uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinie Zgromadzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:
funkcjonowaniu i rozwojowi wspólnego rynku produktów rolnych musi towarzyszyć ustanowienie wspólnej polityki rolnej, której integralną częścią jest polityka w zakresie strukury rolnictwa;
na mocy art. 39 ust. 1 lit. a) i b) Traktatu jednym z celów wspólnej polityki rolnej jest zwiększenie wydajności produkcji rolnej i zapewnienie w ten sposób odpowiedniego poziomu życia ludności rolniczej, w szczególności poprzez podniesienie indywidualnych dochodów osób zatrudnionych w rolnictwie; aby cele te zostały osiągnięte, konieczne jest zachowanie zdrowych elementów w strukturze rolnictwa oraz wyeliminowanie braków w strukturze;
wdrażając politykę w zakresie struktury w ramach wspólnej polityki rolnej, należy zwrócić uwagę na tendencje występujące na rynkach rolnych; w konsekwencji konieczna jest ścisła współpraca pomiędzy polityką w zakresie rynków rolnych i polityką w zakresie struktur rolnych; ponadto należy pamiętać, że struktura rolnictwa jest ściśle związana z gospodarką jako całością;
niezbędna zatem jest zarówno koordynacja polityki strukturalnej z polityką rozwoju regionalnego, jak i, w ramach polityki rozwoju regionalnego, podjęcie dodatkowych środków stworzonych w celu ułatwienia dostosowania rolnictwa do tendencji gospodarczych i społecznych;
na poziomie lokalnym i regionalnym występują braki strukturalne, zatem poprawa strukturalna jest możliwa wyłącznie przy aktywnej współpracy stron bezpośrednio zainteresowanych; przede wszystkim Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za wdrożenie polityki w zakresie struktury;
jednakże należy podjąć, w ramach Wspólnoty, kroki w celu pobudzenia wysiłków skierowanych na poprawę struktury rolnictwa, jak również w celu dokonania wszystkiego, co jest możliwe, aby zwiększyć potencjał gospodarczy i konkurencyjność rolnictwa;
koordynacja przez Wspólnotę polityk strukturalnych Państw Członkowskich zapewnia środki harmonizacji takich polityk ze wspólną polityką rolną oraz z innymi celami Wspólnoty;
koordynacja polityk strukturalnych wymaga ścisłej i trwałej współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją; może to zostać osiągnięte w sposób najbardziej efektywny poprzez utworzenie Stałego Komitetu składającego się z przedstawicieli każdego z Państw Członkowskich oraz przedstawiciela Komisji jako przewodniczącego;
niezbędne jest, aby Komisja przedkładała corocznie Zgromadzeniu i Radzie sprawozdanie w sprawie struktury, przedstawiające ogólną sytuację we Wspólnocie w odniesieniu do struktury rolnictwa oraz zawierające ocenę polityk strukturalnych Państw Członkowskich w odniesieniu do celów wspólnej polityki rolnej;
w ramach koordynacji polityk strukturalnych należy podjąć kroki, aby zapewnić odpowiednie i skoordynowane korzystanie ze wspólnotowych możliwości finansowania w celu poprawy struktury rolnictwa, możliwości te oferowane są głównie przez Fundusz Orientacji i Gwarancji (w odniesieniu do działań objętych art. 3 ust. 1 lit. d) i art. 2 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Rady nr 25 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej), przez Europejski Fundusz Społeczny oraz przez Europejski Bank Inwestycyjny;
niezbędne jest, aby Komisja, opierając się w szczególności na sprawozdaniu w sprawie struktury, przedkładała Radzie do przyjęcia na mocy art. 43 Traktatu propozycje zmierzające do poprawy struktury rolnictwa oraz do umożliwienia koordynacji polityk strukturalnych Państw Członkowskich;
w celu koordynacji polityk strukturalnych niezbędne jest informowanie o sytuacji w Państwach Członkowskich w odniesieniu do struktury rolnictwa i polityk rolnych, a w szczególności o środkach podjętych w celu poprawy struktury, jak również warunków na poziomie regionalnym; Państwa Członkowskie powinny dostarczyć Komisji niezbędne informacje;
aby osiągnąć efektywną koordynację polityk strukturalnych, Komisja musi otrzymywać od Państw Członkowskich szczegóły wszystkich proponowanych wieloletnich planów oraz programów regionalnych, jak również projekty wszystkich proponowanych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych lub, jeżeli nie istnieją one w formie projektów, szeroki opis ogólny przewidzianych przepisów;
w odniesieniu do takich propozycji zapewnienie efektywnej koordynacji polityk strukturalnych Państw Członkowskich jest możliwe, wyłącznie, jeżeli Komisja jest uprawniona do wyrażania opinii w sprawie propozycji oraz jeżeli jest zobowiązana do podawania do wiadomości swoich opinii na wniosek Państwa Członkowskiego;
mając na względzie w szczególności harmonizację ustawodawstwa krajowego, koordynacja polityk strukturalnych wymaga znajomości wszystkich istotnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych obowiązujących w Państwach Członkowskich; pożądane jest, aby Państwa Członkowskie dostarczały Komisji wszelkie inne informacje, których może ona potrzebować w związku z koordynacją polityk strukturalnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
E. COLOMBO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1962.136.2892 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja w sprawie koordynacji polityk w zakresie struktury rolnictwa |
Data aktu: | 04/12/1962 |
Data ogłoszenia: | 17/12/1962 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 17/12/1962 |