(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2019 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu państwa członkowskie mają wspierać zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.
(3) W czerwcu 2017 r. i w czerwcu 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że odpowiednio w roku 2016 i 2017 odnotowano znaczne odchylenie od średniookresowego celu budżetowego Rumunii lub od ścieżki dostosowania prowadzącej do tego celu. W związku z tymi stwierdzonymi znacznymi odchyleniami Rada wydała zalecenia w dniu 16 czerwca 2017 r. 2 i 22 czerwca 2018 r. 3 , aby Rumunia wprowadziła niezbędne środki do skorygowania tych odchyleń. Rada stwierdziła następnie, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na te zalecenia, i wydała zmienione zalecenia odpowiednio w dniu 5 grudnia 2017 r. 4 i 4 grudnia 2018 r. 5 Rada ustaliła następnie, że również w odpowiedzi na te zmienione zalecenia Rumunia nie podjęła skutecznych działań.
(4) W dniu 14 czerwca 2019 r. Rada odnotowała, że w 2018 r. Rumunia ponownie odnotowała znaczne odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego. Na tej podstawie Rada wydała zalecenie 6 i zaleciła Rumunii przyjęcie koniecznych środków mających zapewnić, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 7 nie przekroczyła 4,5 % w 2019 r. i 5,1 % w 2020 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % produktu krajowego brutto (PKB) w 2019 r. i 0,75 % PKB w 2020 r. Rada zaleciła ponadto Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu oraz że środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin 15 października 2019 r. na przedstawienie sprawozdania na temat działań podjętych w odpowiedzi na to zalecenie z dnia 14 czerwca 2019 r.
(5) W dniu 9 lipca 2019 r. Rada wydała zalecenie zalecające Rumunii, aby w 2019 r. i 2020 r. zastosowała się do zalecenia Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. w celu skorygowania znacznego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego 8 .
(6) W dniu 25 września 2019 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misję wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom rumuńskim z prośbą o ustosunkowanie się do nich Komisja przedstawiła w dniu 20 listopada 2019 r. swoje ustalenia Radzie. Ustalenia te zostały podane do wiadomości publicznej.
(7) W dniu 15 października 2019 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat skutecznych działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. Biorąc pod uwagę informacje przekazane przez władze Rumunii w sprawozdaniu oraz ogólną ocenę opartą na prognozie Komisji z jesieni 2019 r., w dniu 5 grudnia 2019 r. Rada doszła do wniosku, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r.
(8) W związku z brakiem skutecznych działań ze strony Rumunii oraz skumulowanym dużym odchyleniem od zalecanej ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego należy skierować do Rumunii zmienione zalecenie w sprawie właściwych środków, jakie należy zastosować na mocy z art. 121 ust. 4 Traktatu.
(9) W prognozie Komisji z jesieni 2019 r. przewiduje się pogorszenie salda strukturalnego Rumunii o 0,8 % PKB w 2019 r. i o dalsze 0,8 % PKB w 2020 r. Szacuje się w związku z tym, że deficyt strukturalny wyniesie 2,5 % PKB w 2019 r. i 3,4 % PKB w 2020 r., tzn. że będzie oddalony od średniookresowego celu budżetowego, jakim jest deficyt strukturalny wynoszący 1,0 % PKB odpowiednio w 2019 r i 2020r.
(10) W celu skorygowania skumulowanych odchyleń oraz przywrócenia Rumunii na właściwą ścieżkę dostosowania, od której odeszła, roczną korektę strukturalną wynoszącą 0,75 % PKB na 2020 r. zaleconą przez Radę w dniu 14 czerwca 2019 r. należy uzupełnić o dodatkowy wysiłek. Z uwagi na wielkość skumulowanych odchyleń od zalecanej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu dodatkowy wysiłek wielkości 0,25 % PKB wydaje się odpowiedni. Ten dodatkowy wysiłek przyspieszy on powrót do dostosowania do średniookresowego celu budżetowego, nie zagrażając przy tym wzrostowi gospodarczemu.
(11) W prognozie Komisji z jesieni 2019 r. przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 3,6 % w 2019 r. i 4,4 % w 2020 r., czyli powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Wydaje się, że wymagana korekta strukturalna jest również właściwa, aby zapewnić w 2020 r. przestrzeganie przez Rumunię określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.
(12) Według prognozy Komisji z jesieni 2019 r. wymagana poprawa salda strukturalnego o 1,0 % PKB w 2020 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 4,4 %.
(13) W prognozie Komisji z jesieni 2019 r. przewiduje się pogorszenie salda strukturalnego Rumunii o 0,8 % PKB w 2020 r. W związku z tym poprawa strukturalna o 1,0 % PKB oznacza potrzebę przyjęcia środków przynoszących ogółem 1,8 % PKB w ujęciu strukturalnym w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym przedstawionym w prognozie Komisji z jesieni 2019 r.
(14) W świetle niepodjęcia działań w odpowiedzi na wcześniejsze zalecenia dotyczące skorygowania odnotowanego znacznego odchylenia oraz ryzyka przekroczenia wartości referencyjnej określonej w Traktacie wymagane jest pilne podjęcie kroków w celu przywrócenia ostrożnego kursu polityki budżetowej w Rumunii.
(15) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Rumunia przyjęła i rygorystycznie wdrażała niezbędne środki oraz ściśle monitorowała wydatki bieżące.
(16) Wymogi sformułowane w niniejszym zaleceniu zastępują odpowiednie elementy określone w zaleceniu Rady z dnia 14 czerwca 2019 r.
(17) Do dnia 15 kwietnia 2020 r. Rumunia powinna przekazać Radzie sprawozdanie o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie, o ile to możliwe w ramach swojego programu konwergencji przedkładanego na mocy z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.
(18) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej,
NINIEJSZYM ZALECA RUMUNII:
Niniejsze zalecenie skierowane jest do Rumunii.
W imieniu Rady | |
M. LINTILÄ | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.420.4 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 5 grudnia 2019 r. mające na celu skorygowanie znacznego odnotowanego odchylenia od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowegow Rumunii2019/C 420/02. |
Data aktu: | 05/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2019 |