uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/79 z dnia 5 lutego 1979 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3805/85(2), w szczególności jego art. 64 ust. 2 i art. 64a,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 64a rozporządzenia (EWG) nr 337/79 stanowi, iż w celu stworzenia warunków niezbędnych dla pełnego wykonania środków przewidzianych przez powyższe rozporządzenie Rada przyjmuje ogólne zasady ustanawiające wspólnotowy rejestr winnic;
rejestr ten jest potrzebny w celu uzyskania kluczowych informacji dotyczących potencjału produkcyjnego i tendencji, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wspólnej organizacji rynku wina, w szczególności uzgodnień wspólnotowych w sprawie interwencji i sadzenia oraz środków monitorujących;
ze względów technicznych i ekonomicznych nie powinno się stosować wymogu ustanowienia rejestru winnic w stosunku do tych Państw Członkowskich, gdzie łączny obszar gruntów przeznaczonych pod uprawę winorośli jest bardzo mały;
rejestr winnic musi zawierać podstawowe informacje dotyczące struktury danych zmian i wydajności danych gospodarstw; w celu zapewnienia praktycznej użyteczności rejestru należy ustanowić przepis grupujący wszystkie informacje dotyczące danego gospodarstwa w pojedynczym rejestrze; jednakże gdy przepisy krajowe w sprawie ochrony danych osobowych nie zezwalają na takie grupowanie, należy zezwolić na osobną klasyfikację według gospodarstw, o ile nie zagraża to celom, które mają być osiągnięte poprzez ustanowienie rejestru;
rejestr powinien zawierać rejestr produkcji dotyczący przetwarzania i obrotu produktami winnymi;
w celu uniknięcia ryzyka naruszenia prywatności należy ustanowić przepis zobowiązujący Państwa Członkowskie do stworzenia środków zabezpieczających dla ochrony danych osób; w związku z tym szczególnie ważnym jest, aby dane gromadzone wyłącznie do celów statystycznych nie były używane w jakimkolwiek innym celu oraz aby dane osoby mogły usunąć z plików komputerowych te informacje, w których przypadku nie jest uzasadnione ich przechowywanie po terminie niezbędnym dla zastosowania zasad, na których mocy zostały wprowadzone;
z jednej strony, informacje zawarte w rejestrze powinny być dostępne tak szybko, jak jest to możliwe; z drugiej strony, z uwagi na ilość pracy administracyjnej wymaganej dla ustanowienia rejestru należy ustanowić przepis odnoszący się do terminu sześciu lat, w którego ciągu ustanowienie rejestru powinno zostać zakończone; jednakże ze względu na szczególne znaczenie niektórych danych w niektórych regionach produkcji w celu właściwego zarządzania rynkiem może zaistnieć potrzeba ustanowienia przepisów skracających terminy ustanowione w tych regionach;
w celu wykonania zadania ustanowienia rejestru w ciągu sześciu lat Państwa Członkowskie mogą działać etapowo; należy wyznaczyć rozsądne terminy dla tych etapów w odniesieniu do zbierania i przetwarzania informacji, a mianowicie 18 miesięcy dla istniejących informacji oraz 36 miesięcy dla pozostałych;
należy ustanowić przepis przewidujący stworzenie przez Państwa Członkowskie w powiązaniu z Komisją programów dla ustanawiania rejestru; z uwagi na zakres takich programów oraz na ilość czasu potrzebną na ich realizację oraz z uwagi na konieczność jednolitego rejestru dla całej Wspólnoty niezbędnym wydaje się, aby Komisja, wspólnie z organami krajowymi odpowiedzialnymi za ustanowienie i prowadzenie rejestru, zapewniła jego przeprowadzenie;
informacje zawarte w rejestrze zawsze muszą odzwierciedlać stan faktyczny panujący na rynku wina; dlatego też należy ustanowić przepis nakazujący ciągłe ich uaktualnianie oraz regularną weryfikację uaktualnień;
ze względu na zawarte w nim informacje rejestr stanowi niezbędny instrument zarządzania i monitorowania rynku; właściwe władze, którym powierzono zarządzanie i które są odpowiedzialne za monitorowanie, muszą mieć do niego dostęp;
środki traktowane jako całość leżą w interesie Wspólnoty; należy ustanowić przepis zobowiązujący Wspólnotę do wkładu finansowego przy ustanawianiu rejestru; koszt takiego udziału jest oszacowany na 59 milionów ECU,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1986 r.
W imieniu Rady | |
A. CLARK | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 54 z 5.3.1979, str. 1.
(2) Dz.U. L 367 z 31.12.1985, str. 39.
(3) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.
(4) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 17.
- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1549/95 z dnia 29 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.148.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1549/95 z dnia 29 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.148.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1596/96 z dnia 30 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.206.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1631/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1998 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1986.208.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2392/86 ustanawiające wspólnotowy rejestr winnic |
Data aktu: | 24/07/1986 |
Data ogłoszenia: | 31/07/1986 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/07/1986 |