Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia (COM(2018)0322 - C8-0000/2018 - 2018/0166R(APP))
(2020/C 363/25)
(Dz.U.UE C z dnia 28 października 2020 r.)
Parlament Europejski,
o 8. ma świadomość poważnych wyzwań, przed którymi stoi Unia, i przyjmuje pełną odpowiedzialność za terminowe ustanowienie budżetu, który będzie odpowiadał potrzebom, oczekiwaniom i problemom obywateli UE; wyraża gotowość do przystąpienia do negocjacji z Radą w celu dopracowania wniosków Komisji i ustanowienia realistycznych wieloletnich ram finansowych;
o 14. przyjmuje niniejszą rezolucję w celu zarysowania swojego mandatu negocjacyjnego w odniesieniu do wszystkich aspektów wniosków Komisji, w tym konkretnych poprawek zarówno do proponowanego rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych, jak i porozumienia międzyinstytucjonalnego; ponadto przedstawia tabelę z danymi liczbowymi dotyczącymi poszczególnych strategii politycznych i programów UE w oparciu o stanowiska Parlamentu przyjęte już w poprzednich rezolucjach w sprawie wieloletnich ram finansowych; podkreśla, że dane te będą również częścią mandatu Parlamentu w zbliżających się negocjacjach ustawodawczych zmierzających do przyjęcia programów UE na okres 2021-2027;
Dane liczbowe
Rewizja śródokresowa
Elastyczność
o 23. z zadowoleniem przyjmuje wnioski Komisji dotyczące elastyczności, które stanowią dobrą podstawę do negocjacji; zgadza się z ogólną strukturą mechanizmów elastyczności w wieloletnich ramach finansowych na lata 20212027; podkreśla, że instrumenty szczególne mają różne zadania i odpowiadają na różne potrzeby, i sprzeciwia się wszelkim próbom ich połączenia; zdecydowanie popiera wyraźny zapis, by środki na zobowiązania i płatności wywodzące się z zastosowania instrumentów szczególnych zapisać w budżecie poza odpowiednimi pułapami wieloletnich ram finansowych, a także by usunąć wszelkie ograniczenia korekt wynikających z łącznego marginesu na płatności; apeluje o wprowadzenie szeregu dodatkowych usprawnień, w tym między innymi:
Czas obowiązywania
Struktura
Jedność budżetu
o 29. zaznacza jednak, że włączenie tych instrumentów do budżetu UE nie powinno prowadzić do ograniczenia finansowania innych polityk i programów UE; podkreśla w związku z tym konieczność podjęcia decyzji w sprawie globalnego poziomu następnych wieloletnich ram finansowych bez obliczania przydziału 0,03 % DNB UE odpowiadającego Europejskiemu Funduszowi Rozwoju, który należy dodać do uzgodnionych pułapów;
Praworządność
Zwykła procedura ustawodawcza i akty delegowane
Klauzule przeglądowe
Wnioski ustawodawcze
Zmiana 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(1) Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu przewidywalności przy przygotowywaniu i realizacji inwestycji średnioterminowych, okres obowiązywania wieloletnich ram finansowych (WRF) należy określić na siedem lat począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r. | (1) Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu przewidywalności przy przygotowywaniu i realizacji inwestycji średnioterminowych, jak również konieczność zapewnienia legitymacji demokratycznej i rozliczalności, okres obowiązywania tych wieloletnich ram finansowych (WRF) należy określić na siedem lat począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r. z myślą o późniejszym przejściu na okres "pięć plus pięć lat", który byłby dostosowany do cyklu politycznego Parlamentu Europejskiego i Komisji. |
Zmiana 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(2) Roczne pułapy środków na zobowiązania według kategorii wydatków oraz roczne pułapy środków na płatności określone przepisami WRF muszą być zgodne z mającymi zastosowanie pułapami zobowiązań i zasobów własnych, określonymi zgodnie z decyzją Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej przyjętą zgodnie z art. 311 TFUE akapit trzeci. | (2) W wieloletnich ramach finansowych należy ustalić roczne pułapy środków na zobowiązania według kategorii wydatków oraz roczne pułapy środków na płatności, aby zapewnić rozwój wydatków unijnych w uporządkowany sposób i w granicach zasobów własnych, a jednocześnie zadbać o to, by Unia mogła pozyskiwać środki niezbędne do realizacji swoich celów i prowadzenia polityki zgodnie z art. 311 akapit pierwszy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a także by mogła wypełniać zobowiązania wobec stron trzecich zgodnie z art. 323 TFUE. |
Zmiana 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(2a) Poziom pułapów powinien zostać ustalony na podstawie kwot niezbędnych do finansowania i funkcjonowania unijnych programów i polityk, a także na podstawie wymaganych marginesów, które należy udostępnić na potrzeby dostosowań do przyszłych potrzeb. Ponadto pułapy płatności powinny uwzględniać dużą kwotę zobowiązań pozostających do spłaty przewidzianych na koniec 2020 r. Kwoty określone w niniejszym rozporządzeniu oraz w aktach podstawowych dotyczących programów na lata 2021-2027 powinny zostać uzgodnione w cenach z 2018 r. oraz, dla uproszczenia i w celu zapewnienia przewidywalności, dostosowane na podstawie stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie. |
Zmiana 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 3
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(3) Jeżeli konieczne jest uruchomienie gwarancji udzielonych w ramach budżetu ogólnego Unii w odniesieniu do pomocy finansowej na rzecz państw członkowskich zatwierdzonej zgodnie z art. [208 ust. 1] rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr [xxx/201x] r. ("rozporządzenie finansowe"), niezbędną kwotę należy uruchomić poza pułapami środków na zobowiązania i środków na płatności określonymi w WRF, przestrzegając jednocześnie pułapu zasobów własnych. | (3) Jeżeli konieczne jest uruchomienie gwarancji udzielonych w ramach budżetu ogólnego Unii w odniesieniu do pomocy finansowej na rzecz państw członkowskich zatwierdzonej zgodnie z art. [208 ust. 1] rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr [xxx/201x] r. ("rozporządzenie finansowe"), niezbędną kwotę należy uruchomić poza pułapami środków na zobowiązania i środków na płatności określonymi w WRF i dlatego należy ją uwzględnić podczas ustalania pułapu zasobów własnych. |
Zmiana 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(4) W WRF nie należy uwzględniać pozycji budżetu finansowanych z dochodów przeznaczonych na określony cel w rozumieniu rozporządzenia finansowego. | (4) Dochodów przeznaczonych na określony cel w rozumieniu rozporządzenia finansowego, finansujących pozycje budżetu, nie należy uwzględniać w odniesieniu do pułapów WRF, natomiast należy przedstawiać wszelkie dostępne informacje, zachowując pełną przejrzystość w trakcie procedury przyjmowania budżetu rocznego i jego wykonywania. |
Zmiana 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 6
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(6) Należy wprowadzić określoną i jak największą możliwą elastyczność, aby umożliwić Unii wypełnianie jej zobowiązań zgodnie z art. 323 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). | (6) Należy w ramach WRF zapewnić maksymalną elastyczność, aby w szczególności zagwarantować, że Unia będzie mogła wypełniać zobowiązania zgodnie z art. 311 i art. 323 TFUE. |
Zmiana 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana | ||
(7) | Następujące instrumenty szczególne są niezbędne, by umożliwić Unii podejmowanie działań w określonych nieprzewidzianych okolicznościach lub aby umożliwić finansowanie jasno określonych wydatków, których nie można sfinansować w ramach pułapów dostępnych dla jednego działu lub kilku działów określonych w WRF, tak by zapewnić sprawny przebieg procedury budżetowej: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, rezerwa na pomoc nadzwyczajną, łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii"), instrument elastyczności i margines na nieprzewidziane wydatki. Rezerwa na pomoc nadzwyczajną nie ma na celu łagodzenia konsekwencji kryzysów związanych z rynkiem, które mają wpływ na produkcję lub dystrybucję rolną. Należy zatem wprowadzić szczegółowy przepis, w którym przewidziana będzie możliwość zapisania w budżecie poza pułapami określonymi w WRF środków na zobowiązania i odpowiadających im środków na płatności, gdy konieczne będzie skorzystanie z instrumentów szczególnych. | (7) | Następujące instrumenty szczególne są niezbędne, by umożliwić Unii reakcję na określone nieprzewidziane okoliczności lub aby umożliwić finansowanie wyraźnie określonych wydatków, których nie można byłoby sfinansować w ramach pułapów dostępnych dla jednego lub kilku działów określonych w ramach finansowych, usprawniając tym samym przebieg corocznej procedury budżetowej: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, rezerwa na pomoc nadzwyczajną, łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii na zobowiązania"), instrument elastyczności i margines na nieprzewidziane wydatki. Należy zatem wprowadzić szczegółowy przepis, w którym przewidziana będzie możliwość zapisania w budżecie poza pułapami określonymi w WRF środków na zobowiązania i odpowiadających im środków na płatności, gdy konieczne będzie skorzystanie z instrumentów szczególnych. |
Zmiana 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(7a) W szczególności, o ile Unia i jej państwa członkowskie powinny dokładać wszelkich starań, by zapewnić skuteczne wykonywanie zobowiązań zatwierdzonych przez władzę budżetową zgodnie z ich pierwotnym celem, możliwe powinno być uruchomienie środków na zobowiązania, które nie zostały zrealizowane lub zostały anulowane, za pośrednictwem rezerwy Unii na zobowiązania, pod warunkiem że dla beneficjentów nie będzie to sposobem na obchodzenie odpowiednich zasad dotyczących anulowania zobowiązań. |
Zmiana 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 9
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(9) Należy określić zasady na wypadek innych sytuacji, które mogą wymagać dostosowania WRF. Dostosowania te mogą być związane z przyjęciem z opóźnieniem nowych zasad lub programów objętych zarządzaniem dzielonym lub ze środkami związanymi z należytym zarządzaniem gospodarczym lub ochroną budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich, przyjętymi zgodnie z odpowiednimi aktami podstawowymi. | (9) Należy określić zasady na wypadek innych sytuacji, które mogą wymagać dostosowania WRF. Dostosowania te mogą być związane z przyjęciem z opóźnieniem nowych zasad lub programów objętych zarządzaniem dzielonym lub ze środkami zawieszającymi zobowiązania budżetowe zgodnie z odpowiednimi aktami podstawowymi. |
