Decyzja 95/467/WE wykonująca art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w sprawie wyrobów budowlanych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 października 1995 r.
wykonująca art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w sprawie wyrobów budowlanych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(95/467/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 listopada 1995 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG przewiduje dwie różne procedury zaświadczania zgodności wyrobu; art. 13 ust. 4 wymaga, aby Komisja dokonała, po konsultacji ze Stałym Komitetem ds. Budownictwa, wyboru procedury zgodnie z art. 13 ust. 3 dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów;

wybór między dwoma procedurami musi być dokonany zgodnie z kryteriami ustanowionymi w art. 13 ust. 4;

artykuł 13 ust. 4 stanowi, iż w przypadku każdej procedury istnieje wymóg stawiany Komisji, aby wybrała ona "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa", oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczenia zgodności lub czy, z przyczyn związanych z wypełnieniem kryteriów ustanowionych w art. 13 ust. 4, wymagane jest uczestnictwo upoważnionej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie pojęcia wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obydwie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury muszą być wprowadzane w życie, w odniesieniu do załącznika III, dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ppkt ii), a procedura, określona w art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 ppkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem ciągłym, w załączniku III sekcja 2 ppkt ii);

skonsultowano się ze Stałym Komitetem ds. Budownictwa, zgodnie z wymogiem art. 13 i przepisami art. 20, który w dniu 27 września 1995 r. wydał pozytywną opinię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku 1 zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za fabryczny system kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku 2 zaświadcza się zgodnie z procedurą, zgodnie z którą oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji przez producenta w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest upoważniona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedura zaświadczania zgodności, wymieniona w załączniku III, jest wskazana w mandatach dla zharmonizowanych norm.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 1995 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 31.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

– Kominy, kanały dymowe i wyroby szczególne: końcówki komina.

– Wyroby gipsowe: okładziny tynkowe, bloki, elementy sufitowe i tynki, włącznie z odpowiednimi wyrobami pomocniczymi, innymi niż te wymienione w załączniku 2.

– Łożyska konstrukcyjne: wszystkie rodzaje łożysk przeznaczonych do stosowania w budynkach oraz pracach inżynierii lądowej i wodnej, w których nie są decydujące wymagania stawiane łożyskom indywidualnym(1).

______

(1) Niedecydujące w takim sensie, że wymagania te nie mogą, w przypadku uszkodzenia łożyska i w typowych okolicznościach, pozostawiać obiektu lub jego części poza stanem przydatności użytkowej i poza stanem dopuszczalnym granicznym.

ZAŁĄCZNIK  2 1

– Kominy, kanały dymowe i wyroby szczególne: kominy prefabrykowane (elementy wysokich kondygnacji), wykładziny kanałów dymowych (elementy lub bloki), kominy wielołupinowe (elementy lub bloki), bloki kominowe jednościenne, zestawy kominowe wolnostojące i kominy przyłączone.

– Okładziny tynkowe i elementy sufitowe z cienką warstwą laminatu, włókniste płyty gipsowe i płyty kompozytowe, zawierające odpowiednie wyroby pomocnicze przyporządkowane klasom A1(2), A2(2), B(2), C(2) i przeznaczone do zastosowania w ścianach, sufitach (lub do ich wyłożenia) podlegają wymogom reakcji na działanie ognia.

– Łożyska konstrukcyjne: wszystkie rodzaje łożysk konstrukcyjnych przeznaczonych do stosowania w budynkach i w pracach inżynierii lądowej i wodnej, w których są decydujące wymagania stawiane łożyskom indywidualnym(1).

______

(1) Decydujące w takim sensie, że wymagania te mogą, w przypadku uszkodzenia łożyska, pozostawić obiekt lub jego części poza stanem przydatności użytkowej i poza stanem dopuszczalnym granicznym.

(2) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III 2

RODZINA WYROBÓW:

KOMINY, KANAŁY DYMOWE I WYROBY SZCZEGÓLNE (1/1)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wymienionych poniżej wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(y) lub klasa(-y) (Reakcja na ogień)(1) System(y) zaświadczania zgodności
Kominy prefabrykowane (elementy wysokich kondygnacji), wykładziny kanałów dymowych (elementy lub bloki), kominy wielołupinowe (elementy lub bloki), bloki kominowe jednościenne, zestawy kominowe wolno stojące i kominy przyłączone Kominy jakiekolwiek 2 +(2)
Końcówki komina Kominy jakiekolwiek 4(3)
Kominy prefabrykowane (elementy wysokich kondygnacji), wykładziny kanałów dymowych (elementy lub bloki), kominy wielołupinowe (elementy lub bloki), bloki kominowe jednościenne, zestawy kominowe wolno stojące i kominy przyłączone, końcówki komina Dotyczy zastosowań podlegających przepisom w zakresie reakcji na ogień (A1, A2, B, C)(4) 1
(A1, A2, B, C)(5), D, E 3
(A1 do E)(6), F 4
System 1: zob. dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt (i), bez badań audytowych próbek losowych.

System 3: zob. dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt (ii), druga możliwość.

System 4: zob. dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt (ii), trzecia możliwość.

(1) Dla reakcji na ogień: patrz decyzja Komisji 2000/147/WE (Dz.U. L 50

z 23.2.2000, str. 14).

(2) System 2+: patrz dyrektywa w sprawie wyrobów budowlanych (DWB)

załącznik III.2.ii) pierwsza możliwość, włącznie z certyfikacją

fabrycznej kontroli produkcji przez upoważnioną jednostkę na podstawie

ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia.

