Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie powołania, kompetencji, składu liczbowego i długości kadencji Komisji Specjalnej ds. Sztucznej Inteligencji w Epoce Cyfrowej (2020/2684(RSO))
(2021/C 362/42)
(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2021 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając propozycję Konferencji Przewodniczących,
- uwzględniając art. 207 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że Unia Europejska posiada jasne kompetencje w dziedzinie agendy cyfrowej i sztucznej inteligencji zgodnie z art. 4, 13, 16, 26, 173, 179, 180, 181, 182, 186 i 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
B. mając na uwadze, że celem powoływanej komisji specjalnej powinno być wypracowanie kompleksowego podejścia w celu określenia wspólnego długoterminowego stanowiska, w którym wskazane zostaną priorytetowe wartości i cele Unii Europejskiej związane ze sztuczną inteligencją w erze cyfrowej;
C. mając na uwadze, że ważne jest zapewnienie, aby transformacja cyfrowa była ukierunkowana na człowieka i zgodna z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej;
D. mając na uwadze, że wykorzystywanie sztucznej inteligencji wiąże się z istotnymi wyzwaniami w zakresie praw podstawowych, takimi jak między innymi ochrona danych osobowych i prawo do prywatności, a także z istotnymi zmianami technologicznymi i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań;
E. mając na uwadze, że transformacja cyfrowa będzie miała wpływ na każdy aspekt gospodarki i społeczeństwa;
F. mając na uwadze, że cyfryzacja przekształci nasz przemysł i rynki, w związku z czym należy dostosować obowiązujące przepisy;
G. mając na uwadze, że ważne jest, aby Unia Europejska mówiła jednym głosem, aby uniknąć fragmentacji jednolitego rynku wynikającej z różnic w ustawodawstwie krajowym;
1. podejmuje decyzję o powołaniu Komisji Specjalnej ds. Sztucznej Inteligencji w Epoce Cyfrowej, która w ramach przyznanych jej ściśle określonych kompetencji będzie mogła podejmować następujące czynności:
a) analizować wpływ sztucznej inteligencji w erze cyfrowej na gospodarkę UE w przyszłości, w szczególności na umiejętności, zatrudnienie, technologie finansowe, edukację, zdrowie, transport, turystykę, rolnictwo, środowisko, obronność, przemysł, energię i administrację elektroniczną;
b) poddawać dalszemu badaniu wyzwanie, jakim jest wdrażanie sztucznej inteligencji, i jej wkład w wartość biznesową i wzrost gospodarczy;
c) analizować podejście państw trzecich i ich wkład w uzupełnianie działań UE;
d) przekazywać właściwym komisjom stałym Parlamentu ocenę określającą wspólne cele UE w perspektywie średnio- i długoterminowej, i określać główne działania potrzebne do ich osiągnięcia, wykorzystując jako punkt wyjścia następujące komunikaty Komisji opublikowane w dniu 19 lutego 2020 r.:
- "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" (COM(2020)0067)
- "Europejska strategia w zakresie danych" (COM(2020)0066),
- "Biała księga w sprawie sztucznej inteligencji - Europejskie podejście do doskonałości i zaufania" COM(2020)0065
- "Sprawozdanie na temat wpływu sztucznej inteligencji, internetu rzeczy i robotyki na bezpieczeństwo i odpowiedzialność" (COM(2020)0064).
w tym plan działania na rzecz "Europy na miarę Ery Cyfrowej", który obejmuje plan strategiczny dla UE określający jej wspólne cele w perspektywie średnio- i długoterminowej i główne działania potrzebne do ich osiągnięcia;
2. podkreśla, że wszystkie zalecenia komisji specjalnej będą przedkładane właściwym komisjom stałym Parlamentu, które w razie potrzeby podejmą dalsze działania;
3. postanawia, że kompetencje, personel oraz dostępne zasoby komisji stałych Parlamentu odpowiedzialnych za kwestie związane z przyjmowaniem, monitorowaniem i wdrażaniem prawodawstwa Unii odnoszącego się do obszaru odpowiedzialności komisji specjalnej nie zostaną naruszone ani powielone, a zatem pozostaną bez zmian;
4. postanawia, że jeżeli działalność komisji specjalnej obejmie przesłuchania, z których zeznania mają charakter poufny lub zawierają dane osobowe, lub obejmie wymianę poglądów lub wysłuchania z udziałem organów lub podmiotów na temat informacji poufnych, w tym badań naukowych lub ich części, którym przyznano status poufności zgodnie z art. 63 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 1 , to posiedzenia odbywać się będą przy drzwiach zamkniętych; postanawia ponadto, że świadkowie i eksperci mają prawo wygłosić oświadczenie lub złożyć zeznanie przy drzwiach zamkniętych;
5. postanawia, że listy osób zaproszonych na publiczne posiedzenia i osób biorących w nich udział oraz protokoły z tych posiedzeń będą podawane do wiadomości publicznej;
6. postanawia, że dokumenty poufne otrzymane przez komisję specjalną będą poddawane ocenie na podstawie procedury określonej w art. 221 Regulaminu; postanawia ponadto, że te informacje mogą być wykorzystywane wyłącznie do sporządzenia końcowego sprawozdania komisji specjalnej;
7. postanawia, że komisja specjalna będzie liczyć 33 członków;
8. postanawia, że kadencja komisji specjalnej wynosi 12 miesięcy i rozpoczyna się z dniem jej posiedzenia inauguracyjnego;
9. postanawia, że komisja specjalna może przedstawić Parlamentowi sprawozdanie śródokresowe oraz że przedłoży ona sprawozdanie końcowe zawierające ustalenia faktyczne i zalecenia dotyczące środków i inicjatyw, które należy podjąć, bez uszczerbku dla kompetencji komisji stałych zgodnie z załącznikiem VI do Regulaminu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.362.189 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie powołania, kompetencji, składu liczbowego i długości kadencji Komisji Specjalnej ds. Sztucznej Inteligencji w Epoce Cyfrowej (2020/2684(RSO)). |
Data aktu: | 18/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 08/09/2021 |