uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 189c Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
nadal dochodzi do zanieczyszczania wód wskutek poruszania się po nich pełnomorskich zbiornikowców, a także wskutek wypadków z ich udziałem i nadal transport ropy naftowej statkami wyposażonymi w zbiorniki o tradycyjnej konstrukcji stanowi zagrożenie dla środowiska morskiego;
pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) opracowano i uzgodniono na poziomie międzynarodowym zasady projektowania i eksploatacji przyjaznych dla środowiska zbiornikowców;
korzyści wynikające z eksploatacji przyjaznych dla środowiska zbiornikowców dotyczą zarówno państw przybrzeżnych, jak i samej branży;
międzynarodowe konwencje przewidują wymóg certyfikacji zbiornikowców; metody pomiaru tonażu przestrzeni balastowych na zbiornikowcach z oddzielnymi przedziałami balastowymi są nadal rozwijane przez Międzynarodową Organizację Morską;
wszystkie Państwa Członkowskie z wyjątkiem jednego ratyfikowały i wprowadziły w życie Międzynarodową Konwencję o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Wód Morskich przez Statki z 1973 r., wraz z odnoszącym się do niej Protokołem z 1978 r. (Marpol 73/78); wszystkie Państwa Członkowskie ratyfikowały i wprowadziły w życie Międzynarodową Konwencję o Pomiarze Tonażu Statków z 1969 r.;
rezolucja A.722(17) przyjęta przez Zgromadzenie IMO w dniu 6 listopada 1991 r. oraz stanowiąca jej kontynuację rezolucja A.747(18) w sprawie stosowania pomiaru tonażu przestrzeni balastowych na zbiornikowcach z oddzielnymi przedziałami balastowymi, przyjęta przez Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej w dniu 4 listopada 1993 r., stanowią wyraz powszechnego poparcia dla projektowania przyjaznych dla środowiska zbiornikowców z oddzielnymi przedziałami balastowymi;
w rezolucji A.747(18) Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (i) wzywa rządy państw do apelowania do portowych organów administracji morskiej o stosowanie jej zalecenia w sprawie potrącenia tonażu przestrzeni balastowych z oddzielnymi przedziałami balastowymi od tonażu brutto przy ustalaniu wysokości opłat pobieranych na podstawie tonażu brutto, odnoszącego się do wszystkich zbiornikowców z oddzielnymi przedziałami balastowymi, zgodnie z rozporządzeniem 13 zawartym w załączniku I do Marpol 73/78, oraz (ii) wzywa rządy państw do zwrócenia się do organów świadczących usługi pilotażowe o podjęcie stosownych działań w związku z tym zaleceniem;
Rada widzi potrzebę zintensyfikowania działań na poziomie Wspólnoty lub na poziomie krajowym, odpowiednio, w celu zagwarantowania stosowania się do wymogów dotyczących bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczaniu mórz; wskazane jest promowanie stosowania zbiornikowców o podwójnym kadłubie lub zbiornikowców, których projekty spełniają wymogi rozporządzenia 13F załącznika I do Marpol 73/78 w wersji ze zmianami z dnia 6 marca 1992 r., a także zbiornikowców z oddzielnymi przedziałami balastowymi;
do celów niniejszego rozporządzenia zbiornikowce o podwójnym kadłubie i zbiornikowce, których projekty powinny być traktowane do celów niniejszego rozporządzenia w taki sposób, jakby ich oddzielne przedziały balastowe odpowiadały przepisom rozporządzenia 13 załącznika I do Marpol 73/78;
niewłaściwe jest stosowanie sankcji wobec armatorów i podmiotów gospodarczych za używanie zbiornikowców przyjaznych dla środowiska zarówno pod względem konstrukcji, jak i eksploatacji;
dla tych, którzy uczynili istotny krok w kierunku bardziej czystego środowiska naturalnego, finansowo niekorzystne jest w szczególności pobieranie opłat od tonażu oddzielnych przedziałów balastowych zbiornikowców w sytuacji, gdy nie są to zbiorniki wykorzystywane do przewozu towaru;
