(Dz.U.UE L z dnia 21 lipca 1982 r.)
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
produkcja zwierzęca zajmuje bardzo ważne miejsce w rolnictwie Wspólnoty, a zadowalające wyniki zależą w dużym stopniu od stosowania odpowiednich pasz dobrej jakości;
istnienie reguł dotyczących pasz konieczne jest do zwiększenia wydajności produkcji rolnej;
spożycie pasz białkowych we Wspólnocie wciąż wzrasta w związku z ciągle rosnącymi potrzebami produkcji zwierzęcej;
w ostatnich latach temu wzrastającemu popytowi towarzyszy spadek podaży niektórych pasz białkowych, odczuwalny na rynkach światowych;
niniejsze braki rynkowe spowodowały, że przemysł paszowy prowadzi badania nad produktami zastępczymi w celu zagwarantowania dostaw;
przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne w Państwach Członkowskich dotyczące tych produktów różnią się co do podstawowych zasad; mają one bezpośredni wpływ na ustanowienie i funkcjonowanie wspólnego rynku i z tego powodu powinny zostać zharmonizowane;
produkty zastępcze wytwarzane są dzięki wykorzystywaniu nowych procesów technologicznych, w związku z czym wskazane jest uregulowanie ich wprowadzania do obrotu jako pasz lub składników pasz poprzez określenie, dla każdej z właściwych grup, które poszczególne produkty są dopuszczone i jakim warunkom podlega ich stosowanie;
zanim nowy produkt zostanie włączony do jednej z tych grup, należy upewnić się, że posiada wymagane wartości odżywcze; konieczne jest ustanowienie, że produkty te, przy rozważnym stosowaniu, nie mogą wywoływać skutków szkodliwych dla zdrowia ludzi lub zwierząt, lub też dla środowiska naturalnego, ani nie mogą narażać konsumentów na szkody poprzez wywieranie negatywnego wpływu na cechy szczególne produktów pochodzenia zwierzęcego;
w celu zapewnienia podstawowych zasad regulujących dopuszczenie produktów, Państwa Członkowskie powinny przedstawić dokumentację dotyczącą produktów należących do pewnych grup; w celu łatwiejszego badania tych substancji dokumentacja taka powinna być przygotowana zgodnie ze wspólnymi wskazówkami, które Rada powinna określić nie później niż z dniem wejścia w życie dyrektywy;
w oczekiwaniu na decyzję Wspólnoty, wskazane jest tymczasowe umożliwienie Państwom Członkowskim utrzymania zezwoleń wydanych dotychczas dla produktów, które w chwili obecnej nie są ujęte w Załączniku do niniejszej dyrektywy, lub dla konkretnych produktów, które w pewnych przypadkach spełniają inne warunki; jednakże w przypadku produktów otrzymywanych z drożdży odmiany "Candida" i hodowanych na n-alkanach, Wspólnota powinna podjąć decyzję przed upływem dwóch lat od ogłoszenia niniejszej dyrektywy;
niebiałkowe związki azotu muszą podlegać przepisom niniejszej dyrektywy ze względu na fakt, że są one pośrednimi źródłami białka; w związku z tym należy wprowadzić zmiany do załączników do dyrektywy Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r., dotyczącej dodatków paszowych(4), która tymczasowo reguluje stosowanie produktów należących do tej grupy;
wartości odżywcze i bezpieczeństwo wspomnianych produktów zależą w dużym stopniu od ich składu, warunków stosowania i procesów wykorzystywanych do ich produkcji; w związku z tym w pewnych przypadkach zasadnicze znaczenie ma ustanowienie przepisów dotyczących etykietowania, aby uchronić użytkowników przed oszustwem oraz aby ułatwić im optymalne wykorzystywanie dostępnych produktów;
nie należy stosować przepisów wspólnotowych w stosunku do produktów objętych niniejszą dyrektywą lub zawierających je pasz przeznaczonych do wywozu do państw trzecich, ponieważ państwa te posiadają własne regulacje w tym zakresie;
Państwa Członkowskie ustanawiają odpowiednie mechanizmy kontroli w celu spełnienia wymogów niniejszej dyrektywy przy wprowadzaniu danych produktów lub zawierających je pasz do obrotu;
przy wprowadzaniu do obrotu, spełniające te wymogi produkty lub zawierające je pasze muszą podlegać jedynie ograniczeniom przewidzianym w niniejszej dyrektywie;
konieczna jest odpowiednia procedura wspólnotowa dla przyjmowania przepisów Załącznika i wskazówek regulujących przedkładanie dokumentacji dotyczącej pewnych produktów oraz, gdzie konieczne, określenia przy uwzględnieniu postępu naukowo-technicznego wymogów dotyczących składu i stopnia czystości tych produktów oraz właściwości fizyko-chemicznych i biologicznych;
w celu zapewnienia wszelkich koniecznych gwarancji, procedura wspólnotowa powinna, w niektórych przypadkach, przewidywać obowiązek konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywienia Zwierząt oraz Komitetem Naukowym ds. Żywności, powołanymi przez Komisję, w sprawie wprowadzania zmian do Załącznika;
