Decyzja 94/166/WE przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

DECYZJA RADY
z dnia 10 marca 1994 r.
przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

(94/166/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 1994 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

rezolucja nr 47 przewiduje środki mające zapewnić właściwe stosowanie Konwencji TIR z 1975 r. oraz podwyższone gwarancje na przewóz niektórych rodzajów towarów o zwiększonym stopniu ryzyka uchylania się w nielegalny sposób od zapłaty cła i innych należności;

uwzględniając treść tej rezolucji, ma ona priorytetowe znaczenie dla Wspólnoty i powinna zostać przyjęta przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rezolucja nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu, zostaje przyjęta w imieniu Wspólnoty ze skutkiem natychmiastowym.

Tekst rezolucji załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady jest niniejszym upoważniony do wyznaczenia osoby umocowanej do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej o przyjęciu przez Wspólnotę, ze skutkiem natychmiastowym, rezolucji określonej w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 1994 r.

W imieniu Rady
Y. PAPANTONIOU
Przewodniczący

WPROWADZENIE DODATKOWEGO KARNETU TIR O PODWYŻSZONEJ GWARANCJI

Rezolucja nr 47

przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą NZ/EKG ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

GRUPA ROBOCZA DS. ZAGADNIEŃ CELNYCH DOTYCZĄCYCH TRANSPORTU,

PODKREŚLAJĄC znaczenie sprawnego działania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego przewozu towarów pojazdami drogowymi,

ZANIEPOKOJONA wzrostem przypadków nadużyć finansowych, które mogą zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.,

ŚWIADOMA trudności, jakie stoją przed międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym w zapewnieniu właściwych gwarancji dla towarów wysokiego ryzyka, z punktu widzenia organów celnych,

UWZGLĘDNIAJĄC, że wprowadzanie w możliwie krótkim czasie karnetów TIR o wysokiej gwarancji, obejmujących tytoń i alkohol, może stanowić krok w rozwiązaniu tych problemów,

MAJĄC NA UWADZE przepisy załącznika 1 i załącznika 6, uwagę wyjaśniającą 0.8.3, Konwencji TIR z 1975 r.,

DECYDUJE jednomyślnie o wprowadzeniu następujących środków tymczasowych, które staną się skuteczne przed wejściem w życie stosownej zmiany Konwencji TIR z 1975 r., co nastąpi prawdopodobnie w 1994 r.:

W przypadku transportu alkoholu i tytoniu, którego szczegóły są podane poniżej, zaleca się organom celnym zwiększenie kwoty maksymalnej, która może być wymagana od organizacji gwarancyjnych, do wysokości równej 200.000 USD:

1) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub wyższej (kod HS: 220710);

2) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80 % obj., wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe; złożone preparaty alkoholowe z rodzaju używanych do produkcji napojów (kod HS: 2208);

3) cygara, również z obciętymi końcami i cygaretki zawierające tytoń (kod HS: 240210);

4) papierosy zawierające tytoń (kod HS: 240220);

5) tytoń, nawet zawierający namiastki tytoniu w dowolnej proporcji (kod HS: 240310).

W przypadku transportu wymienionych wyżej alkoholu i tytoniu organy celne wymagają przedstawienia karnetów TIR, na których wydrukowane są tłustym drukiem wyrazy "TYTOŃ/ALKOHOL" oraz "TABAC/ALCOOL" na okładce i wszystkich odcinkach. Ponadto karnety te muszą zawierać dodatkowy arkusz ze szczegółowymi informacjami odnośnie do kategorii tytoniu i alkoholu gwarantowanych, określonych powyżej.

Istniejące karnety TIR "TABAC" podpisane przez pana A. Westerinka tracą swoją ważność,

WZYWA Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego, krajowe organizacje gwarancyjne i organy celne do podjęcia wszelkich koniecznych kroków w celu zapewnienia wprowadzenia karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL" z dniem 1 września 1993 r.,

WZYWA Umawiające się Strony Konwencji TIR z 1975 r. do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do dnia 1 września 1993 r., czy przyjmują one karnety TIR "TYTOŃ/ALKOHOL";

WZYWA sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do powiadomienia wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL".

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1994.76.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 94/166/WE przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu
Data aktu: 10/03/1994
Data ogłoszenia: 18/03/1994
Data wejścia w życie: 10/03/1994