Zmiana 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(10) Konieczne jest przeprowadzenie przeglądu funkcjonowania WRF w połowie okresu ich wdrażania. Wyniki tego przeglądu należy uwzględnić w ewentualnej rewizji niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do pozostałych lat obowiązywania WRF. | (10) W celu uwzględnienia nowych strategii politycznych i nowych priorytetów należy zrewidować WRF w połowie okresu na podstawie przeglądu funkcjonowania i wdrażania WRF, który powinien zawierać także sprawozdanie określające metody praktycznego wdrożenia ram finansowych obejmujących okres "pięć plus pięć lat". |
Zmiana 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(10a) Aby Unia wywiązała się z zobowiązania w zakresie prekursorstwa we wdrażaniu celów zrównoważonego rozwoju ONZ, w tym również celu dotyczącego równouprawnienia płci, rewizję WRF należy przygotować z uwzględnieniem postępów poczynionych we wdrażaniu wszystkich strategii politycznych oraz inicjatyw UE objętych WRF na lata 2021-2027, mierzonych przy wykorzystaniu wskaźników skuteczności działania opracowanych przez Komisję, a także postępów w zakresie uwzględniania problematyki płci we wszystkich działaniach UE. Przegląd WRF przygotowuje się również z uwzględnieniem postępów w osiąganiu ogólnego celu, jakim jest przeznaczanie 25 % środków UE na cele klimatyczne w ramach wydatków UE w okresie obowiązywania WRF na lata 2021-2027, oraz celu w zakresie wydatków związanych ze zmianą klimatu na poziomie 30 %, który ma zostać osiągnięty jak najszybciej, jednak nie później niż do 2027 r., przy czym podstawą pomiaru mają być zmienione wskaźniki skuteczności działania umożliwiające rozróżnienie między łagodzeniem skutków zmiany klimatu a dostosowywaniem się do niej. W ramach przeglądu, we współpracy z zainteresowanymi podmiotami na szczeblu krajowym i lokalnym, należy również ocenić, czy przyjęte środki upraszczające rzeczywiście doprowadziły do ograniczenia obciążeń biurokratycznych dla beneficjentów podczas realizacji programów. |
Zmiana 12
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 12 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(12a) Wszystkie wydatki na szczeblu Unii przeznaczone na wdrażanie unijnych strategii politycznych na podstawie traktatów stanowią wydatki Unii do celów art. 310 ust. 1 TFUE i dlatego należy je zapisać w budżecie Unii zgodnie z procedurą budżetową ustanowioną w art. 314 TFUE, zapewniając w ten sposób poszanowanie podstawowych zasad demokratycznej reprezentacji obywateli w podejmowaniu decyzji, nadzór parlamentarny nad finansami publicznymi i przejrzystość podejmowania decyzji. Pułapy określone w WRF nie mogą utrudniać finansowania celów politycznych Unii z budżetu unijnego. Dlatego niezbędne jest wprowadzenie możliwości skorygowania WRF w górę za każdym razem, kiedy będzie to potrzebne, aby ułatwić finansowanie unijnych strategii politycznych, w szczególności nowych celów politycznych, bez uciekania się do międzyrządowych lub quasi-międzyrządowych metod finansowania. |
Zmiana 13
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 13
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(13) Konieczne jest również wprowadzenie przepisów dotyczących szczegółowych zasad postępowania w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych, których czas realizacji znacznie przekracza wyznaczony okres obowiązywania WRF. Konieczne jest wyznaczenie maksymalnych kwot wkładu z budżetu ogólnego Unii w te projekty, co pozwoli zapewnić, by nie miały one żadnego wpływu na inne projekty finansowane z tego budżetu. | (13) Konieczne jest również wprowadzenie przepisów dotyczących szczegółowych zasad postępowania w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych, których czas realizacji znacznie przekracza wyznaczony okres obowiązywania WRF. Finansowanie owych dużych projektów, które mają strategiczne znaczenie dla Unii, musi być zagwarantowane z budżetu ogólnego Unii, ale konieczne jest wyznaczenie maksymalnych kwot wkładu z budżetu ogólnego Unii w te projekty, dzięki czemu ewentualne przekroczenie kosztów nie będzie miało wpływu na inne projekty finansowane z tego budżetu. |
Zmiana 14
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 14
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(14) Konieczne jest wprowadzenie przepisów określających ogólne zasady współpracy międzyinstytucjonalnej w procedurze budżetowej. | (14) Konieczne jest wprowadzenie przepisów określających ogólne zasady w zakresie przejrzystości i współpracy międzyinstytucjonalnej w procedurze budżetowej przy poszanowaniu uprawnień budżetowych instytucji, wynikających z traktatów, w trosce o to, aby decyzje budżetowe podejmowano w jak najbardziej otwarty sposób i jak najbliżej obywateli, zgodnie z wymogami zawartymi w art. 10 ust. 3 TUE, oraz by procedura budżetowa przebiegała sprawnie, jak przewiduje art. 312 ust. 3 akapit drugi TFUE. |
Zmiana 15
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 15
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
(15) Komisja powinna przedstawić wniosek w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych przed dniem 1 lipca 2025 r., by umożliwić instytucjom przyjęcie go z wystarczającym wyprzedzeniem przed wejściem w życie kolejnych wieloletnich ram finansowych. Zgodnie z art. 312 ust. 4 TFUE pułapy dotyczące ostatniego roku określone w niniejszym rozporządzeniu mają w dalszym ciągu zastosowanie, gdyby nowe ramy finansowe nie zostały przyjęte przed końcem okresu obowiązywania WRF określonych w niniejszym rozporządzeniu, | (15) Komisja powinna przedstawić wniosek w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych przed dniem 1 lipca 2025 r. Takie ramy czasowe dadzą nowo powołanej Komisji czas niezbędny do przygotowania wniosków i umożliwią Parlamentowi Europejskiemu powołanemu w wyniku wyborów w 2024 r. przedstawienie własnego stanowiska w sprawie wieloletnich ram finansowych na okres po 2027 r. Umożliwią one również instytucjom przyjęcie go z wystarczającym wyprzedzeniem przed wejściem w życie kolejnych wieloletnich ram finansowych. Zgodnie z art. 312 ust. 4 TFUE pułapy dotyczące ostatniego roku określone w niniejszym rozporządzeniu mają w dalszym ciągu zastosowanie, gdyby nowe ramy finansowe nie zostały przyjęte przed końcem okresu obowiązywania WRF określonych w niniejszym rozporządzeniu, |
Zmiana 16
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 1 - artykuł 3 - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Przestrzeganie pułapu zasobów własnych | Powiązanie z zasobami własnymi |
Zmiana 17
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 1 - artykuł 3 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
4. W każdym roku w okresie objętym WRF obowiązuje zasada, że wymagana łączna kwota środków na płatności, po rocznym dostosowaniu i z uwzględnieniem wszelkich innych dostosowań i rewizji, jak również zastosowania art. 2 ust. 2 i 3, nie może skutkować taką stawką poboru zasobów własnych, która przekraczałaby pułap zasobów własnych określony zgodnie z obowiązującą decyzją Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej przyjętą zgodnie z art. 311 akapit trzeci TFUE (decyzja w sprawie zasobów własnych). | 4. W każdym roku w okresie objętym WRF obowiązuje zasada, że wymagana łączna kwota środków na płatności, po rocznym dostosowaniu i z uwzględnieniem wszelkich innych dostosowań i rewizji, jak również zastosowania art. 2 ust. 2 i 3, nie może skutkować taką stawką poboru zasobów własnych, która przekraczałaby limity zasobów własnych Unii, bez uszczerbku dla obowiązku Unii dotyczącego pozyskania środków koniecznych do osiągania celów i prowadzenia polityki zgodnie z art. 311 akapit pierwszy TFUE, a także obowiązku zadbania przez instytucje o to, by dostępne były środki finansowe umożliwiające Unii wypełnianie obowiązków prawnych wobec stron trzecich zgodnie z art. 323 TFUE. |
Zmiana 18
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 1 - artykuł 3 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
5. W razie potrzeby pułapy określone w WRF obniża się, aby zapewnić przestrzeganie pułapu zasobów własnych określonego zgodnie z obowiązującą decyzją w sprawie zasobów własnych. | skreśla się |
Zmiana 19
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 2 - artykuł 5 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
4. Z zastrzeżeniem przepisów art. 6, 7 i 8, w stosunku do danego roku, nie można dokonywać żadnych dalszych dostosowań technicznych ani w ciągu tego roku, ani na zasadzie ex post w latach kolejnych. | skreśla się |
Zmiana 20
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 2 - artykuł 7 - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Dostosowania dotyczące środków związanych z należytym zarządzaniem gospodarczym lub z ochroną budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich | Dostosowania dotyczące środków zawieszających zobowiązania budżetowe |
Zmiana 21
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 2 - artykuł 7
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
W razie zniesienia, zgodnie z odpowiednimi aktami podstawowymi, środków zawieszających zobowiązania budżetowe dotyczące funduszy Unii w kontekście środków związanych z należytym zarządzaniem gospodarczym lub z ochroną budżetu Unii w przypadku uogólnionych braków w zakresie praworządności w państwach członkowskich, kwoty odpowiadające zawieszonym zobowiązaniom zostają przeniesione na kolejne lata, a odpowiednie pułapy WRF zostają odpowiednio dostosowane. Zawieszone zobowiązania z roku n nie mogą zostać ponownie zapisanie w budżecie później niż w roku n+2. | W razie zniesienia, zgodnie z odpowiednimi aktami podstawowymi, środków zawieszających zobowiązania budżetowe, odpowiednie kwoty zostają przeniesione na kolejne lata, a odpowiednie pułapy WRF odpowiednio dostosowane. Zawieszone zobowiązania z roku n nie mogą zostać ponownie zapisanie w budżecie później niż w roku n+2. Od roku n+3 kwotę równoważną zawieszonym zobowiązaniom zapisuje się w rezerwie Unii na zobowiązania, przewidzianej w art. 12. |
Zmiana 22