Państwa Członkowskie powinny zachować prawo do tymczasowego zawieszenia zezwolenia na stosowanie danego produktu lub prawo wprowadzania zmian do wszelkich odnośnych przepisów w przypadku zagrożenia dla zdrowia ludzi lub zwierząt;
aby Państwo Członkowskie nie nadużywało tego prawa, decyzja dotycząca ewentualnych zmian do Załącznika, oparta na dokumentacji uzasadniającej, powinna być podejmowana zgodnie z procedurą stosowaną przez Wspólnotę w nagłych przypadkach;
w celu ułatwienia wykonania niniejszej dyrektywy należy stosować procedurę ustanawiającą ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi i Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Pasz powołanego decyzją 70/372/EWG(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 1982 r.
W imieniu Rady | |
Ph. MAYSTADT | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 197 z 18.8.1977, str. 3.
(2) Dz.U. C 63 z 13.3.1978, str. 53.
(3) Dz.U. C 84 z 8.4.1978, str. 4.
(4) Dz.U. 270 z 14.12.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 170 z 3. 8.1970, str. 1.
(6) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1.
(7) Dz.U. L 332 z 30.12.1995, str. 15.
(8) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.
(9)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
- skreślony przez art. 1 rozporządzenia Parlametu Europejskiego i Rady nr 219/2009 z dnia 11 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.87.109) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 kwietnia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 84/443/EWG z dnia 26 lipca 1984 r. (Dz.U.UE.L.84.245.21) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 27 lipca 1984 r.
- zmieniony przez art. 1 drugiej dyrektywy Komisji nr 85/809/EWG z dnia 6 listopada 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.314.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 listopada 1985 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 86/530/EWG z dnia 28 października 1986 r. (Dz.U.UE.L.86.312.39) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 października 1986 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/485/EWG z dnia 26 lipca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.239.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 lipca 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 89/520/EWG z dnia 6 września 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.270.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 14 września 1989 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 90/439/EWG z dnia 24 lipca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.227.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 93/56/EWG z dnia 29 czerwca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.206.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 lipca 1993 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 93/26/EWG z dnia 4 czerwca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.179.2) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 95/33/WE z dnia 10 lipca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.167.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 sierpnia 1995 r.
- zmieniony przez art. 20 pkt 2 dyrektywy nr 95/69/WE z dnia 22 grudnia 1995 r. ustanawiającej warunki i środki dla zatwierdzania i rejestracji określonych zakładów i pośredników prowadzących działalność w sektorze pasz zwierzęcych i zmieniającej dyrektywy 70/524/EWG, 74/63/EWG, 79/373/EWG i 82/471/EWG (Dz.U.UE.L.95.332.15) z dniem 19 stycznia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2003/104/WE z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.295.83) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
- zmieniony przez art. 23 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1831/2003 z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt (Dz.U.UE.L.03.268.29) z dniem 18 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/116/WE z dnia 23 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.379.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2004 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1982.213.8 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 82/471/EWG dotycząca niektórych produktów stosowanych w żywieniu zwierząt |
Data aktu: | 30/06/1982 |
Data ogłoszenia: | 21/07/1982 |
Data wejścia w życie: | 15/07/1982, 01/05/2004 |