uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 90 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Komisji 80/723/EWG(1), ostatnio zmieniona dyrektywą 85/413/EWG(2), wprowadziła system, na mocy którego na Państwa Członkowskie nałożono obowiązek zapewnienia przejrzystości stosunków finansowych między władzami publicznymi a przedsiębiorstwami publicznymi; dyrektywa ta nakłada wymóg zachowywania określonych informacji finansowych przez Państwa Członkowskie i dostarczenia ich na wniosek Komisji;
dyrektywa 80/723/EWG zawiera przepisy, w szczególności w art. 3 i 5, które mogą ułatwić Komisji zadanie wykonania zobowiązań, jakie przyjęła;
przedsiębiorstwa publiczne odgrywają ważną rolę w gospodarkach Państw Członkowskich; potrzeba przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi okazała się większa niż wcześniej, ze względu na rozwój konkurencji na wspólnym rynku, w szczególności że Wspólnota zmierza ku ścisłej integracji gospodarczej i spójności socjalnej;
Państwa Członkowskie przyjęły Jednolity Akt Europejski, który doprowadził do utworzenia jednolitego rynku, począwszy od 1 stycznia 1993 r.; doprowadzi to do zwiększenia presji konkurencyjnych i wymagać będzie od Komisji wzmożonej uwagi w zapewnieniu osiągnięcia pełnych korzyści z jednolitego rynku; jednolity rynek wymaga coraz częściej zapewnienia istnienia równych szans między przedsiębiorstwami publicznymi i prywatnymi;
ustalono, że znacząca część przepływów finansowych między państwem i należącym do niego przedsiębiorstwem publicznym dokonuje się za pośrednictwem różnorodnych transferów finansowych, nie przyjmując prostej formy zastrzyków kapitałowych lub quasi-kapitałowych;
Komisja ustaliła, że znacznej części pomocy udzielono głównie przedsiębiorstwom sektora wytwórczego, jednak nie została ona notyfikowana zgodnie z art. 93 ust. 3 Traktatu; pierwsze(3), drugie(4) i trzecie(5) badanie pomocy państwa potwierdza, iż duża część pomocy państwa nadal udzielana jest niezgodnie z prawem;
system sprawozdawczości oparty na kontroli ex post przepływów finansowych między władzami publicznymi a przedsiębiorstwami publicznymi umożliwi Komisji wypełnienie swoich obowiązków; taki system kontroli musi obejmować szczególne informacje finansowe; informacje takie nie zawsze są publicznie dostępne i, jak stwierdzono publicznie, są niewystarczająco szczegółowe, aby pozwolić na właściwą ocenę przepływów finansowych między państwem a przedsiębiorstwami publicznymi;
wszelkie wymagane informacje można uznać za proporcjonalne do postawionego celu, biorąc pod uwagę fakt, że informacje te już podlegają obowiązkowi ujawnienia, zgodnie z czwartą dyrektywą Rady 78/660/EWG(6) w sprawie rocznych sprawozdań finansowych spółek, ostatnio zmienioną dyrektywą 90/605/EWG(7);
w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych nałożonych na Państwa Członkowskie, system sprawozdawczy powinien korzystać zarówno z publicznie dostępnych danych, jak i informacji dostępnych dla udziałowców większościowych; ma być dozwolone przedstawienie skonsolidowanych sprawozdań; niezgodna z prawem pomoc udzielana największym przedsiębiorstwom sektora wytwórczego ma najbardziej zniekształcający wpływ na konkurencję na wspólnym rynku; zatem taki system sprawozdawczości może obecnie zostać ograniczony do przedsiębiorstw o rocznym obrocie powyżej 250 milionów ECU;
pomimo iż Komisja, notyfikując dyrektywę w 1980 r., wyraziła pogląd, iż przepływ funduszy w ramach przedsiębiorstw publicznych lub grupy przedsiębiorstw publicznych nie podlega wymogom dyrektywy 80/723/EWG, nowe wymogi życia gospodarczego, które często są wpływem interwencji państwa poprzez przedsiębiorstwa publiczne, wymuszają włączenie tych informacji; jak już wskazano w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości od 1980 r.(8), znacznie wzrosła ilość naruszeń przepisów art. 93 ust. 3 przez Państwa Członkowskie, przez co wykonanie przez Komisję zadania monitorowania konkurencji zostało znacznie utrudnione; istnieje potrzeba zwiększenia uprawnień Komisji do przejawiania wzmożonej uwagi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Karel VAN MIERT | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35.
(2) Dz.U. L 229 z 28.8.1985, str. 20.
(3) ISBN 92-825-9535.
(4) ISBN 9-826-0386.
(5) ISBN 92-826-4637.
(6) Dz.U. L 222 z 14.8.1978, str. 11.
(7) Dz.U. L 317 z 16.11.1990, str. 60.
(8) Patrz np. orzeczenie w sprawie 290/83 Komisja v. Francja [1985] ECR, 439 (rolniczy fundusz kredytowy), połączone sprawy 67, 68 oraz 70/85 Van der Kooy v. Komisja [1988] ECR, str. 219, sprawa 303/88 Włochy v. Komisja [1991] ECR-I, str. 1433 (ENI-Lanerossi) oraz sprawa C-305/89 Włochy v. Komisja [1991] ECR-I, str. 1603 (IRI, Finmeccanica i Alfa Romeo)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.254.16 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 93/84/EWG zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi |
Data aktu: | 30/09/1993 |
Data ogłoszenia: | 12/10/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/10/1993 |