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 10 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1. Środki Funduszu Solidarności Unii Europejskiej, którego cele i zakres zostały określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2012/2002, nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 600 mln EUR (w cenach z 2018 r.). W dniu 1 października każdego roku co najmniej jedna czwarta tej rocznej kwoty powinna pozostać dostępna na zaspokojenie potrzeb, które mogą powstać do końca roku. Część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana w roku n, może zostać wykorzystana do roku n+1. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Ta część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa. | 1. Środki Funduszu Solidarności Unii Europejskiej mają zapewnić pomoc finansową w razie wystąpienia poważnych klęsk żywiołowych na terenie państwa członkowskiego lub państwa kandydującego, zgodnie z definicją w odpowiednim akcie podstawowym, i nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 1 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.). W dniu 1 października każdego roku co najmniej jedna czwarta tej rocznej kwoty powinna pozostać dostępna na zaspokojenie potrzeb, które mogą powstać do końca roku. Część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana w roku n, może zostać wykorzystana do roku n+1. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Ta część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa. |
Zmiana 23
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 10 - ustęp 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1a. Środki Funduszu Solidarności Unii Europejskiej zapisuje się w budżecie ogólnym Unii jako rezerwę. |
Zmiana 24
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 11 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
2. Roczną kwotę rezerwy ustala się na 600 mln EUR (w cenach z 2018 r.) i zgodnie z rozporządzeniem finansowym można ją wykorzystywać do roku n+1. Rezerwa ta zostaje zapisana w budżecie ogólnym Unii jako rezerwa. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Ta część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa. W dniu 1 października każdego roku co najmniej jedna czwarta rocznej kwoty na rok n powinna pozostać dostępna na zaspokojenie potrzeb, które mogą powstać do końca roku. Odpowiednio na operacje wewnętrzne i zewnętrzne można uruchomić nie więcej niż połowę kwoty dostępnej do dnia 30 września każdego roku. Od dnia 1 października pozostała część dostępnej kwoty może zostać uruchomiona na operacje wewnętrzne lub zewnętrzne, aby zaspokoić potrzeby, które mogą powstać do końca roku. | 2. Roczną kwotę rezerwy na pomoc nadzwyczajną ustala się na 1 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.) i zgodnie z rozporządzeniem finansowym można ją wykorzystywać do roku n+1. Rezerwa ta zostaje zapisana w budżecie ogólnym Unii jako rezerwa. W pierwszej kolejności wykorzystuje się część rocznej kwoty wynikającą z roku poprzedniego. Ta część rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+1, wygasa. W dniu 1 października każdego roku co najmniej 150 mln EUR (w cenach z 2018 r.) z rocznej kwoty na rok n pozostaje dostępne na zaspokojenie potrzeb, które mogą powstać do końca roku. Odpowiednio na operacje wewnętrzne i zewnętrzne można uruchomić nie więcej niż połowę kwoty dostępnej do dnia 30 września każdego roku. Od dnia 1 października pozostała część dostępnej kwoty może zostać uruchomiona na operacje wewnętrzne lub zewnętrzne, aby zaspokoić potrzeby, które mogą powstać do końca roku. |
Zmiana 25
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 12 - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii") | Łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii na zobowiązania") |
Zmiana 26
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 12 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1. Łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii"), który ma zostać udostępniony poza pułapami określonymi w WRF na lata 2022-2027, obejmuje, co następuje: | 1. Łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii na zobowiązania"), który ma zostać udostępniony poza pułapami określonymi w WRF na lata 2021-2027, obejmuje, co następuje: |
a) marginesy pozostawione poniżej pułapów zobowiązań określonych w WRF na rok n-1; | a) marginesy pozostawione poniżej pułapów zobowiązań określonych w WRF na poprzednie lata; |
b) od 2023 r., oprócz marginesów, o których mowa w lit. a), kwotę równoważną umorzeniom środków dokonanym w trakcie roku n-2, z zastrzeżeniem art. [15] rozporządzenia finansowego. |
aa) niezrealizowane środki na zobowiązania z roku n-1; b) kwotę równoważną umorzeniom środków dokonanym w trakcie roku n-2, z zastrzeżeniem art. [15] rozporządzenia finansowego; |
ba) kwotę równoważną kwocie zawieszonych zobowiązań z roku n-3, których nie można już zapisać w budżecie zgodnie z art. 7; | |
bb) kwotę równoważną kwocie dochodów pochodzących z grzywien i kar. |
Zmiana 27
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 12 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
2. Łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii") lub jego część mogą zostać uruchomione przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej przewidzianej w art. 314 TFUE. | 2. Łączny margines na zobowiązania ("rezerwa Unii na zobowiązania") lub jego część mogą zostać uruchomione przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej przewidzianej w art. 314 TFUE. Marginesy z roku n mogą zostać uruchomione w roku n oraz n+1 za pośrednictwem rezerwy Unii na zobowiązania, pod warunkiem że nie stoi to w sprzeczności z oczekiwanymi lub planowanymi budżetami korygującymi. |
Zmiana 28
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 12 - ustęp 3 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
3a. Na koniec 2027 r. kwoty, które nadal są dostępne w ramach rezerwy Unii na zobowiązania, przenosi się na następne WRF do 2030 r. |
Zmiana 29
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 13 - akapit 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Instrument elastyczności może być wykorzystywany na finansowanie w danym roku budżetowym i do wskazanej wysokości precyzyjnie określonych wydatków, których nie można było pokryć w ramach pułapów dostępnych w ramach co najmniej jednego innego działu. Z zastrzeżeniem akapitu drugiego pułap rocznej kwoty dostępnej na instrument elastyczności wyznacza się na 1 000 000 000 EUR (w cenach z 2018 r.). | Instrument elastyczności może zostać wykorzystany na sfinansowanie w danym roku budżetowym i do wskazanej wysokości precyzyjnie określonych wydatków, których nie można było pokryć w ramach pułapów dostępnych w co najmniej jednym innym dziale bądź w ramach Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, Funduszu Solidarności Unii Europejskiej i rezerwy na pomoc nadzwyczajną. Z zastrzeżeniem akapitu drugiego pułap rocznej kwoty dostępnej na instrument elastyczności wyznacza się na 2 000 mln EUR (w cenach z 2018 r.). |
Zmiana 30
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 14 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1. Margines na nieprzewidziane wydatki, odpowiadający maksymalnie 0,03 % dochodu narodowego brutto Unii, ustanawia się poza pułapami WRF; ma to być ostateczny instrument umożliwiający działanie w nieprzewidzianych okolicznościach. Może on zostać uruchomiony wyłącznie w odniesieniu do budżetu korygującego lub budżetu rocznego. | 1. Margines na nieprzewidziane wydatki, odpowiadający maksymalnie 0,05 % dochodu narodowego brutto Unii, ustanawia się poza pułapami WRF; ma to być ostateczny instrument umożliwiający działanie w nieprzewidzianych okolicznościach. Może on zostać uruchomiony wyłącznie w odniesieniu do budżetu korygującego lub budżetu rocznego. Może zostać uruchomiony w przypadku środków na zobowiązania i płatności lub tylko środków na płatności. |
Zmiana 31
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 14 - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
2. Kwota wykorzystywana z marginesu na nieprzewidziane wydatki w każdym roku nie może przekraczać maksymalnej kwoty przewidzianej w rocznym dostosowaniu technicznym WRF i jest zgodna z pułapem zasobów własnych. | 2. Kwota wykorzystywana z marginesu na nieprzewidziane wydatki w każdym roku nie może przekraczać maksymalnej kwoty przewidzianej w rocznym dostosowaniu technicznym WRF. |
Zmiana 32
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 14 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
3. Kwoty udostępniane dzięki uruchomieniu marginesu na nieprzewidziane wydatki są w pełni kompensowane w marginesach co najmniej jednego działu WRF na bieżący rok budżetowy lub kolejne lata budżetowe. | skreśla się |
Zmiana 33
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 3 - artykuł 14 - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
4. Kwot kompensowanych zgodnie z ust. 3 nie uruchamia się w kontekście WRF. Skorzystanie z marginesu na nieprzewidziane wydatki nie może powodować przekroczenia łącznych kwot pułapów środków na zobowiązania i środków na płatności określonych w WRF na bieżący rok budżetowy i kolejne lata budżetowe. | skreśla się |
Zmiana 34
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 4 - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Przegląd i rewizja WRF | Rewizje |
Zmiana 35
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 4 - artykuł 15 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1. Z zastrzeżeniem przepisów art. 3 ust. 2, art. 16-20 oraz art. 24, w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności WRF mogą zostać poddane rewizji przy zachowaniu zgodności z pułapem zasobów własnych określonym zgodnie z obowiązującą decyzją w sprawie zasobów własnych. | 1. Z zastrzeżeniem przepisów art. 3 ust. 2, art. 16-20 oraz art. 24 odpowiednie pułapy WRF należy skorygować w górę w przypadku, gdy będzie to niezbędne, by ułatwić finansowanie unijnych strategii politycznych, w szczególności nowych celów politycznych, jeśli w przeciwnej sytuacji konieczne byłoby ustanowienie dodatkowych międzyrządowych lub quasi-mię- dzyrządowych metod finansowania, które prowadziłyby do obejścia procedury budżetowej określonej w art. 314 TFUE. |
Zmiana 36
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 4 - artykuł 15 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
3. W przypadku każdego wniosku dotyczącego rewizji WRF zgodnie z ust. 1 analizuje się możliwości realokacji wydatków pomiędzy programami wchodzącymi w zakres działu, którego dotyczy rewizja, ze szczególnym uwzględnieniem przewidywanego niepełnego wykorzystania środków. | skreśla się |