(3) System 4: patrz DWB załącznik III.2.ii) trzecia możliwość.

(4) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(5) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem *.

(6) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na ogień (np. wyroby/materiały klasy A1 zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE, Dz.U. L 267 z 19.10.1996, s. 23).

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być taka, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych dla określonej cechy wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 DWB oraz, stosownie, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW:

WYROBY GIPSOWE (1/4)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(y) lub klasa(-y) (Reakcja na ogień)(1) System(y) zaświadczania zgodności
Okładziny tynkowe i elementy sufitów z cienkimi strukturami warstwowymi,

płyt gipsowo-włóknistych, tynków gipsowych zbrojonych włóknem i płyt złożonych (laminatów), w których materiał włączony jest umieszczony na powierzchni podlegającej na wystawienie na działanie ognia, włącznie z odpowiednimi wyrobami pomocniczymi.

W ścianach, ścianach działowych lub

sufitach (lub ich okładzinach) podlegających wymaganiom reakcji na ogień

A1(2), A2(2), B(2), C(2) 1(4)
A1(3), A2(3), B(3), C(3), D, E 3(5)
(A1 do E)(7), F 4(6)
(1) Dla reakcji na ogień: patrz decyzja Komisji 2000/147/WE (Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 14).
(2) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na

ogień jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu, w procesie

produkcji, etapowi (np. dla zastosowania dodatków opóźniających

działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(3) Wyroby/materiały nie są objęte przypisem 2.
(4) System 1: patrz DWB załącznik III.2.i) bez badań audytowych próbek.
(5) System 3: patrz DWB załącznik III.2.ii) druga możliwość.
(6) System 4: patrz DWB załącznik III.2.ii) trzecia możliwość.
(7) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 na podstawie decyzją Komisji

96/603/WE).

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być taka, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych dla pewnej cechy wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (patrz art. 2 ust. 1 DWB oraz, stosownie, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW:

WYROBY GIPSOWE (2/4)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(y) lub klasa(-y) (Reakcja na ogień) System(y) zaświadczania zgodności
Okładziny tynkowe, bloki, elementy sufitu i tynki gipsowe, tynki gipsowe zbrojone włóknem włącznie z odpowiednimi wyrobami pomocniczymi W ścianach, ścianach działowych lub sufitach, gdzie potrzeba, przeznaczonych do ochrony przed pożarem elementów konstrukcyjnych i/lub rozdzielania ognia w budynkach Wszystkie 3(1)
(1) System 3: patrz DWB załącznik III.2.ii) druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być taka, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych dla pewnej cechy wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (patrz art. 2 ust. 1 DWB oraz, stosownie, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW:

WYROBY GIPSOWE (3/4)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Okładziny tynkowe, włącznie z odpowiednimi wyrobami pomocniczymi Do usztywniania ścian obciążanych wiatrem o ramie drewnianej lub usztywniania dachowych konstrukcji drewnianych - 3(1)
(1) System 3: patrz DWB załącznik III.2ii) druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być taka, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych dla pewnej cechy wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (patrz art. 2 ust. 1 DWB oraz, stosownie, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW:

WYROBY GIPSOWE (4/4)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(y) lub klasa(-y) System(y) zaświadczania zgodności
Okładziny tynkowe, bloki, elementy sufitów i tynki,tynki gipsowe zbrojone włóknem włącznie z odpowiednimi wyrobami pomocniczymi W ścianach, ścianach działowych lub sufitach, gdzie potrzeba, w sytuacjach i zastosowaniach niewymienionych w 1/4, 2/4 lub 3/4 - 4(1)
(1) System 4: patrz DWB załącznik III.2ii) trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być taka, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych dla pewnej cechy wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (patrz art. 2 ust. 1 DWB oraz, stosownie, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW:

ŁOŻYSKA KONSTRUKCYJNE (1/1)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(y) lub klasa(-y) System(y) zaświadczania zgodności
Łożyska konstrukcyjne W budynkach i pracach inżynierii lądowej i wodnej, w których decydujące są wymagania stawiane łożyskom indywidualnym(1) 1(3)
W budynkach i pracach inżynierii lądowej i wodnej, w których niedecydujące są wymagania stawiane łożyskom indywidualnym(2) 3(4)
(1) "Decydujące" w takim sensie, że wymagania te mogą, w przypadku

uszkodzenia łożyska, pozostawić obiekt lub jego części poza stanem

przydatności użytkowej i poza stanem dopuszczalnym granicznym.

(2) "Niedecydujące" w takim sensie, że wymagania te nie mogą, w przypadku

uszkodzenia łożyska i w typowych okolicznościach, pozostawić obiektu

lub jego części poza stanem przydatności użytkowej i stanem

dopuszczalnym granicznym.

(3) System 1: patrz DWB załącznik III.2.i) bez badań audytowych próbek.
(4) System 3: patrz DWB załącznik III.2. ii) druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być taka, aby system ten mógł być wprowadzony w życie nawet wówczas, gdy ustalenie właściwości użytkowych dla pewnej cechy wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących takiej cechy (patrz art. 2 ust. 1 DWB oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia takiej cechy wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

1 Załącznik 2 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2002/592/WE z dnia 15 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.192.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/679/UE z dnia 8 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.292.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.268.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 95/467/WE wykonująca art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w sprawie wyrobów budowlanych
Data aktu: 24/10/1995
Data ogłoszenia: 10/11/1995
Data wejścia w życie: 25/10/1995, 01/05/2004