uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, a w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
Wspólnota przyjęła zestaw przepisów w sprawie przewozów drogowych, kolejowych oraz wodnych śródlądowych;
począwszy od daty zjednoczenia Niemiec przepisy prawne Wspólnoty będą w pełni stosowane na terytorium byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej;
niektóre przepisy prawne Wspólnoty w sprawie przewozów drogami, kolejami oraz śródlądowymi drogami wodnymi powinny zostać zmienione, aby uwzględnić szczególną sytuację tego terytorium;
istnieje potrzeba określenia terminu czasowego, w którym na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej zostaną wprowadzone w życie przepisy zgodne z aktami prawnymi Wspólnoty;
przewidziane w związku z powyższym odstępstwa powinny być doraźne i powodować możliwie jak najmniejsze zakłócenia w funkcjonowaniu wspólnego rynku;
informacje o sytuacji w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym śródlądowym oraz w sprawie zasad rządzących tym transportem na terytorium byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej nie są wystarczające, by możliwe było określenie rodzaju dostosowania lub ustalenie ostatecznego zakresu odstępstw; dla umożliwienia zmian w tej sytuacji powinna zostać ustanowiona uproszczona procedura, zgodnie z postanowieniami trzeciego tiret art. 145 Traktatu;
postanowienia zawarte w dyrektywach 74/561/EWG(4) i 74/562/EWG(5) zmienione ostatnio przez dyrektywę 89/438/EWG(6), powinny być stosowane w taki sposób, by uwzględniały zarówno ustalone prawa agencji spedycyjnych już działających na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej, jak i dawały ostatnio powstałym agencjom pewien okres czasu, w którym będą mogły one dostosować się do niektórych przepisów dotyczących sytuacji finansowej i kompetencji zawodowej;
począwszy od daty zjednoczenia Niemiec, pojazdy drogowe zarejestrowane na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej mają taki sam status prawny jak pojazdy zarejestrowane w innych Państwach Członkowskich; rozporządzenie (EWG) nr 3821/85(7) zawiera szereg przepisów dotyczących urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pojazdach drogowych; urządzenia te montowane są w pojazdach nowych w trakcie ich produkcji i stąd nie stwarzają żadnych problemów, powinien jednak zostać określony okres przejściowy, by możliwe było zamontowanie takich urządzeń w pojazdach, które zostały zarejestrowane na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej przed zjednoczeniem Niemiec, przy uwzględnieniu dodatkowych kosztów oraz zdolności technicznej autoryzowanych warsztatów;
nazwa "Deutsche Reichsbahn (DR)" powinna zostać włączona do przepisów prawnych Wspólnoty, w których są literalnie wymienione nazwy przedsiębiorstw transportu kolejowego; powinien zostać określony termin, w którym zaczną obowiązywać przepisy, o których mowa;
do przepisów prawnych Wspólnoty dotyczących poprawy struktury przewozów śródlądowymi drogami wodnymi powinny zostać wprowadzone zmiany uwzględniające szczególną sytuację agencji spedycyjnych powstałych na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej i działających w dziedzinie przewozów śródlądowymi drogami wodnymi;
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 1990 r.
W imieniu Rady | |
G. DE MICHELIS | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. L 263 z 26.9.1990 r., str. 34 ostatnio zmieniony 25 października 1990 r. i 28 listopada 1990 r.
(2) Opinia wydana 21 listopada 1990 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana 20 listopada 1990 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 308 z 19.11.1974 r., str. 18.
(5) Dz.U. L 308 z 19.11.1974 r., str. 23.
(6) Dz.U. L 212 z 22.7.1989 r., str. 101.
(7) Dz.U. L 370 z 31.12.1985 r., str. 8.
(8) Dz.U. L 375 z 31.12.1980 r., str. 1.
(9) Dz.U. L 156 z 28.6.1969 r., str. 1.
(10) Dz.U. L 156 z 28.6.1969 r., str. 8.
(11) Dz.U. L 130 z 15.6.1970 r., str. 4.
(12) Dz.U. L 334 z 24.12.1977 r., str. 13.
(13) Dz.U. L 258 z 21.9.1978 r., str. 1.
(14) Dz.U. L 152 z 12.6.1975 r., str. 3.
(15) Dz.U. L 234 z 9.8.1982 r., str. 5.
(16) Dz.U. L 237 z 26.8.1983 r., str. 32.
(17) Dz.U. L 116 z 28.4.1989 r., str. 25.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.353.12 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 3572/90 zmieniające, w wyniku zjednoczenia Niemiec, niektóre dyrektywy, decyzje oraz rozporządzenia odnoszące się do transportu drogowego, kolejowego i śródlądowego |
Data aktu: | 04/12/1990 |
Data ogłoszenia: | 17/12/1990 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 17/12/1990 |