Zmiana 37
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 4 - artykuł 16 - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Śródokresowy przegląd WRF | Śródokresowa rewizja WRF |
Zmiana 38
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 4 - artykuł 16
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Przed dniem 1 stycznia 2024 r. Komisja przedstawia przegląd funkcjonowania WRF. Przeglądowi towarzyszą w stosownych przypadkach odpowiednie wnioski. |
Przed dniem 1 lipca 2023 r. Komisja przedstawia wniosek ustawodawczy dotyczący przeglądu niniejszego rozporządzenia zgodnie z procedurami określonymi w TFUE na podstawie przeglądu funkcjonowania WRF. Bez uszczerbku dla art. 6 niniejszego rozporządzenia pule środków finansowych wcześniej przydzielone poszczególnym krajom nie zostaną zmniejszone w drodze takiego przeglądu. Wniosek sporządzany jest z uwzględnieniem oceny: - postępów w realizacji ogólnego celu, jakim jest przeznaczenie 25 % wydatków UE na cele związane ze zmianą klimatu w okresie WRF 2021-2027 oraz jak najszybszego osiągnięcia celu 30 % rocznych wydatków; - włączenia w główny nurt celów zrównoważonego rozwoju wyznaczonych przez ONZ; - uwzględnienia aspektu płci w budżecie Unii (sporządzanie budżetu z uwzględnieniem aspektu płci) - wpływu środków upraszczających na zmniejszenie biurokracji dla beneficjentów przy realizacji programów finansowych, które mają być realizowane w porozumieniu z zainteresowanymi stronami; |
Zmiana 39
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 4 - artykuł 17
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Powiadamiając Parlament Europejski i Radę o wynikach dostosowań technicznych WRF, Komisja przedstawia w stosownych przypadkach wszelkie wnioski w sprawie rewizji łącznej kwoty środków na płatności, jakie uzna za konieczne, w świetle wykonania, celem zapewnienia należytego zarządzania rocznymi pułapami płatności oraz, w szczególności, ich należytego rozłożenia w czasie w odniesieniu do środków na zobowiązania. | Powiadamiając Parlament Europejski i Radę o wynikach dostosowań technicznych WRF, lub w przypadku gdy pułapy płatności mogą uniemożliwiać dotrzymywanie przez Unię zobowiązań prawnych, Komisja przedstawia wszelkie wnioski w sprawie rewizji łącznej kwoty środków na płatności, jakie uzna za konieczne, w świetle wykonania, celem zapewnienia należytego zarządzania rocznymi pułapami płatności oraz, w szczególności, ich należytego rozłożenia w czasie w odniesieniu do środków na zobowiązania. |
Zmiana 40
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 5 - artykuł 21 - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1. W ramach budżetu ogólnego Unii na lata 2021-2027 udostępnia się maksymalną kwotę w wysokości 14 196 mln EUR (w cenach z 2018 r.) na potrzeby dużych projektów realizowanych na podstawie [rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady XXXX/XX - Program kosmiczny]. | 1. W ramach budżetu ogólnego Unii na lata 2021-2027 udostępnia się maksymalną kwotę wspólnie na europejskie programy nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) oraz program Copernicus (europejski program obserwacji Ziemi). Tę maksymalną kwotę ustala się na poziomie 15 % powyżej kwot szacunkowych ustalonych na potrzeby obu dużych projektów realizowanych na podstawie [rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady XXXX/XX - Program kosmiczny]. Każde zwiększenie w ramach tej maksymalnej kwoty finansowane jest z marginesów lub specjalnych instrumentów i nie skutkuje redukcjami w innych programach i projektach. |
Zmiana 41
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 5 - artykuł 21 - ustęp 2 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
2a. Jeśli pojawią się dodatkowe potrzeby finansowania z budżetu unijnego dużych projektów, o których mowa powyżej, Komisja proponuje odpowiednią rewizję pułapów WRF. |
Zmiana 42
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 6 - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Współpraca międzyinstytucjonalna w procedurze budżetowej | Przejrzystość i współpraca międzyinstytucjonalna w procedurze budżetowej |
Zmiana 43
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 6 - artykuł 22
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Współpraca międzyinstytucjonalna w procedurze budżetowej | Przejrzystość i współpraca międzyinstytucjonalna w procedurze budżetowej |
Zmiana 44
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 6 - artykuł 22 - ustęp 4 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Zarówno Parlament Europejski, jak i Rada są reprezentowane przez członków danej instytucji podczas posiedzeń na szczeblu politycznym. |
Zmiana 45
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 6 - artykuł 22 - ustęp 4 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Parlament Europejski i Rada, przyjmując stanowiska w sprawie projektu budżetu, odbywają posiedzenia jawne. |
Zmiana 46
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 6 - artykuł 23
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Wszystkie wydatki i dochody Unii i Euratomu ujmuje się w budżecie ogólnym Unii zgodnie z art. [7] rozporządzenia finansowego, w tym wydatki wynikające z wszelkich stosownych decyzji podjętych jednomyślnie przez Radę po konsultacji z Parlamentem Europejskim, w ramach art. 332 TFUE. | Wszystkie wydatki i dochody Unii i Euratomu ujmuje się w budżecie ogólnym Unii zgodnie z art. 310 ust. 1 TFUE, w tym wydatki wynikające z wszelkich stosownych decyzji podjętych jednomyślnie przez Radę po konsultacji z Parlamentem Europejskim, w ramach art. 332 TFUE. |
Zmiana 47
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Rozdział 7 - artykuł 24
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Komisja przedstawi wniosek w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych przed dniem 1 lipca 2025 r. | Przed dniem 1 lipca 2023 r. wraz wnioskami dotyczącymi przeglądu śródokresowego Komisja przedstawia sprawozdanie określające metody praktycznego wdrożenia ram finansowych obejmujących okres "pięć plus pięć lat". |
Komisja przedstawi wniosek w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych przed dniem 1 lipca 2025 r. | |
Jeżeli przed dniem 31 grudnia 2027 r. nie zostanie przyjęte rozporządzenie Rady określające nowe wieloletnie ramy finansowe, przedłuża się okres obowiązywania pułapów i innych przepisów dotyczących ostatniego roku objętego WRF do czasu przyjęcia rozporządzenia określającego nowe ramy finansowe. W przypadku przystąpienia nowego państwa członkowskiego do Unii Europejskiej po 2020 r. w razie potrzeby dokonuje się rewizji ram finansowych o przedłużonym okresie obowiązywania w celu uwzględnienia tego przystąpienia. |
Zmiana 48
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Część A - punkt 6 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
6a. Informacje dotyczące operacji nieujętych w budżecie ogólnym Unii oraz przewidywalnego rozwoju różnych kategorii zasobów własnych Unii są ujęte orientacyjnie w osobnych tabelach. Informacje te są corocznie aktualizowane i uwzględniane w dokumentach dołączanych do projektu budżetu. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja A - punkt 7
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
7. Instytucje zapewniają, na potrzeby należytego zarządzania finansami, na ile to możliwe, w czasie trwania procedury budżetowej oraz w czasie przyjmowania budżetu, pozostawienie dostatecznych marginesów poniżej pułapów dla poszczególnych działów wieloletnich ram finansowych. | 7. Instytucje zapewniają, na potrzeby należytego zarządzania finansami, na ile to możliwe, w czasie trwania procedury budżetowej oraz w czasie przyjmowania budżetu, pozostawienie dostatecznych kwot w ramach marginesów poniżej pułapów dla poszczególnych działów wieloletnich ram finansowych lub w ramach dostępnych instrumentów szczególnych. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja A - punkt 8
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Aktualizacja prognoz dotyczących środków na płatności po 2027 r. | Aktualizacja prognoz dotyczących środków na płatności |
8. W 2024 r. Komisja dokona aktualizacji prognoz dotyczących środków na płatności po 2027 r. | 8. Co roku Komisja dokona aktualizacji prognoz dotyczących środków na płatności do 2027 roku i po 2027 roku. |
W aktualizacji tej uwzględnione zostaną wszystkie stosowne informacje, w tym rzeczywiste wykonanie przewidzianych w budżecie środków na zobowiązania oraz środków na płatności, jak również prognozy dotyczące wykonania. Obejmie ona także zasady opracowane w celu zapewnienia uporządkowanego kształtowania się środków na płatności względem środków na zobowiązania oraz prognoz wzrostu dochodu narodowego brutto Unii. | W aktualizacji tej uwzględnione zostaną wszystkie stosowne informacje, w tym rzeczywiste wykonanie przewidzianych w budżecie środków na zobowiązania oraz środków na płatności, jak również prognozy dotyczące wykonania. Obejmie ona także zasady opracowane w celu zapewnienia uporządkowanego kształtowania się środków na płatności względem środków na zobowiązania oraz prognoz wzrostu dochodu narodowego brutto Unii. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja B - punkt 9
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
9. Jeżeli spełnione są warunki uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji określone w odpowiednim akcie podstawowym, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący przesunięcia środków do odpowiednich linii budżetowych. Przesunięcia związane z Funduszem Dostosowania do Globalizacji dokonywane są zgodnie z rozporządzeniem finansowym. |
9. Jeżeli spełnione są warunki uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji określone w odpowiednim akcie podstawowym, Komisja przedkłada wniosek o uruchomienie funduszu. Decyzja o uruchomieniu środków z Funduszu Dostosowania do Globalizacji jest podejmowana wspólnie przez Parlament Europejski i Radę. Wraz z wnioskiem dotyczącym decyzji w sprawie uruchomienia Funduszu Dostosowania do Globalizacji Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący przesunięcia środków do odpowiednich linii budżetowych. |
W razie braku porozumienia tę kwestię porusza się podczas kolejnych rozmów trójstronnych na temat budżetu. | |
Przesunięcia związane z Funduszem Dostosowania do Globalizacji dokonywane są zgodnie z rozporządzeniem finansowym. |
Wniosek dotyczący
Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja B - punkt 10
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
10. Jeżeli spełnione są warunki uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej określone w odpowiednim akcie podstawowym, Komisja przedkłada wniosek dotyczący odpowiedniego instrumentu budżetowego zgodnie z rozporządzeniem finansowym. | 10. Jeżeli spełnione są warunki uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej określone w odpowiednim akcie podstawowym, Komisja przedkłada wniosek o uruchomienie funduszu. Decyzja o uruchomieniu środków z Funduszu Solidarności jest podejmowana wspólnie przez Parlament Europejski i Radę. |
Wraz z wnioskiem dotyczącym decyzji w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący przesunięcia środków do odpowiednich linii budżetowych. | |
W razie braku porozumienia tę kwestię porusza się podczas kolejnych rozmów trójstronnych na temat budżetu. | |
Przesunięcia związane z Funduszem Solidarności dokonywane są zgodnie z rozporządzeniem finansowym. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja B - punkt 11
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
11. Gdy Komisja uzna, że konieczne jest uruchomienie rezerwy na pomoc nadzwyczajną, przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek o przesunięcie środków z rezerwy do odpowiednich linii budżetowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym. | 11. Gdy Komisja uzna, że konieczne jest uruchomienie rezerwy na pomoc nadzwyczajną, przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek o przesunięcie środków z rezerwy do odpowiednich linii budżetowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym. |
W razie braku porozumienia tę kwestię porusza się podczas kolejnych rozmów trójstronnych na temat budżetu. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja B - punkt 12
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Instrument elastyczności | Instrument elastyczności |
12. Komisja przedstawia wniosek dotyczący uruchomienia Instrumentu Elastyczności po zbadaniu wszelkich możliwości realokacji środków w ramach działu wymagającego dodatkowych wydatków. We wniosku określone zostają potrzeby wymagające sfinansowania oraz kwota. Taki wniosek można przedłożyć w odniesieniu do projektu budżetu lub projektu budżetu korygującego. Instrument Elastyczności może zostać uruchomiony przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej określonej w art. 314 TFUE. |
12. Komisja przedstawia wniosek dotyczący uruchomienia Instrumentu Elastyczności po wyczerpaniu marginesów w ramach odpowiednich działów. We wniosku określone zostają potrzeby wymagające sfinansowania oraz kwota. Instrument Elastyczności może zostać uruchomiony przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej określonej w art. 314 TFUE. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja B - punkt 13
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
13. Komisja, po przeprowadzeniu dogłębnej analizy wszystkich innych możliwości finansowania, przedkłada wniosek o uruchomienie całości lub części środków w ramach marginesu na nieprzewidziane wydatki. Taki wniosek można przedłożyć w odniesieniu do projektu budżetu lub projektu budżetu korygującego. Margines na nieprzewidziane wydatki może zostać uruchomiony przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej określonej w art. 314 TFUE. |
13. Komisja, po przeprowadzeniu dogłębnej analizy wszystkich innych możliwości finansowania, przedkłada wniosek o uruchomienie całości lub części środków w ramach marginesu na nieprzewidziane wydatki. Margines na nieprzewidziane wydatki może zostać uruchomiony przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury budżetowej określonej w art. 314 TFUE. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Sekcja A - punkt 14 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
14a. Aby ułatwić przyjęcie nowych WRF lub ich rewizję oraz nadać skuteczność art. 312 ust. 5 TFUE, instytucje zwołują systematycznie posiedzenia, a mianowicie: | |
- spotkania przewodniczących określone w art. 324 traktatu, | |
- odprawy i składanie sprawozdań delegacji Parlamentu Europejskiego przez prezydencję Rady przed odnośnymi posiedzeniami Rady i po nich, | |
- nieformalne posiedzenia trójstronne w toku prac Rady mające na celu uwzględnienie opinii Parlamentu ujętych w dowolnym dokumencie przedstawionym przez prezydencję Rady, | |
- trójstronne rozmowy po przyjęciu przez Parlament i Radę ich odnośnych mandatów negocjacyjnych, | |
- obecność prezydencji Rady w odpowiedniej komisji parlamentarnej i zespołu negocjacyjnego Parlamentu w odpowiednim zespole Rady. | |
Parament i Rada przekazują sobie nawzajem wszelkie dostępne już dokumenty formalnie przyjęte w ich odpowiednich organach przygotowawczych lub formalnie przedłożone w ich imieniu. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Część B - punkt 15 - tiret 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
- dochodów, wydatków, aktywów i zobowiązań Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR), Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF), Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) i innych ewentualnych mechanizmów tworzonych w przyszłości, | - dochodów, wydatków, aktywów i zobowiązań Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR), Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF), Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS) i innych ewentualnych mechanizmów tworzonych w przyszłości, które nie są finansowane za pośrednictwem budżetu unijnego, ale mają za zadanie wspieranie celów polityki Unii wynikających z traktatów, |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Część B - punkt 15 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
15a. Dokonując przesunięć w sposób niezależny na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia finansowego, Komisja bezzwłocznie informuje władzę budżetową o szczegółowych powodach takich przesunięć. Jeśli Parlament lub Rada zgłoszą zastrzeżenie dotyczące przesunięcia w sposób niezależny, Komisja odnosi się do niego, w tym w razie konieczności wycofując przesunięcie. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego
Część A - punkt 24 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
24a. Gdy w ramach procedury budżetowej władza budżetowa podejmuje decyzję o zwiększeniu konkretnych środków, Komisja nie kompensuje ich w kolejnych latach programowania finansowego, o ile nie zostanie do tego upoważniona przez tę władzę. |
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część A - punkt 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
1a. Każda z instytucji zobowiązuje się nie przekazywać do pozostałych instytucji żadnych niepilnych pozycji budżetowych, nie dokonywać przesunięć ani nie wysyłać żadnych powiadomień związanych z uaktywnieniem terminów podczas okresów przerw, by umożliwić tym instytucjom należyte wykonanie prerogatyw proceduralnych. | |
Służby instytucji informują się wzajemnie w odpowiednim czasie o terminach przerw w ich instytucjach. |
Zmiana 61
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część B - punkt 2
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
2. Z odpowiednim wyprzedzeniem przed przyjęciem projektu budżetu przez Komisję zwoływane są rozmowy trójstronne w celu omówienia ewentualnych priorytetów budżetu na kolejny rok budżetowy. | 2. Z odpowiednim wyprzedzeniem przed przyjęciem projektu budżetu przez Komisję zwoływane są rozmowy trójstronne w celu omówienia ewentualnych priorytetów budżetu na kolejny rok budżetowy i wszelkich kwestii wynikających z wykonania budżetu w bieżącym roku finansowym. |
Zmiana 62
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część C - punkt 8
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
8. W interesie lojalnej i należytej współpracy instytucjonalnej Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do utrzymywania regularnych i aktywnych kontaktów na wszystkich szczeblach, za pośrednictwem swoich negocjatorów, podczas całej procedury budżetowej, a w szczególności podczas okresu pojednawczego. Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do zapewniania terminowej i stałej wzajemnej wymiany właściwych informacji i dokumentów zarówno na szczeblu formalnym, jak i nieformalnym oraz do odbywania w razie potrzeby i we współpracy z Komisją posiedzeń technicznych lub informacyjnych podczas okresu pojednawczego. Komisja zapewnia terminowy i równy dostęp do informacji i dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. | 8. W interesie lojalnej i należytej współpracy instytucjonalnej Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do utrzymywania regularnych i aktywnych kontaktów na wszystkich szczeblach, za pośrednictwem swoich negocjatorów, podczas całej procedury budżetowej, a w szczególności podczas okresu pojednawczego. Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do zapewniania terminowej i stałej wzajemnej wymiany właściwych informacji i dokumentów zarówno na szczeblu formalnym, jak i nieformalnym, w szczególności poprzez przekazywanie sobie najszybciej jak to możliwe wszystkich dokumentów proceduralnych przyjmowanych przez ich odpowiednie organy przygotowawcze. Zobowiązują się ponadto do odbywania w razie potrzeby i we współpracy z Komisją posiedzeń technicznych lub informacyjnych podczas okresu pojednawczego. Komisja zapewnia terminowy i równy dostęp do informacji i dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. |
Zmiana 63
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część D - punkt 12 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
12a. Parlament Europejski i Rada, przyjmując stanowiska w sprawie projektu budżetu, odbywają posiedzenia jawne. |
Zmiana 64
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część E - punkt 15
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
15. Parlament Europejski i Rada są reprezentowane w komitecie pojednawczym na właściwym szczeblu, co pozwala każdej delegacji na polityczne zobowiązanie jej instytucji i umożliwia czynienie rzeczywistych postępów w wypracowywaniu ostatecznego porozumienia. | 15. Zarówno Parlament Europejski, jak i Rada są reprezentowane w komitecie pojednawczym przez członków odpowiedniej instytucji, co pozwala każdej delegacji na polityczne zobowiązanie jej instytucji i umożliwia czynienie rzeczywistych postępów w wypracowywaniu ostatecznego porozumienia. |
Zmiana 65
