uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1806/89(2), w szczególności jego art. 5 ust. 5 i art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
ryż może być skupowany przez agencję interwencyjną w drodze interwencji obowiązkowej, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 albo na mocy specjalnych środków interwencyjnych, określonych w art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76;
zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1424/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. ustanawiającego ogólne zasady interwencji na rynku ryżu(3), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1908/87(4) oraz rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1425/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie specjalnych środków interwencyjnych dotyczących ryżu(5), ryż posiadany przez agencje interwencyjne ma być sprzedany w drodze zaproszenia do składania ofert;
sprzedaż na rynku wspólnotowym ilości mniejszej niż 1.000 ton ryżu nie wymaga decyzji przy zastosowaniu procedury przewidzianej w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76; pozostałe przepisy stosuje się bez zmian;
na mocy art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1424/76, sprzedaż na rynku wewnętrznym powinna odbywać w oparciu o warunki cenowe zapobiegające pogarszaniu się sytuacji na rynku; cel ten można osiągnąć jeżeli cena sprzedaży jest równa cenie na rynku lokalnym - z uwzględnieniem jakości ryżu zaoferowanego do przetargu - oraz której ustalony poziom nie jest niższy w stosunku do ceny interwencyjnej; w pewnych przypadkach, przestrzeganie takiego poziomu cen może być sprzeczne z interesem racjonalnego zarządzania rynkiem lub z systemem interwencyjnym i może prowadzić do zakłóceń w funkcjonowaniu wspólnej organizacji rynku; z tego względu, należy przewidzieć możliwość sprzedaży zapasów interwencyjnych w tego typu przypadkach, w oparciu o specjalne warunki cenowe;
sprzedaż ryżu na wywóz powinna odbywać się w oparciu o warunki cenowe ustalane indywidualnie w stosunku do każdego przypadku, z uwzględnieniem bieżących tendencji rynkowych i wymagań rynku; sprzedaż taka nie może jednak prowadzić do zakłóceń ze szkodą dla wywozów z otwartego rynku; z tego względu, Komisja powinna ustalić minimalną cenę sprzedaży na podstawie złożonych ofert przetargowych;
minimalna cena sprzedaży zostanie ustalona przez Komisję przy wykorzystaniu wszystkich istotnych danych dostępnych w dniu składania ofert przetargowych; aby zapobiec spekulacjom i zapewnić jednakowe warunki wszystkim zainteresowanym, wszystkim ofertom przetargowym powinny towarzyszyć wnioski o ustalenie z góry refundacji wywozowych;
oferty przetargowe różnych partii ryżu są porównywalne tylko wówczas, gdy dotyczą ryżu w identycznym stanie; ryż oferowany do przetargu składowany jest w różnych miejscach; większą porównywalność można osiągnąć zwracając oferentowi, który wygrał przetarg, najniższe koszty transportu ryżu z miejsca jego składowania do punktu wyjścia; jednak ze względów budżetowych, zwrot taki może nastąpić jedynie wówczas, gdy koszt dotarcia do punktu wyjścia, wyposażonego w urządzenia do wywozu ryżu, jest kosztem najniższym;
uwzględniając pozycję oferenta, który wygrał przetarg, wywożącego ryż do niektórych państw trzecich, należy przewidzieć możliwość unieważnienia umowy z agencją interwencyjną; możliwość taka jest jednak uzasadniona tylko wówczas, gdy oferent który wygrał przetarg, wystąpił o pozwolenie na wywóz zgodnie z art. 44 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania pozwoleń na przywóz i wywóz oraz certyfikatów o wyznaczeniu z góry dla produktów rolnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1599/90(7);
na rynkach światowych obserwuje się popyt na ryż na etapie mielenia, inny niż niełuskany i dlatego powinno się przewidzieć możliwość zaoferowania ryżu niełuskanego, składowanego przez agencje interwencyjne, do sprzedaży na rynku wspólnotowym z przeznaczeniem na wywóz na kolejnym etapie mielenia;
w celu zapewnienia równości traktowania wszystkich zainteresowanych stron we Wspólnocie, zaproszenia do składania ofert powinny być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich oraz należy przewidzieć odpowiedni okres między publikacją a pierwszym terminem składania ofert;
postępowanie przetargowe może przebiegać sprawnie tylko wówczas, gdy zainteresowane strony złożą poważne oferty; można to zagwarantować poprzez wprowadzenie wymogu złożenia wadium, które zwracane jest z chwilą zapłacenia ceny sprzedaży w ustalonym terminie;
w przypadku otwarcia procedury zaproszenia do składania ofert na wywóz należy zapewnić, że ryż nie wróci na rynek wspólnotowy; istnieje ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, jeśli cena sprzedaży jest niższa od minimalnej ceny stosowanej przy odprzedaży na rynku wewnętrznym; należy dla takich przypadków przewidzieć możliwość wniesienia drugiego wadium, które musi być równe różnicy między ceną sprzedaży a przytoczoną ceną minimalną; jednakże, w konsekwencji wadium może zostać zwrócone tylko wówczas, gdy oferent, który wygrał przetarg na wywóz, dostarczy dowody określone w art. 18 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3665/87 z dnia 27 listopada 1987 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe reguły stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1615/80(9);
w celu zapewnienia, że sprzedaż zapasów interwencyjnych odbędzie się szybko i w sposób najbardziej zgodny z praktyką handlową, należy wyznaczyć termin wykonania praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej w drodze przetargu;
należy ustanowić ogólny system regulujący procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego znajdującego się w agencjach interwencyjnych; ze względów jasności, rozporządzenie Komisji nr 471/67/EWG(10) powinno zostać uchylone i zastąpione;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 stycznia 1991 r.
W imieniu Komisji | |
Ray MAC SHARRY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 166 z 25.06.1976, str. 1.
(2) Dz.U. L 177 z 24.6.1989, str. 1.
(3) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 24.
(4) Dz.U. L 182 z 3.7.1987, str. 53.
(5) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 26.
(6) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(7) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 29.
(8) Dz.U. L 351 z 14.12.1987, str. 1.
(9) Dz.U. L 152 z 16.6.1990, str. 33.
(10) Dz.U. 204 z 24.8.1967, str. 12.
(11) Dz.U. 204 z 24.8.1967, str. 8.
(12) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1991.9.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 75/91 ustanawiające procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego będącego w posiadaniu agencji interwencyjnych |
Data aktu: | 11/01/1991 |
Data ogłoszenia: | 12/01/1991 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 12/01/1991, 01/01/1991 |