1. 14 czerwca 2018 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
ustanawiającego Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 1 w dziale 6 ("Sąsiedztwo i świat") wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027.
2. W Parlamencie Europejskim przedmiotowe dossier zostało przydzielone Komisji Spraw Zagranicznych (AFET). Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko 27 marca 2019 r. 2
3. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię na sesji plenarnej 12 grudnia 2018 r. 3 , a Komitet Regionów - na sesji plenarnej 5-6 grudnia 2018 r. 4
4. Wniosek był analizowany przez Grupę Roboczą ds. Rozszerzenia i Krajów Negocjujących Przystąpienie do UE w trakcie prezydencji austriackiej 5 i rumuńskiej, a 19 marca 2019 r. Rada osiągnęła porozumienie w sprawie częściowego podejścia ogólnego 6 .
5. W wyniku konkluzji Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli, po dalszych dyskusjach przeprowadzonych podczas prezydencji niemieckiej na forum Grupy Roboczej ds. Rozszerzenia i Krajów Negocjujących Przystąpienie do UE, na sesji 28 października 2020 r. 7 zdołał zakończyć prace nad mandatem negocjacyjnym Rady.
6. Negocjacje międzyinstytucjonalne z Parlamentem Europejskim w sprawie proponowanego instrumentu rozpoczęto w trakcie prezydencji fińskiej i kontynuowano podczas prezydencji chorwackiej, niemieckiej i portugalskiej.
7. 2 czerwca 2021 r. odbyło się ostatnie nieformalne posiedzenie trójstronne, na którym wypracowano porozumienie polityczne w sprawie nierozstrzygniętych kwestii. W czerwcu 2021 r. zorganizowano dodatkowe posiedzenia techniczne, podczas których porozumienie to przełożono na tekst ustawodawczy i znaleziono rozwiązanie kilku nierozstrzygniętych kwestii szczegółowych, które zostały następnie potwierdzone na piśmie przez współprawodawców.
8. 14 czerwca 2021 r. wstępne porozumienie zostało przedstawione członkom Grupy Roboczej ds. Rozszerzenia i Krajów Negocjujących Przystąpienie do UE, którzy nie zgłosili zastrzeżeń do tekstu.
9. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ostateczny tekst kompromisowy 28 czerwca 2021 r. 8
10. Tekst ten został przedłożony Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego (AFET) do zatwierdzenia 1 lipca 2021 r. 15 lipca 2021 r. przewodniczący komisji AFET podpisał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część II), w którym oświadczył, że jeżeli Rada przekaże formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w wersji przedstawionej w załączniku do tego pisma, komisja AFET zaleci, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.
II. CEL
11. Celem IPA III jest udzielanie wsparcia beneficjentom w przyjmowaniu i realizowaniu reform politycznych, instytucjonalnych, prawnych, administracyjnych, społecznych i gospodarczych, które są niezbędne do zapewnienia, aby beneficjenci ci przestrzegali wartości unijnych i stopniowo dostosowywali się do przepisów, norm, polityk i praktyk Unii (zwanych dalej "dorobkiem prawnym") z myślą o przyszłym członkostwie w Unii, przyczyniając się tym samym do wzajemnej stabilności, bezpieczeństwa, pokoju i dobrobytu. IPA III zapewnia ciągłość z IPA II (który to instrument obejmował lata 2014-2020) i komplementarność z innymi unijnymi instrumentami (w szczególności Instrumentem Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy") i politykami (np. w zakresie zmiany klimatu).
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
12. Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu").
13. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla wyważony kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
14. Porozumienie koncentruje się na następujących elementach:
- działania w ramach IPA III mają być finansowane przy zastosowaniu podejścia tematycznego, tak by zmaksymalizować wpływ unijnej pomocy, a jednocześnie zapewnić spójność, synergię i komplementarność z innymi obszarami działań zewnętrznych Unii oraz innymi odnośnymi unijnymi politykami i programami;
- spójność między pomocą a ogólnymi ramami polityki rozszerzenia, a także współpraca między Komisją a państwami członkowskimi w celu zapewnienia spójności i unikania nakładania się pomocy udzielanej w ramach IPA III z inną pomocą;
- pomoc na podstawie przedmiotowego rozporządzenia opiera się zarówno na podejściu opartym na wynikach, jak i na zasadzie sprawiedliwego podziału: jest ona zróżnicowana, jeśli chodzi o zakres i stopień intensywności - stosownie do wyników beneficjentów; zarazem należy brać pod uwagę potrzeby i zdolności tych beneficjentów, tak by unikać sytuacji, w której uzyskaliby oni pomoc na nieproporcjonalnie niskim poziomie w porównaniu do innych beneficjentów;
- przewiduje się, że zakres i stopień intensywności pomocy mogą zostać zmienione w przypadku znacznego regresu lub stałego braku postępów beneficjenta w najważniejszych obszarach (praworządność i prawa podstawowe, demokratyczne instytucje i reforma administracji publicznej, a także rozwój gospodarczy i konkurencyjność), m.in. poprzez proporcjonalne zmniejszenie i przekierowanie środków finansowych w taki sposób, aby nie wywierać negatywnego wpływu na wsparcie na rzecz lepszego poszanowania praw podstawowych, demokracji i praworządności, w tym wsparcie na rzecz społeczeństwa obywatelskiego oraz, w stosownych przypadkach, współpracy z władzami lokalnymi. Gdy postępy zostaną ponownie odnotowane, pomoc również zostanie odpowiednio zmodyfikowana, tak by w dalszym ciągu wspierać przedmiotowe działania;
- specjalna rada strategiczna zajmująca się zarządzaniem operacjami realizowanymi w ramach EFZR+ na rzecz Bałkanów Zachodnich;
- zapewnienie wyeksponowania finansowania unijnego przez odbiorców takiego finansowania, w szczególności podczas promowania działań i ich rezultatów oraz składania na ich temat sprawozdań, poprzez uwypuklanie wsparcia otrzymanego od Unii i związanych z nim korzyści dla mieszkańców w sposób widoczny w materiałach informacyjnych dotyczących działań objętych wsparciem na podstawie przedmiotowego rozporządzenia oraz poprzez dostarczanie - w strategiczny sposób - spójnych, skutecznych i proporcjonalnych ukierunkowanych informacji przeznaczonych dla różnych grup odbiorców, w tym mediów i opinii publicznej;
- równowaga pomiędzy przepisami proceduralnymi instrumentu: uzgodniono, że dokumenty programowe zostaną przyjęte w drodze aktów wykonawczych i że Komisja będzie uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych w celu uzupełnienia przedmiotowego rozporządzenia przez określenie niektórych celów szczegółowych i priorytetów tematycznych współpracy, a także w celu zmiany priorytetów tematycznych dotyczących pomocy i wykazu kluczowych wskaźników efektywności w załącznikach II, III i IV;
- definicja kluczowych wskaźników efektywności ma pomóc w mierzeniu postępów beneficjentów wymienionych w załączniku I i - w stosownych przypadkach - ich gotowości oraz tego, w jakim stopniu Unia przyczyniła się do realizacji celów szczegółowych IPA III (załącznik IV);
- stosowanie rozporządzenia z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2021 r. (motyw 36).
IV. PODSUMOWANIE
15. Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu w wyważony sposób odzwierciedla wyniki osiągnięte w toku nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji, i że - po przyjęciu - nowe rozporządzenie spełni cel, jakim jest zapewnienie wydajnego, spójnego i kompleksowego finansowania pomocy przedakcesyjnej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.379.27 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 34/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III). |
Data aktu: | 07/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 17/09/2021 |