(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2020 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wybuch pandemii koronawirusa (COVID-19) i nałożone następnie środki mające powstrzymać jej rozprzestrzenianie się stanowią istotny wstrząs dla gospodarek europejskich. Państwa członkowskie wprowadzają moratoria na spłatę zadłużenia i publiczne systemy gwarancji oraz inne środki o charakterze fiskalnym w celu ochrony przedsiębiorstw i gospodarstw domowych przed skutkami pandemii. Chociaż środki te są skierowane do sektora niefinansowego, mają one wpływ na stabilność finansową.
(2) Skuteczność tych środków w zakresie utrzymania stabilności finansowej zależeć będzie od ich skali oraz założeń. Powinny one być uważnie monitorowane na szczeblu krajowym, tak aby w odpowiednim czasie możliwe było ich dostosowanie przy wykorzystaniu elastyczności przewidzianej w tymczasowych unijnych zasadach dotyczących pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście epidemii COVID-19 3 .
(3) Biorąc pod uwagę wysoki stopień integracji gospodarek państw członkowskich, środki wdrożone przez jedno państwo członkowskie będą miały wpływ na inne państwa członkowskie z uwagi na ich pozytywne lub negatywne efekty zewnętrzne. Takie efekty zewnętrzne należy uwzględnić w kompleksowej ocenie wpływu na stabilność finansową w całej Unii środków podejmowanych przez organy krajowe w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19.
(4) Zapewnienie skuteczności środków krajowych służących utrzymaniu stabilności finansowej wymaga ścisłego monitorowania i współpracy między krajowymi organami makroostrożnościowymi a krajowymi organami podatkowymi i organami nadzoru, zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami. W dniu 14 maja 2020 r. Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) wystosowała pismo do krajowych organów podatkowych Unii, zachęcając do wczesnego rozpoczęcia intensywnego dialogu między odpowiednimi organami na szczeblu krajowym 4 .
(5) ERRS jest odpowiedzialna za nadzór makroostrożnościowy nad systemem finansowym w Unii i przyczynia się do ograniczania ryzyka systemowego i zapobiegania mu. W tym celu ERRS zamierza monitorować i regularnie omawiać wpływ na stabilność finansową w całej Unii krajowych środków wprowadzonych w celu ochrony gospodarki realnej w odpowiedzi na pandemię COVID-19. ERRS zamierza skupić się w szczególności na skutkach transgranicz- nych i międzysektorowych. Monitorowanie takie powinno być kontynuowane tak długo, jak długo środki te będą miały potencjalny wpływ na stabilność finansową w Unii.
(6) Na potrzeby monitorowania wpływu takich środków na stabilność finansową w całej Unii konieczne będzie przekazywanie istotnych informacji krajowych przez krajowe organy nadzoru makroostrożnościowego. Zwracając się o odpowiednie informacje, ERRS powinna uwzględniać zasadę proporcjonalności i unikać powielania wymogów sprawozdawczych, skupiając się na informacjach, które nie są dostępne z innych źródeł.
(7) Celem ERRS jest uzupełnienie i usprawnienie monitorowania i oceny prowadzonych na szczeblu krajowym. ERRS pragnie zapewnić lepszą wymianę doświadczeń i wczesne rozpoznawanie problemów transgranicznych i między- sektorowych. Na późniejszym etapie ERRS zapewni także koordynację w zakresie stopniowego wycofywania zastosowanych środków. W tym celu ERRS zamierza ustanowić kanał wymiany informacji na potrzeby organów objętych obowiązkiem sprawozdawczym.
(8) Niniejsze zalecenie nie nakłada nowych obowiązków sprawozdawczych na sektor usług finansowych. W celu uzyskania informacji ERRS powinna polegać na przekazywanych przez krajowe organy makroostrożnościowe danych zgromadzonych na potrzeby monitorowania krajowego, opierających się z kolei na sprawozdaniach krajowych organów podatkowych i agencji rządowych zaangażowanych we wdrażanie danych środków. ERRS powinna również opierać się na danych zgromadzonych przez jej instytucje członkowskie, w szczególności Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejski Bank Centralny i Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji.
(9) Niniejsze zalecenie nie narusza kompetencji banków centralnych Unii w zakresie polityki pieniężnej.
(10) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu ich adresatów oraz po poinformowaniu Rady Unii Europejskiej przez Radę Generalną o zamiarze wydania zalecenia i umożliwieniu Radzie zajęcia stanowiska w tym zakresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W imieniu Rady Generalnej ERRS | |
Francesco MAZZAFERRO | |
Szef Sekretariatu ERRS |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.249.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie monitorowania wpływu na stabilność finansową moratoriów na spłatę zadłużenia i publicznych systemów gwarancji oraz innych środków o charakterze fiskalnym podjętych w celu ochrony gospodarki realnej w związku z pandemią COVID-19 (ERRS/2020/8). |
Data aktu: | 27/05/2020 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 27/05/2020 |