uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100;
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
definicje materiałów paszowych i różnych typów mieszanek paszowych ujęte w dyrektywach 74/63/EWG(4), 77/101/EWG(5) i 79/373/EWG(6), ostatnio zmienione dyrektywami 86/299/EWG(7), 83/87/EWG(8) i 82/957/EWG(9) powinny zostać włączone do nowych definicji w dyrektywie Rady 84/587/EWG z dnia 29 listopada 1984 r. zmieniającej dyrektywę 70/524/EWG dotyczącą dodatków paszowych(10); zdefiniowane powinny zostać także "pasze mlekozastępcze";
powinno zostać jasno określone, że przepisy dyrektyw 74/63/EWG, 77/101/EWG i 79/373/EWG nie naruszają przepisów dyrektywy Rady 82/471/EWG z dnia 30 czerwca 1982 r. dotyczącej niektórych produktów stosowanych w żywieniu zwierząt(11);
dyrektywa 74/63/EWG dotyczy niepożądanych substancji i produktów w paszach; maksymalna dopuszczalna zawartość ustanowiona w Załączniku do niniejszej dyrektywy nie ma zastosowania do materiałów paszowych użytych dla przygotowania mieszanki paszowej;
ustalenie maksymalnej dopuszczalnej zawartości lub ograniczeń obecności niektórych niepożądanych substancji i produktów w materiałach paszowych jest obecnie objęte różniącymi się przepisami w Państwach Członkowskich;
skutki obecności, powyżej pewnej dopuszczalnej zawartości tych substancji, mogą przynosić szkodę zdrowiu ludzi i konieczne jest zagwarantowanie, we właściwy i jednakowy sposób, bezpiecznego użycia produktów i substancji w całej Wspólnocie.
ponadto, różniące się przepisy w ustawodawstwie krajowym Państw Członkowskich prowadzą do powstania poważnych zmian w handlu wewnątrzwspólnotowym oraz, gdy to pożądane, przyjęcia właściwych środków w ramach dyrektywy 74/63/EWG;
dodatkowo, dyrektywy 77/101/EWG i 79/373/EWG należy przyjąć dla lepszego ułatwienia obrotu mieszankami paszowymi;
pożądane jest określenie pojęcia materiałów paszowych w celu ustalenia wyraźnych limitów zakresu środków odnoszących się do tej klasy produktów, które są także określone pojęciem "składników" w innych dyrektywach o paszach zwierzęcych;
przepisy te mają zastosowanie wyłącznie do materiałów nieprzetworzonych przeznaczonych do żywienia zwierząt wprowadzonych do obrotu w formie materiałów paszowych lub jako nośniki premiksów dodatków paszowych lub, po wymieszaniu z innymi produktami, jako mieszanki paszowej;
dla zapewnienia, aby niektóre szczególnie niepożądane substancje nie były obecne w paszach, konieczne jest nie tylko ograniczenie ich obecności w materiałach paszowych do dopuszczalnej zawartości, lecz także ograniczenie użycia tych materiałów paszowych przez osoby, które mają wymaganą umiejętność, aparaturę i urządzenia dla rozcieńczenia, które zapewniają, że przestrzegana jest dopuszczalna zawartość ustalona w dyrektywie dla mieszanek paszowych;
warunki minimalne ustanowione w załączniku III do dyrektywy Rady 70/524/EWG dla osoby wprowadzonej na krajową listę wytwórców mieszanek paszowych muszą być zastosowane także do produktów i mieszanek paszowych stosujących materiały nieprzetworzone, które zawierają niepożądane substancje i produkty o zawartości wyższej niż dopuszczalna w materiałach paszowych; pożądane jest, by Państwa Członkowskie mogły ograniczać udostępnienie tak wysoce obciążonych materiałów paszowych wytwórcom pasz, którzy wytwarzają mieszanki paszowe na sprzedaż, a służby kontrolne nie są zdolne sprawdzić skutków na poziomie ferm lub tym wytwórcom mieszanek paszowych, którzy są jednocześnie posiadaczami zwierząt gospodarskich i którzy zużywają całość lub część tej produkcji dla swoich własnych potrzeb;