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część E - punkt 19
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
19. Daty posiedzeń komitetu pojednawczego oraz rozmów trójstronnych ustala się z wyprzedzeniem w drodze porozumienia między trzema instytucjami. | 19. Daty posiedzeń komitetu pojednawczego oraz rozmów trójstronnych ustala się z wyprzedzeniem w drodze porozumienia między trzema instytucjami. W okresie postępowania pojednawczego w miarę potrzeb można organizować dodatkowe posiedzenia, w tym na szczeblu technicznym. |
Zmiana 66
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część E - punkt 21 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
21a. Aby w pełni wykorzystać 21-dniowy okres pojednawczy przewidziany w traktacie oraz umożliwić instytucjom dostosowanie ich stanowisk negocjacyjnych, Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do monitorowania stanu zaawansowania procedury pojednawczej na każdym posiedzeniu ich odpowiednich organów przygotowawczych przez cały czas trwania wyżej wymienionego okresu oraz nie pozostawiają otwartych kwestii do jego ostatnich dni. |
Zmiana 67
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część G - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
Część G. Zobowiązania pozostające do realizacji | Część G. Wykonanie budżetu, płatności i zobowiązania pozostające do spłaty (z fr. RAL) |
Zmiana 68
Wniosek dotyczący Porozumienia międzyinstytucjonalnego Załącznik
Część G - punkt 36
Tekst proponowany przez Komisję | Zmiana |
36. Z uwagi na potrzebę zapewnienia systematycznej progresji całkowitych środków na płatności względem środków na zobowiązania, tak aby uniknąć wszelkich nieprawidłowych przeniesień zobowiązań pozostających do realizacji na kolejny rok, Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgadniają, że będą ściśle monitorować poziom zobowiązań pozostających do realizacji, aby ograniczyć ryzyko utrudniania realizacji programów Unii z powodu braku środków na płatności pod koniec obowiązywania wieloletnich ram finansowych. Aby zapewnić kontrolowalny poziom i profil płatności we wszystkich działach, zasady dotyczące umorzeń stosuje się ściśle w odniesieniu do wszystkich działów, w szczególności zasady dotyczące umorzeń automatycznych. Podczas procedury budżetowej instytucje regularnie spotykają się, by wspólnie ocenić aktualną sytuację i prognozy wykonania budżetu w danym roku i w kolejnych latach. Spotkania takie przybierają formę specjalnych międzyinstytucjonalnych posiedzeń na właściwym szczeblu, przed którymi Komisja przedstawia szczegółowo aktualną sytuację, w podziale na poszczególne fundusze i państwa członkowskie, dotyczącą realizacji płatności, otrzymanych wniosków o zwrot kosztów i zmienionych prognoz. W szczególności, by zapewnić możliwość wypełniania przez Unię jej obowiązków finansowych wynikających z istniejących i przyszłych zobowiązań w latach 20212027 zgodnie z art. 323 TFUE, Parlament Europejski i Rada analizują i omawiają szacunki Komisji dotyczące wymaganego poziomu środków na płatności. |
36. Z uwagi na potrzebę zapewnienia systematycznej progresji całkowitych środków na płatności względem środków na zobowiązania, tak aby uniknąć wszelkich nieprawidłowych przesunięć zobowiązań pozostających do realizacji na kolejny rok, Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgadniają, że będą ściśle monitorować prognozy dotyczące płatności i poziom zobowiązań pozostających do realizacji, aby ograniczyć ryzyko utrudniania realizacji programów Unii z powodu braku środków na płatności pod koniec obowiązywania wieloletnich ram finansowych. Podczas procedury budżetowej instytucje regularnie spotykają się, by wspólnie ocenić aktualną sytuację i prognozy wykonania budżetu w danym roku i w kolejnych latach. Spotkania takie przybierają formę specjalnych międzyinstytucjonalnych posiedzeń na właściwym szczeblu, przed którymi Komisja przedstawia szczegółowo aktualną sytuację, w podziale na poszczególne fundusze i państwa członkowskie, dotyczącą realizacji płatności, otrzymanych wniosków o zwrot kosztów i zmienionych prognoz krótko- i długoterminowych. W szczególności, by zapewnić możliwość wypełniania przez Unię jej obowiązków finansowych wynikających z istniejących i przyszłych zobowiązań w latach 2021-2027 zgodnie z art. 323 TFUE, Parlament Europejski i Rada analizują i omawiają szacunki Komisji dotyczące wymaganego poziomu środków na płatności. |
o
o o
- WRF na lata 2021-2027: pułapy i instrumenty poza pułapami (w cenach z 2018 r.)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Stanowisko Parlamentu | |||||||||
Środki na zobowiązania | Ogółem 2021-2027 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Ogółem 2021-2027 | |
I. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa | 166 303 | 31 035 | 31 006 | 31 297 | 30 725 | 30 615 | 30 757 | 30 574 | 216 010 | |
II. Spójność i wartości | 391 974 | 60 026 | 62 887 | 64 979 | 65 785 | 66 686 | 69 204 | 67 974 | 457 540 | |
W tym: Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna | 330 642 | 52 143 | 52 707 | 53 346 | 53 988 | 54 632 | 55 286 | 55 994 | 378 097 | |
III. Zasoby naturalne i środowisko | 336 623 | 57 780 | 57 781 | 57 789 | 57 806 | 57 826 | 57 854 | 57 881 | 404 718 | |
IV. Migracja i zarządzanie granicami | 30 829 | 3 227 | 4 389 | 4 605 | 4 844 | 4 926 | 5 066 | 5 138 | 32 194 | |
V. Bezpieczeństwo i obrona | 24 323 | 3 202 | 3 275 | 3 223 | 3 324 | 3 561 | 3 789 | 4 265 | 24 639 | |
VI. Sąsiedztwo i świat | 108 929 | 15 368 | 15 436 | 15 616 | 15 915 | 16 356 | 16 966 | 17 729 | 113 386 | |
VII. Europejska administracja publiczna | 75 602 | 10 388 | 10 518 | 10 705 | 10 864 | 10 910 | 11 052 | 11 165 | 75 602 | |
W tym: Wydatki administracyjne instytucji | 58 547 | 8 128 | 8 201 | 8 330 | 8 432 | 8 412 | 8 493 | 8 551 | 58 547 | |
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓ ŁEM |
1 134 583 | 181 025 | 185 293 | 188 215 | 189 262 | 190 880 | 194 688 | 194 727 | 1 324 089 | |
jako procent DNB | 1,11 % | 1,29 % | 1,31 % | 1,31 % | 1,30 % | 1,30 % | 1,31 % | 1,29 % | 1,30 % | |
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM | 1 104 805 | 174 088 | 176 309 | 186 391 | 187 490 | 188 675 | 189 961 | 191 398 | 1 294 311 | |
jako procent DNB | 1,08 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,30 % | 1,29 % | 1,28 % | 1,28 % | 1,27 % | 1,27 % | |
POZA PUŁAPAMI WRF | ||||||||||
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną | 4 200 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 7 000 | |
Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) | 1 400 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 1 400 | |
Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) | 4 200 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 7 000 | |
Instrument elastyczności | 7 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 14 000 | |
Europejski Instrument Stabilizacji Inwestycji | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Europejski Instrument na rzecz Pokoju | 9 223 | 753 | 970 | 1 177 | 1 376 | 1 567 | 1 707 | 1 673 | 9 223 | |
POZA PUŁAPAMI WRF ŁĄCZNIE | 26 023 | 4 953 | 5 170 | 5 377 | 5 576 | 5 767 | 5 907 | 5 873 | 38 623 | |
WRF + POZA PUŁAPAMI WRF ŁĄCZ NIE |
1 160 606 | 185 978 | 190 463 | 193 592 | 194 838 | 196 647 | 200 595 | 200 600 | 1 362 712 | |
jako procent DNB | 1,14 % | 1,32 % | 1,34 % | 1,35 % | 1,34 % | 1,34 % | 1,35 % | 1,33 % | 1,34 % |
- WRF na lata 2021-2027: pułapy i instrumenty poza pułapami (w cenach bieżących)
Tekst |
zaproponowany przez Komisję 2021 |
Stanowisko Parlamentu | ||||||||
Środki na zobowiązania | Ogółem 2021-2027 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Ogółem 2021-2027 | ||
I. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa | 187 370 | 32 935 | 33 562 | 34 555 | 34 601 | 35 167 | 36 037 | 36 539 | 243 395 | |
II. Spójność i wartości | 442 412 | 63 700 | 68 071 | 71 742 | 74 084 | 76 601 | 81 084 | 81 235 | 516517 | |
W tym: Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna | 373000 | 55 335 | 57 052 | 58 899 | 60 799 | 62 756 | 64 776 | 66 918 | 426 534 | |
III. Zasoby naturalne i środowisko | 378 920 | 61 316 | 62 544 | 63 804 | 65 099 | 66 424 | 67 785 | 69 174 | 456 146 | |
IV. Migracja i zarządzanie granicami | 34 902 | 3 425 | 4 751 | 5 084 | 5 455 | 5 658 | 5 936 | 6 140 | 36 448 | |
V. Bezpieczeństwo i obrona | 27 515 | 3 397 | 3 545 | 3 559 | 3 743 | 4 091 | 4 439 | 5 098 | 27 872 | |
VI. Sąsiedztwo i świat | 123 002 | 16 308 | 16 709 | 17 242 | 17 923 | 18 788 | 19 878 | 21 188 | 128 036 | |
VII. Europejska administracja publiczna | 85 287 | 11 024 | 11 385 | 11 819 | 12 235 | 12 532 | 12 949 | 13 343 | 85 287 | |
W tym: Wydatki administracyjne instytucji | 66 028 | 8 625 | 8 877 | 9 197 | 9 496 | 9 663 | 9 951 | 10 219 | 66 028 | |
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓ ŁEM |
1 279 408 | 192 105 | 200 567 | 207 804 | 213 140 | 219 261 | 228 107 | 232 717 | 1 493 701 | |
jako procent DNB | 1,11 % | 1,29 % | 1,31 % | 1,31 % | 1,30 % | 1,30 % | 1,31 % | 1,29 % | 1,30 % | |
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM | 1 246 263 | 184 743 | 190 843 | 205 790 | 211 144 | 216 728 | 222 569 | 228 739 | 1 460 556 | |
jako procent DNB | 1,08 % | 1,24 % | 1,24 % | 1,30 % | 1,29 % | 1,28 % | 1,28 % | 1,27 % | 1,27 % | |
POZA PUŁAPAMI WRF | ||||||||||
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną | 4 734 | 1 061 | 1 082 | 1 104 | 1 126 | 1 149 | 1 172 | 1 195 | 7 889 | |
Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) | 1 578 | 212 | 216 | 221 | 225 | 230 | 234 | 239 | 1 578 | |
Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) | 4 734 | 1 061 | 1 082 | 1 104 | 1 126 | 1 149 | 1 172 | 1 195 | 7 889 | |
Instrument elastyczności | 7 889 | 2 122 | 2 165 | 2 208 | 2 252 | 2 297 | 2 343 | 2 390 | 15 779 | |
Europejski Instrument Stabilizacji Inwestycji | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Europejski Instrument na rzecz Pokoju | 10 500 | 800 | 1 050 | 1 300 | 1 550 | 1 800 | 2 000 | 2 000 | 10 500 | |
POZA PUŁAPAMI WRF ŁĄCZNIE | 29 434 | 5 256 | 5 596 | 5 937 | 6 279 | 6 624 | 6 921 | 7 019 | 43 633 | |
WRF + POZA PUŁAPAMI WRF ŁĄCZ NIE |
1 308 843 | 197 361 | 206 163 | 213 741 | 219 419 | 225 885 | 235 028 | 239 736 | 1 537334 | |
jako procent DNB | 1,14 % | 1,32 % | 1,34 % | 1,35 % | 1,34 % | 1,34 % | 1,35 % | 1,33 % | 1,34 % |
- WRF na lata 2021-2027: podział według programów (ceny z 2018 r.)
