uwzględniając Traktat Ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej 1 , zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2331/96 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/97 z dnia 14 stycznia 1997 r., rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93 na rowery pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz niektórych części rowerowych z Chińskiej Republiki Ludowej oraz stanowiące o poborze rozszerzonego cła w przypadku takiego przywozu zarejestrowanego na mocy rozporządzenia (WE) nr 703/96 3 , w szczególności jego art. 3,
po konsultacji z Komitetem Doradczym,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 71/97 (dalej określanym jako "rozporządzenie odniesienia") Rada rozszerzyła cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93 4 dotyczące przywozu rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz niektórych części rowerowych z tego kraju.
(2) Rozporządzenie odniesienia ustala pewne zasady i wytyczne dotyczące zwolnienia przywozu niektórych części rowerowych z cła rozszerzonego.
(3) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić zainteresowanym stronom przejrzyste wskazówki w zakresie działania systemu zwolnień. Dotyczy to w szczególności wyjaśnienia sposobu zwolnienia z cła rozszerzonego przywozu podstawowych części rowerowych oraz sposobu uzyskiwania zezwolenia na takie zwolnienie.
(4) Pod tym względem system zwolnień powinien przewidywać trzy przypadki, w których przywóz podstawowych części rowerowych może być warunkowo lub ostatecznie zwolniony z uiszczania cła rozszerzonego.
Po pierwsze, bezpośredni przywóz podstawowych części rowerowych powinien być zwolniony z cła rozszerzonego w przypadku ich zgłoszenia do swobodnego obrotu przez podmiot dokonujący montażu, zwolniony przez Komisję, lub w jego imieniu.
Po drugie, przywóz podstawowych części rowerowych powinien być również zwolniony z cła rozszerzonego w przypadku ich dopuszczenia z zastosowaniem kontroli przeznaczenia towaru oraz po ostatecznym dostarczeniu ich zwolnionemu podmiotowi dokonującemu montażu lub gdy są one zgłaszane do swobodnego obrotu albo dostarczane stronie w ograniczonych ilościach. W tej sytuacji właściwe jest stosowanie istniejącego mechanizmu kontroli przeznaczenia towaru, na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 5 oraz w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 6 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 12/97 7 mutatis mutandis. Jeśli podstawowe części rowerowe dowolnego typu są dostarczane stronie lub zgłaszane przez stronę do swobodnego obrotu na poziomie poniżej 300 sztuk miesięcznie, taki przywóz ma ograniczone znaczenie gospodarcze i prawdopodobnie nie wpłynie na skutki cła nałożonego rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93. Z tego powodu uważa się, że ten rodzaj przywozu nie stanowi obejścia przepisów.
Po trzecie, przywóz podstawowych części rowerowych powinien być zwolniony warunkowo z cła rozszerzonego przez zawieszenie uiszczania cła rozszerzonego, jeśli są one zgłaszane do swobodnego obrotu przez podmiot dokonujący montażu, badany przez Komisję lub w jego imieniu.
(5) Komisja ma obowiązek sprawdzenia, czy operacje montażu prowadzone przez stronę należą do zakresu art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 384/96 (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym") i w uzasadnionym przypadku udzieli stronie zwolnienia. Wniosek o zwolnienie przez Komisję mogą składać jedynie strony prowadzące operacje montażu.
Każda decyzja Komisji o zwolnieniu strony prowadzącej operacje montażu stanowi zezwolenie w rozumieniu art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.
W związku z tym właściwe jest, że jeśli przywóz podstawowych części rowerowych został zwolniony z cła rozszerzonego przez odniesienie do zwolnionego podmiotu prowadzącego operacje montażu lub do klauzuli de minimis, warunki zwolnienia powinny umożliwiać Komisji zapewnienie, aby części te były faktycznie wykorzystane w operacjach montażu prowadzonych przez stronę korzystającą ze zwolnienia i aby próg de minimis nie został przekroczony.
(6) Właściwe władze Państw Członkowskich muszą sprawdzić, czy części te są albo zgłoszone do swobodnego obrotu przez zwolniony podmiot dokonujący montażu, albo, poprzez prowadzenie systemu kontroli przeznaczenia towaru, czy zostały one ostatecznie dostarczone zwolnionemu podmiotowi dokonującemu montażu lub są objęte klauzulą de minimis.