organy administracji portowej poszczególnych państw, z przyczyn ekonomicznych, niechętne są sytuacji, w której wprowadziłyby w życie rezolucje Międzynarodowej Organizacji Morskiej jako jedyne, ponieważ postawi je to w niekorzystnej sytuacji finansowej;
rezolucje Międzynarodowej Organizacji Morskiej A.722(17) i A.747(18) zostały przyjęte, ale nie wszystkie Państwa Członkowskie wprowadziły je w życie;
do celów ochrony naturalnego środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem przez zbiornikowce o tradycyjnej konstrukcji należy doprowadzić w obrębie Wspólnoty do ujednoliconego wprowadzenia zasad przyjętych na poziomie międzynarodowym, dotyczących pobierania opłat wyrównawczych od zbiornikowców przez władze portowe i organy świadczące usługi pilotażowe;
zgodnie z zasadą pomocniczości najlepszym sposobem uniknięcia zakłócenia konkurencji we Wspólnocie oraz osiągnięcia skutecznych i efektywnych rozwiązań jest podjęcie zgodnych działań w celu wspólnego wykonania, w formie rozporządzenia, uzgodnionych zasad międzynarodowych;
w celu zapewnienia skuteczniejszej ochrony naturalnego środowiska morskiego państwa bandery bądź inne organy wystawiające "Międzynarodowe świadectwo zapobiegania zanieczyszczaniu mórz przez ropę naftową i jej produkty" i "Międzynarodowe świadectwo tonażu", jak też armatorzy i osoby pobierające opłaty wyrównawcze od zbiornikowców, muszą wspólnie pracować nad wprowadzeniem rezolucji Międzynarodowej Organizacji Morskiej A.747(18);
niektóre Państwa Członkowskie, opierając się na podstawie innej niż rezolucja Międzynarodowej Organizacji Morskiej A.747(18), ustanowiły już wewnętrzne systemy obniżania opłat wyrównawczych w przypadku przyjaznych dla środowiska zbiornikowców; zgodnie z duchem niniejszego rozporządzenia należy stworzyć podstawy prawne dla alternatywnego systemu opłat opartego na tonażu statku i różniącego się procentowo od zwykłej stawki taryfowej w taki sposób, aby średnia różnica była co najmniej równa tej, którą przewiduje rezolucja; należy ponadto zagwarantować, że przyjazne dla środowiska zbiornikowce będą zawsze traktowane na równie korzystnych warunkach, nawet jeżeli wysokość opłat nie będzie obliczana w oparciu o tonaż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 listopada 1994 r.
W imieniu Rady | |
M. WISSMANN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 5 z 7.1.1974, str. 4.
(2) Dz.U. C 295 z 22.10.1994, str. 26.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 1994 r., wspólne stanowisko Rady z dnia 19 września 1994 r. (Dz.U. C 301 z 27.10.1994, str. 34) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 listopada 1994 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 324 z 29.11.2002, str. 1.
(5)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 9 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2099/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. ustanawiającego Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS) i zmieniającego rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki (Dz.U.UE.L.02.324.1) z dniem 19 grudnia 2002 r.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. dostosowującego do decyzji Rady 1999/468/WE przepisy odnoszące się do komitetów, które wspomagają Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych ustanowionych w instrumentach podlegających procedurze określonej w art. 251 Traktatu WE (Dz.U.UE.L.03.284.1) z dniem 20 listopada 2003 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.319.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2978/94 w sprawie wykonania rezolucji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) A.747(18) w sprawie stosowania pomiaru tonażu przestrzeni balastowych na zbiornikowcach z oddzielnymi przedziałami balastowymi |
Data aktu: | 21/11/1994 |
Data ogłoszenia: | 12/12/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/1996 |