(w mln EUR - ceny z 2018 r.)
WRF na lata 20142020 (UE-27 + EFR) | Tekst zaproponowany przez Komisję (20212027) | Stanowisko Parlamentu 2021-2027 | ||
I. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa | 116 361 | 166 303 | 216 010 | |
1. Badania i innowacje | 69 787 | 91 028 | 127 537 | |
"Horyzont Europa" | 64 674 | 83 491 | 120 000 | |
Program badawczo-szkoleniowy Euratom | 2 119 | 2 129 | 2 129 | |
Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER) | 2 992 | 5 406 | 5 406 | |
Inne | 2 | 2 | 2 | |
2. Europejskie inwestycje strategiczne | 31 886 | 44 375 | 51 798 | |
Fundusz InvestEU | 3 968 | 13 065 | 14 065 | |
Instrument "Łącząc Europę" (łącznie wkład H1) w tym: | 17 579 | 21 721 | 28 083 | |
Instrument "Łącząc Europę" - transport | 12 393 | 11 384 | 17 746 | |
Instrument "Łącząc Europę" - energia | 4 185 | 7 675 | 7 675 | |
Instrument "Łącząc Europę" - gospodarka cyfrowa | 1 001 | 2 662 | 2 662 | |
Program "Cyfrowa Europa" | 172 | 8 192 | 8 192 | |
Inne | 9 097 | 177 | 177 | |
Agencje zdecentralizowane | 1 069 | 1 220 | 1281 | |
3. Jednolity rynek | 5 100 | 5 672 | 8 423 | |
Program na rzecz jednolitego rynku (w tym COSME) | 3 547 | 3 630 | 5 823 | |
Unijny program zwalczania nadużyć finansowych | 156 | 161 | 322 | |
Współpraca w dziedzinie opodatkowania (FISCALIS) | 226 | 239 | 300 | |
Współpraca w dziedzinie ceł (CUSTOMS) | 536 | 843 | 843 | |
Zrównoważona turystyka | 300 | |||
Inne | 61 | 87 | 87 | |
Agencje zdecentralizowane | 575 | 714 | 748 | |
4. Przestrzeń kosmiczna | 11 502 | 14 404 | 15 225 | |
Europejski program kosmiczny | 11 308 | 14 196 | 15 017 | |
Agencje zdecentralizowane | 194 | 208 | 208 | |
Margines | - 1 913 | 10 824 | 13 026 | |
II. Spójność i wartości | 387250 | 391974 | 457540 | |
5. Rozwój regionalny i spójność | 272647 | 242 209 | 272 647 | |
EFRR + Fundusz Spójności w tym: | 272 411 | 241 996 | 272 411 | |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | 196564 | 200622 | ||
Fundusz Spójności | 75 848 | 41 374 | ||
Z czego wkład na rzecz instrumentu "Łącząc Europę" - transport | 11 487 | 10 000 | ||
Wsparcie dla społeczności Turków cypryjskich | 236 | 213 | 236 | |
6. Unia gospodarcza i walutowa | 273 | 22 281 | 22 281 | |
Program wspierania reform | 185 | 22 181 | 22 181 | |
Ochrona euro przed fałszowaniem | 7 | 7 | 7 | |
Inne | 81 | 93 | 93 | |
7. Inwestowanie w ludzi, spójność społeczna i wartości | 115 729 | 123 466 | 157612 | |
Europejski Fundusz Społeczny+ (w tym 5,9 mld EUR na gwarancję dla dzieci) | 96 216 | 89 688 | 106 781 | |
Z czego na rzecz zdrowia, zatrudnienia i innowacji społecznych | 1 075 | 1 042 | 1 095 | |
Program "Erasmus+" | 13 699 | 26 368 | 41 097 | |
Europejski Korpus Solidarności | 373 | 1 113 | 1 113 | |
Kreatywna Europa | 1 403 | 1 642 | 2 806 | |
Sprawiedliwość | 316 | 271 | 316 | |
"Prawa i wartości", w tym co najmniej 500 mln EUR na komponent "Wartości Unii" | 594 | 570 | 1 627 | |
Inne | 1 158 | 1 185 | 1 185 | |
Agencje zdecentralizowane | 1 971 | 2 629 | 2 687 | |
Margines | - 1 399 | 4 018 | 4 999 | |
III. Zasoby naturalne i środowisko | 399 608 | 336 623 | 404 718 | |
8. Rolnictwo i polityka morska | 390155 | 330 724 | 391198 | |
EFRG + EFRROW w tym: | 382 855 | 324284 | 383255 | |
Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) | 286 143 | 254 247 | ||
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) | 96 712 | 70 037 | ||
Europejski Fundusz Morski i Rybacki | 6 243 | 5 448 | 6 867 | |
Inne | 962 | 878 | 962 | |
Agencje zdecentralizowane | 95 | 113 | 113 | |
9. Środowisko i działania w dziedzinie klimatu | 3 492 | 5 085 | 11 520 | |
Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 3 221 | 4 828 | 6 442 | |
Fundusz sprawiedliwej transformacji energetyki | 4 800 | |||
Agencje zdecentralizowane | 272 | 257 | 278 | |
Margines | 5 960 | 814 | 1 999 | |
IV. Migracja i zarządzanie granicami | 10 051 | 30 829 | 32 194 | |
10. Migracja | 7 180 | 9 972 | 10 314 | |
Fundusz Azylu i Migracji | 6 745 | 9 205 | 9 205 | |
Agencje zdecentralizowane (*) | 435 | 768 | 1 109 | |
11. Zarządzanie granicami | 5 492 | 18 824 | 19 848 | |
Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami | 2 773 | 8 237 | 8 237 | |
Agencje zdecentralizowane (*) | 2 720 | 10 587 | 11 611 | |
Margines | - 2 621 | 2 033 | 2 033 | |
V. Bezpieczeństwo i obrona | 1 964 | 24 323 | 24 639 | |
12. Bezpieczeństwo | 3 455 | 4 255 | 4 571 | |
Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego | 1 200 | 2 210 | 2 210 | |
Likwidacja elektrowni jądrowych w tym: | 1 359 | 1 045 | 1 359 | |
Likwidacja elektrowni jądrowych (Litwa) | 459 | 490 | 692 | |
Bezpieczeństwo jądrowe i likwidacja elektrowni jądrowych (w tym w odniesieniu do Bułgarii i Słowacji) | 900 | 555 | 667 | |
Agencje zdecentralizowane | 896 | 1 001 | 1 002 | |
13. Obronność | 575 | 17 220 | 17 220 | |
Europejski Fundusz Obronny | 575 | 11 453 | 11 453 | |
Mobilność wojskowa | 0 | 5 767 | 5 767 | |
14. Reagowanie w sytuacjach kryzysowych | 1 222 | 1 242 | 1 242 | |
Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (rescEU) | 560 | 1 242 | 1 242 | |
Inne | 662 | p.m. | p.m. | |
Margines | - 3 289 | 1 606 | 1 606 | |
VI. Sąsiedztwo i świat | 96 295 | 108 929 | 113 386 | |
15. Działania zewnętrzne | 85 313 | 93 150 | 96 809 | |
Instrumenty wsparcia polityki sąsiedztwa i polityki rozwoju, w tym następca EFR i plan inwestycyjny dla Afryki | 71 767 | 79 216 | 82 716 | |
Pomoc humanitarna | 8 729 | 9 760 | 9 760 | |
Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (WPZiB) | 2 101 | 2 649 | 2 649 | |
Kraje i terytoria zamorskie (w tym Grenlandia) | 594 | 444 | 594 | |
Inne | 801 | 949 | 949 | |
Agencje zdecentralizowane | 144 | 132 | 141 | |
16. Pomoc przedakcesyjna | 13 010 | 12 865 | 13 010 | |
Pomoc przedakcesyjna | 13 010 | 12 865 | 13 010 | |
Margines | - 2 027 | 2 913 | 3 567 | |
VII. Europejska administracja publiczna | 70 791 | 75 602 | 75 602 | |
Szkoły europejskie i emerytury | 14 047 | 17 055 | 17 055 | |
Wydatki administracyjne instytucji | 56 744 | 58 547 | 58 547 | |
ŁĄCZNIE | 1 082 320 | 1 134 583 | 1 324 089 | |
W % DNB (UE-27) | 1,16 % | 1,11 % | 1,30 % | |
(*) Kwota PE przeznaczona dla zdecentralizowanych agencji w klastrach 10 i 11 obejmuje wpływ finansowy wniosków Komisji z dnia 12 września 2018 r. dotyczących EASO oraz Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. |