dla niektórych materiałów paszowych, w których dopuszczalna zawartość niepożądanych substancji i produktów nie jest ograniczona w załączniku II część A, wprowadzone powinny zostać przepisy umożliwiające nakazanie odpowiedniego oznakowania, jeśli ilość niepożądanych substancji lub produktów w surowcu przekracza dopuszczalną zawartość ustanowioną dla odpowiednich materiałów paszowych; środek ten jest niezbędny dla zapewnienia, że takie materiały paszowe nie są dostarczane posiadaczom zwierząt gospodarskich i dla informowania wytwórców pasz o naturze i ilościach zawartych w niepożądanych substancjach lub produktach;
Państwa Członkowskie powinny być tymczasowo upoważnione do utrzymania przepisów prawa krajowego, które przyjęły, dotyczących materiałów paszowych skażonych aflatoksynami innymi niż określone w załączniku II część A lub dotyczące niepożądanych substancji i produktów innych niż aflatoksyny i szkodzące jakości materiałów paszowych; decyzje Wspólnoty mają być podjęte przed dniem 3 grudnia 1990 r. by od tej daty były jednolite zasady wspólnotowe dotyczące obecności niepożądanych substancji i produktów w materiałach paszowych stosowanych przy przygotowywaniu pasz;
dla zagwarantowania bezpieczeństwa pasz, powinny zostać ustanowione zasady określające obecność niepożądanych substancji i produktów oraz procesy przewidziane dla odkażania materiałów paszowych; na podstawie uzyskanych wyników powinny być ustalone kryteria, dla których produkty objęte pewnymi procesami odkażania muszą być dostosowane;
procedura wprowadzająca ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi i Komisją w Stałym Komitecie ds. Pasz powinna być stosowana dla ułatwienia wprowadzenia proponowanych środków oraz dokonania, między innymi, zmian i uzupełnień dotyczących ustalenia maksymalnej dopuszczalnej zawartości lub zasad oznakowania dla materiałów paszowych skażonych pewnymi niepożądanymi substancjami lub produktami i ustanowienia kryteriów przyjęcia odkażonych materiałów paszowych;
procedura informacyjna musi być ustanowiona dla powiadamiania Państw Członkowskich o przypadkach niezgodności z przepisami wspólnotowymi dla ułatwienia nadzoru stosowania dyrektywy 74/63/EWG;
pozyskane doświadczenie we wprowadzaniu dyrektywy 79/373/EWG wskazuje na potrzebę zwiększenia uzupełnienia oznakowania mieszanek paszowych w niektórych przypadkach;
szczególnie, że nazwisko lub nazwa firmy i adres wytwórcy muszą być wskazane, w przypadku gdy nie jest odpowiedzialny za oznaczenie szczegółów; muszą być wzięte po uwagę szczególne systemy kontroli w niektórych państwach Członkowskich, takie Państwa Członkowskie powinny być upoważnione do zastąpienia tych danych urzędowym kodem danym każdemu wytwórcy dla pasz wytwarzanych i sprzedawanych na ich terytoriach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
G. HOWE | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 258 z 26.09.1984, str. 7.
(2) Dz.U. C 175 z 15.07.1985, str. 21.
(3) Dz.U. C 87 z 9.04.1985, str. 4.
(4) Dz.U. L 38 z 11.02.1974, str. 31.
(5) Dz.U. L 32 z 3.02.1977, str. 1.
(6) Dz.U. L 86 z 6.04.1979, str. 30.
(7) Dz.U. L 189 z 11.07.1986, str. 40.
(8) Dz.U. L 56 z 3.03.1983, str. 31.
(9) Dz.U. L 386 z 31.12.1982, str. 42.
(10) Dz.U. L 319 z 29.11.1984, str. 13.
(11) Dz.U. L 213 z 21.07.1982, str. 8.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1986.212.27 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 86/354/EWG |
Data aktu: | 21/07/1986 |
Data ogłoszenia: | 02/08/1986 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/07/1986 |