uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 75,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z artykułem 75 ustęp 1 litera a) Traktatu, ustanowienie wspólnej polityki transportowej pociąga za sobą między innymi ustalenie wspólnych zasad, mających zastosowanie do międzynarodowego przewozu osób transportem drogowym;
takie zasady zostały ustanowione w rozporządzeniach Rady nr 117/66/EWG (4), (EWG) nr 516/72 (5) i (EWG) nr 517/72 (6), a niniejsze rozporządzenie nie podważa stopnia liberalizacji osiągniętej przez te rozporządzenia;
swoboda świadczenia usług stanowi podstawową zasadę wspólnej polityki transportowej i wymaga zagwarantowania przewoźnikom wszystkich Państw Członkowskich dostępu do międzynarodowych rynków transportowych bez dyskryminacji ze względu na przynależność państwową lub miejsce prowadzenia działalności;
należy ustalić elastyczne rozwiązania, z zastrzeżeniem niektórych warunków odnośnie usług przewozowych wahadłowych z noclegiem, specjalnych regularnych usług transportowych i niektórych usług okazjonalnych, w celu zaspokojenia zapotrzebowania rynku; 1
przy zachowaniu zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie regularnych usług i usług przewozowych wahadłowych bez noclegu, należy dokonać zmiany niektórych zasad, w szczególności jeśli chodzi o tryb udzielania zezwoleń;
należy zagwarantować przestrzeganie zasad Traktatu, dotyczących konkurencji;
należy ograniczyć w miarę możliwości formalności administracyjne, bez zaniechania kontroli i kar, gwarantujących właściwe stosowanie niniejszego rozporządzenia;
do Państw Członkowskich należy podjęcie środków, koniecznych do wprowadzenia niniejszego rozporządzenia w życie;
stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno być monitorowane za pośrednictwem raportu przedkładanego Komisji, a wszelkie przyszłe działania w tej dziedzinie powinny być rozważane w świetle tego raportu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 1992 r.
W imieniu Rady | |
Jorge BRAGA DE MACEDO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120 z 6.5.1987, str. 9,
Dz.U. C 301 z 26.11.1988, str. 5 i
Dz.U. C 31 z 7.2.1989, str. 9.
(2) Dz.U. C 94 z 11.4.1988, str. 126.
(3) Dz.U. C 356 z 31.12.1987, str. 62.
(4) Dz.U. 147 z 9.8.1966, str. 2688/66.
(5) Dz.U. L 67 z 20.3.1972, str. 13. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2778/78 (Dz.U. L 133 z 30.11.1978, str. 4).
(6) Dz.U. L 67 z 20.3.1972, str. 19. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1301/78 (Dz.U. L 158 z 16.6.1978, str. 1).
(7)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działań Państw Członkowskich, dotyczących obowiązków właściwych dla służby publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i wodną drogą śródlądową (Dz.U. L 156 z 28.6.1969, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1893/91 (Dz.U. L 169 z 29.6.1991, str. 1).
(8) Dz.U. L 4, z 8.1.1998, str. 10.
- zmieniony przez pkt 5 i 7 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 tiret ósme rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez pkt 8 i 9 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 tiret pierwsze rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
-zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r.(Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
-zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 4 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.174.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 11/98 z dnia 11 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.4.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 1998 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1992.74.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 684/92 w sprawie wspólnych zasad międzynarodowego przewozu osób autokarem i autobusem |
Data aktu: | 16/03/1992 |
Data ogłoszenia: | 20/03/1992 |
Data wejścia w życie: | 01/06/1992, 01/05/2004, 23/03/1992 |