- WRF na lata 2021-2027: podział według programów (ceny bieżące)
WRF na lata 20142020 (UE-27 + EFR) | Tekst zaproponowany przez Komisję (20212027) | Stanowisko Parlamentu 2021-2027 | |
I. Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa | 114538 | 187 370 | 243 395 |
1. Badania i innowacje | 68 675 | 102 573 | 143 721 |
"Horyzont Europa" | 63 679 | 94 100 | 135248 |
Program badawczo-szkoleniowy Euratom | 2 085 | 2 400 | 2 400 |
Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy (ITER) | 2 910 | 6 070 | 6 070 |
Inne | 1 | 3 | 3 |
2. Europejskie inwestycje strategiczne | 31 439 | 49 973 | 58 340 |
Fundusz InvestEU | 3 909 | 14 725 | 15 852 |
Instrument "Łącząc Europę" (łącznie wkład H1) w tym: | 17 435 | 24 480 | 31 651 |
Instrument "Łącząc Europę" - transport | 12 281 | 12 830 | 20 001 |
Instrument "Łącząc Europę" - energia | 4 163 | 8 650 | 8 650 |
Instrument "Łącząc Europę" - gospodarka cyfrowa | 991 | 3 000 | 3 000 |
Program "Cyfrowa Europa" | 169 | 9 194 | 9 194 |
Inne | 8 872 | 200 | 200 |
Agencje zdecentralizowane | 1 053 | 1 374 | 1444 |
3. Jednolity rynek | 5 017 | 6 391 | 9 494 |
Program na rzecz jednolitego rynku (w tym COSME) | 3 485 | 4 089 | 6 563 |
Unijny program zwalczania nadużyć finansowych | 153 | 181 | 363 |
Współpraca w dziedzinie opodatkowania (FISCALIS) | 222 | 270 | 339 |
Współpraca w dziedzinie ceł (CUSTOMS) | 526 | 950 | 950 |
Zrównoważona turystyka | 338 | ||
Inne | 59 | 98 | 98 |
Agencje zdecentralizowane | 572 | 804 | 843 |
4. Przestrzeń kosmiczna | 11 274 | 16 235 | 17160 |
Europejski program kosmiczny | 11 084 | 16 000 | 16 925 |
Agencje zdecentralizowane | 190 | 235 | 235 |
Margines | - 1 866 | 12 198 | 14 680 |
II. Spójność i wartości | 380 738 | 442 412 | 516 517 |
5. Rozwój regionalny i spójność | 268218 | 273240 | 307578 |
EFRR + Fundusz Spójności w tym: | 267987 | 273000 | 307312 |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | 193398 | 226 308 | |
Fundusz Spójności | 74 589 | 46 692 | |
Z czego wkład na rzecz instrumentu "Łącząc Europę" - transport | 11 306 | 11 285 | |
Wsparcie dla społeczności Turków cypryjskich | 231 | 240 | 266 |
6. Unia gospodarcza i walutowa | 275 | 25 113 | 25 113 |
Program wspierania reform | 188 | 25 000 | 25 000 |
Ochrona euro przed fałszowaniem | 7 | 8 | 8 |
Inne | 79 | 105 | 105 |
7. Inwestowanie w ludzi, spójność społeczna i wartości | 113 636 | 139 530 | 178 192 |
Europejski Fundusz Społeczny+ (w tym 5,9 mld EUR w cenach z 2018 r. na gwarancję dla dzieci) | 94 382 | 101174 | 120457 |
Z czego na rzecz zdrowia, zatrudnienia i innowacji społecznych | 1 055 | 1 174 | 1234 |
Program "Erasmus+" | 13 536 | 30 000 | 46 758 |
Europejski Korpus Solidarności | 378 | 1 260 | 1 260 |
Kreatywna Europa | 1 381 | 1 850 | 3 162 |
Sprawiedliwość | 305 | 356 | |
Prawa i Wartości, w tym o najmniej 500 mln EUR w cenach z 2018 r. na komponent "Wartości Unii" | 642 | 1 834 | |
Inne | 1 131 | 1 334 | 1 334 |
Agencje zdecentralizowane | 1 936 | 2 965 | 3 030 |
Margines | - 1 391 | 4 528 | 5 634 |
III. Zasoby naturalne i środowisko | 391 849 | 378 920 | 456146 |
8. Rolnictwo i polityka morska | 382 608 | 372 264 | 440 898 |
EFRG + EFRROW w tym: | 375429 | 365006 | 431 946 |
Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) | 280351 | 286 195 | |
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) | 95 078 | 78 811 | |
Europejski Fundusz Morski i Rybacki | 6 139 | 6 140 | 7 739 |
Inne | 946 | 990 | 1 085 |
Agencje zdecentralizowane | 94 | 128 | 128 |
9. Środowisko i działania w dziedzinie klimatu | 3 437 | 5 739 | 12 995 |
Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 3 170 | 5 450 | 7272 |
Fundusz sprawiedliwej transformacji energetyki | 5 410 | ||
Agencje zdecentralizowane | 267 | 289 | 313 |
Margines | 5 804 | 918 | 2 254 |
IV. Migracja i zarządzanie granicami | 9 929 | 34 902 | 36 448 |
10. Migracja | 7 085 | 11 280 | 11 665 |
Fundusz Azylu i Migracji | 6 650 | 10 415 | 10 415 |
Agencje zdecentralizowane (*) | 435 | 865 | 1250 |
11. Zarządzanie granicami | 5 439 | 21 331 | 22 493 |
Fundusz Zintegrowanego Zarządzania Granicami | 2 734 | 9 318 | 9 318 |
Agencje zdecentralizowane (*) | 2 704 | 12 013 | 13 175 |
Margines | - 2 595 | 2 291 | 2 291 |
V. Bezpieczeństwo i obrona | 1 941 | 27 515 | 27 872 |
12. Bezpieczeństwo | 3 394 | 4 806 | 5 162 |
Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego | 1 179 | 2 500 | 2 500 |
Likwidacja elektrowni jądrowych w tym: | 1 334 | 1 178 | 1 533 |
Likwidacja elektrowni jądrowych (Litwa) | 451 | 552 | 780 |
Bezpieczeństwo jądrowe i likwidacja elektrowni jądrowych (w tym w odniesieniu do Bułgarii i Słowacji) | 883 | 626 | 753 |
Agencje zdecentralizowane | 882 | 1 128 | 1 129 |
13. Obronność | 590 | 19 500 | 19 500 |
Europejski Fundusz Obronny | 590 | 13 000 | 13 000 |
Mobilność wojskowa | 0 | 6 500 | 6 500 |
14. Reagowanie w sytuacjach kryzysowych | 1 209 | 1 400 | 1 400 |
Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (rescEU) | 561 | 1 400 | 1 400 |
Inne | 648 | p.m. | p.m |
Margines | - 3 253 | 1 809 | 1 809 |
VI. Sąsiedztwo i świat | 93 381 | 123 002 | 128 036 |
15. Działania zewnętrzne | 82 569 | 105219 | 109 352 |
Instrumenty wsparcia polityki sąsiedztwa i polityki rozwoju, w tym następca EFR i plan inwestycyjny dla Afryki | 70 428 | 89 500 | 93 454 |
Pomoc humanitarna | 8 561 | 11 000 | 11 000 |
Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa (WPZiB) | 2 066 | 3 000 | 3 000 |
Kraje i terytoria zamorskie (w tym Grenlandia) | 582 | 500 | 669 |
Inne | 790 | 1 070 | 1 070 |
Agencje zdecentralizowane | 141 | 149 | 159 |
16. Pomoc przedakcesyjna | 12 799 | 14 500 | 14 663 |
Pomoc przedakcesyjna | 12 799 | 14 500 | 14 663 |
Margines | - 1 987 | 3 283 | 4 020 |
VII. Europejska administracja publiczna | 69 584 | 85 287 | 85 287 |
Szkoły europejskie i emerytury | 13 823 | 19 259 | 19 259 |
Wydatki administracyjne instytucji | 55 761 | 66 028 | 66 028 |
ŁĄCZNIE | 1 061 960 | 1 279 408 | 1493 701 |
W % DNB (UE-27) | 1,16 % | 1,11 % | 1,30 % |
(*) Kwota PE przeznaczona dla zdecentralizowanych agencji w klastrach 10 i 11 obejmuje wpływ finansowy wniosków Komisji z dnia 12 września 2018 r. dotyczących EASO oraz Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.363.179 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia (COM(2018)0322 - C8-0000/2018 - 2018/0166R(APP)). |
Data aktu: | 14/11/2018 |
Data ogłoszenia: | 28/10/2020 |