des nations et des libertés (FENL), dotyczącą rejestracji FENL w charakterze europejskiej fundacji politycznej (dokumentacja).
(2) W dniu wpłynięcia dokumentacji MENL nie był europejską partią polityczną w rozumieniu rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, gdyż nie został jeszcze zarejestrowany zgodnie z warunkami i procedurami określonymi w przedmiotowym rozporządzeniu.
(3) W dniu 8 września 2017 r. Urząd przesłał MENL i FENL wstępną ocenę na podstawie art. 34 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 (pierwsza wstępna ocena), w której powołał się na art. 8 ust. 1 tegoż rozporządzenia, zgodnie z którym fundacja może złożyć wniosek jedynie za pośrednictwem europejskiej partii politycznej, z którą jest formalnie powiązana.
(4) W pierwszej wstępnej ocenie Urząd wstępnie przyjął opinię, że niezależnie od tego, czy przedłożoną dokumentację należy rozpatrywać jako wniosek w rozumieniu rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, przedstawiona dokumentacja jest niedopuszczalna lub, alternatywnie, nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia.
(5) W dniu 18 września 2017 r. Urząd poinformował MENL o swojej decyzji z dnia 14 września 2017 r. o zarejestrowaniu go w charakterze europejskiej partii politycznej na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 i w tym samym dniu do Urzędu wpłynął również wniosek FENL (wnioskodawca) o zarejestrowanie w charakterze europejskiej fundacji politycznej (wniosek).
(6) W dniu 20 września 2017 r. w rozmowie telefonicznej Urząd poinformował wnioskodawcę, że uważa, iż wniosek zastąpił dokumentację przedłożoną w dniu 4 września 2017 r.
(7) W dniu 25 września 2017 r. Urząd przesłał wnioskodawcy wstępną ocenę na podstawie art. 34 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 (druga wstępna ocena), w której powołał się na art. 3 ust. 3 tegoż rozporządzenia, zgodnie z którym każda europejska partia polityczna i powiązana z nią europejska fundacja polityczna muszą dbać o rozdzielenie swoich bieżących czynności administracyjnych, struktur zarządzania i rachunków finansowych.
(8) W drugiej wstępnej ocenie Urząd wstępnie przyjął opinię, że wniosek nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, ponieważ siedmiu spośród ośmiu członków zarządu wnioskodawcy jest jednocześnie członkami zarządu MENL.
(9) W dniu 27 września 2017 r. wnioskodawca publicznie ogłosił, że dokonuje zmian w składzie swojego zarządu w celu ograniczenia liczby jego członków będących jednocześnie członkami zarządu MENL oraz z myślą o dostosowaniu się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 najpóźniej do dnia 19 października 2017 r.
(10) W dniu 28 września 2017 r. wnioskodawca przedłożył dokumentację, w której odniósł się do publicznego ogłoszenia i przedstawił dalsze szczegóły na temat trwającego procesu dokonywania zmian w składzie swojego zarządu w celu ograniczenia liczby jego członków będących jednocześnie członkami zarządu MENL oraz z myślą o dostosowaniu się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
(11) Urząd uważa, że publiczne ogłoszenie wnioskodawcy, skierowane do opinii publicznej, oraz działania podjęte już w celu wdrożenia poczynionych zapowiedzi stanowią elementy stanu faktycznego, które w tym przypadku należy wziąć pod uwagę na równi ze wszystkimi pozostałymi elementami wniosku.
(12) Jeżeli wnioskodawca nie zdoła wdrożyć publicznie poczynionych zapowiedzi, Urząd będzie miał prawo odwołać niniejszą decyzję o rejestracji, gdyż w takiej sytuacji opierałaby się ona na błędnych lub wprowadzających w błąd informacjach.
(13) Wnioskodawca przedstawił również dokumenty potwierdzające, że spełnia pozostałe warunki określone w art. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, oświadczenie w formie określonej w załączniku do tego rozporządzenia oraz statut wnioskodawcy zawierający przepisy wymagane na mocy art. 5 tegoż rozporządzenia.
(14) Wnioskodawca przedłożył dodatkowe dokumenty, zgodnie z art. 1 i 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 2 .
(15) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 Urząd zbadał przedłożony wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi i uważa, że nie stwierdzono, iż wnioskodawca nie spełnia warunków rejestracji określonych w art. 3 przedmiotowego rozporządzenia lub że statut nie zawiera przepisów wymaganych na mocy art. 5 tegoż rozporządzenia.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych | |
M. ADAM | |
Dyrektor |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.88.8 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Rejestracja Fundacji na rzecz Europy Narodów i Wolności - Fondation pour une Europe des nations et des libertés. |
Data aktu: | 29/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 08/03/2018 |