uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 7a Traktatu ustanawia obszar bez granic wewnętrznych, na którym musi być możliwe swobodne przemieszczanie się towarów, osób, usług i kapitału;
postęp rynku wewnętrznego powinien stopniowo prowadzić do poprawy jakości życia, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów; środki przewidziane niniejszą dyrektywą są zgodne z rezolucją Rady z dnia 9 listopada 1989 r. w sprawie przyszłych priorytetów przy ponownym wprowadzaniu polityki ochrony konsumentów(4);
niektóre substancje i preparaty wykorzystywane w generatorach aerozolu są szczególnie łatwopalne;
zwiększone wykorzystanie w generatorach aerozolu substancji łatwopalnych zamiast chlorofluorowęgli (CFC) powoduje ryzyko dla konsumentów; ryzyko to jest w szczególności duże w przypadku generatorów aerozolu wykorzystywanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;
ryzyko to można ograniczyć przez dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli(5) i w ten sposób ograniczenie wykorzystania substancji łatwopalnych w generatorach aerozolu używanych do celów rozrywkowych i dekoracyjnych;
ograniczenia zaplanowane przez Państwa Członkowskie w sferze obrotu niektórymi generatorami aerozolu używanymi do celów rozrywkowych i dekoracyjnych mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest zatem zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w tej dziedzinie i, w związku z tym, zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(6);
uwzględniając zakres i skutki proponowanego działania, wspólnotowe środki przewidziane niniejszą dyrektywą są nie tylko niezbędne, ale i nieodzowne do osiągnięcia przedstawionych celów; celów tych Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć oddzielnie, a ponadto ich realizacja na poziomie wspólnotowym została przewidziana w dyrektywie 76/769/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
K. HÄNSCH | G. REXRODT |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 306 z 12.11.1993, str. 14.
(2) Dz.U. C 133 z 16.5.1994, str. 15.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 1993 r. (Dz.U. C 20 z 24.1.1994, str. 77.), Wspólne stanowisko Rady z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U. C 244 z 31.8.1994, str. 13.) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 1994 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C 294 z 23.11.1989, str. 1.
(5) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 40, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/1/WE (Dz.U. L 23 z 28.1.1994, str. 28).
(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 91/339/EWG (Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 64).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.331.7 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 94/48/WE zmieniająca po raz trzynasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych |
Data aktu: | 07/12/1994 |
Data ogłoszenia: | 21/12/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/01/1995 |