(7) Odnośnie do wniosków podmiotów dokonujących montażu o zwolnienie przez Komisję, należy ustanowić jasne przepisy w zakresie dopuszczalności wniosków, dokonywania ich sprawdzenia, podejmowania decyzji oraz sprawdzania i cofania zwolnień.
W interesie właściwego zarządzania, jeśli wnioski mają być uważane przez Komisję za dopuszczalne, powinny one zawierać dowody prima facie potwierdzające brak obejścia przepisów i powinny być należycie uzasadnione. Dla zapewnienia szybkiego wydawania decyzji w sprawie dopuszczalności należycie uzasadnionych wniosków należy ustalić okres, w jakim decyzje takie powinny być podejmowane w normalnych warunkach.
Należy ustalić okres, w jakim Komisja powinna w normalnych warunkach podjąć decyzję co do treści wniosku.
W odniesieniu do przeglądu, Komisja może dokonywać ponownego sprawdzenia zwolnionych podmiotów dokonujących montażu w celu zweryfikowania, czy warunki zwolnienia są nadal spełniane, w szczególności poprzez kontrole wyrywkowe.
(8) Inne strony, które nie mogą być zwolnione przez Komisję, ponieważ nie prowadzą operacji montażowych, mogą mimo to również korzystać z systemu zwolnień, jeśli zgłaszają towary w ramach kontroli przeznaczenia towaru i dostarczają podstawowe części rowerowe zwolnionym stronom lub innym posiadaczom zezwolenia w zakresie przeznaczenia towaru, albo na mocy klauzuli de minimis.
Jednak konieczne jest, aby klienci tych stron, jeśli są oni podmiotami dokonującymi montażu, ale jeszcze nie zostali zwolnieni, i jeśli wykorzystują części w ilościach przekraczających próg de minimis, uzyskiwali zwolnienia od Komisję.
(9) W przypadku stron, które złożyły należycie uzasadnione wnioski będące w trakcie załatwiania, sprawdzenie należy rozpocząć niezwłocznie.
Konieczne jest zapewnienie możliwości udzielenia zwolnienia z mocą wsteczną w stosunku do stron, których wnioski są w toku załatwiania. Dlatego płatności cła rozszerzonego należy zawiesić nie tylko w odniesieniu do przywozu zgłoszonego do swobodnego obrotu po wejściu w życie rozporządzenia odniesienia, ale także w odniesieniu do przywozu podlegającego opłacie celnej na mocy art. 2 ust. 3 rozporządzenia odniesienia.
(10) Strony prowadzące operacje montażu, co do których ustalono, że nie obchodzą cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93, powinny być zwolnione mocy niniejszego rozporządzenia.
Konieczne jest upewnienie się, aby strony te zostały zwolnione z mocą wsteczną.
(11) Do niniejszego rozporządzenia dołączony jest wykaz stron, w odniesieniu do których rozpoczęto badanie oraz wykaz stron zwolnionych z cła rozszerzonego. Zmiany tych wykazów i ujednolicone uaktualnione wykazy będą okresowo i w miarę potrzeby publikowane w serii C Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.
(12) Wreszcie, do procedur ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy stosować ogólne zasady dotyczące dochodzeń antydumpingowych, w szczególności dotyczące prowadzenia dochodzeń, wizyt weryfikacyjnych, braku współpracy, poufności oraz praw proceduralnych zainteresowanych stron,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Leon BRITTAN | |
Wiceprzewodniczący |
- zmienione przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1296/2020 z dnia 16 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.303.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1296/2020 z dnia 16 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.303.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2020 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
- dodana przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 512/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.152.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1296/2020 z dnia 16 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.303.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/831 z dnia 28 maja 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.132.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 25 rozporządzenia nr 2023/611 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.67) zmieniającego nin. rozporządzenie komisji (we) z dniem 21 marca 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.17.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 88/97 w sprawie zezwolenia na zwolnienie przywozu niektórych części rowerowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej z rozszerzenia, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 71/97, cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2474/93 |
Data aktu: | 20/01/1997 |
Data ogłoszenia: | 21/01/1997 |
Data wejścia w życie: | 22/01/1997, 01/05/2004 |