Decyzja 97/176/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów z drewna konstrukcyjnego i wyposażenia pomocniczego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 lutego 1997 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów z drewna konstrukcyjnego i wyposażenia pomocniczego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/176/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 marca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczenia zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury muszą być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura, określona w art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za fabryczny system kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się zgodnie z procedurą, zgodnie z którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest upoważniona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lutego 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zamocowania dla wyrobów z drewna konstrukcyjnego

Łączniki do drewna, łączniki pierścieniowe rozcięte, kołki ustalające cylindryczne stalowe i drewniane, śruby z drewna, pręty z gwintem, gwoździe do drewna.

Wyroby te mogą być zabezpieczane przed działaniem ognia, korozją biologiczną lub niezabezpieczane.

ZAŁĄCZNIK  II

Stałe wyroby z drewna konstrukcyjnego

Elementy

Elementy mostów, elementy kratownicowe, podkłady kolejowe, elementy stropowe, elementy ścienne, elementy dachowe takie jak belki, łuki, belki stropowe, krokwie, słupy, maszty, pale.

Zestawy

Kratownice, podłogi, ściany, dachy, ramy.

Wyroby te mogą być zabezpieczane przed działaniem ognia, korozją biologiczną lub niezabezpieczane.

Słupy z drewna

Wyroby konstrukcyjne laminowane i klejone oraz inne wyroby klejone z drewna

Elementy

Elementy mostów, elementy kratownicowe, podkłady kolejowe, elementy stropowe, elementy ścienne, elementy dachowe takie jak belki, łuki, belki stropowe, krokwie, słupy, maszty, pale.

Zestawy

Kratownice, podłogi, ściany, dachy, ramy.

Wyroby te mogą być zabezpieczane przed działaniem ognia, korozją biologiczną lub niezabezpieczane.

ZAŁĄCZNIK  III 1

RODZINA WYROBÓW

WYROBY Z DREWNA KONSTRUKCYJNEGO (1/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/Cenelec) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone Zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) reakcji na ogień System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby znajdujące się w tej kolumnie mogą być zabezpieczone przed działaniem ognia, korozją biologiczną lub niezabezpieczone. Mosty, tory kolejowe i budynki A1(1), A2(1), B(1), C(1) 1(4)
Stałe wyroby z drewna konstrukcyjnego A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E, (A1 do E)(3), F 2 +(5)
Elementy
Elementy mostów, elementy kratownicowe, podkłady kolejowe, elementy stropowe, elementy ścienne, elementy dachowe takie jak belki, łuki, belki stropowe, krokwie, słupy, maszty, pale.
Zestawy
Kratownice, stropy, ściany, dachy, ramy.
Słupy z drewna Linie napowietrzne 2+(5)
(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień

jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie

produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia

lub ograniczenie materiału organicznego)

(2) Wyroby/materiały nie objęte przypisem 1.
(3) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji

96/603/WE).

(4) System 1: patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG pkt 2 i), bez

badań kontrolnych próbek.

(5) System 2+: patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG pkt 2 ii)

pierwsza możliwość, włącznie z certyfikacją kontroli produkcji

w fabryce przez upoważnioną jednostkę w oparciu o wstępne inspekcje

fabryki i kontroli produkcji stosowanej w fabryce oraz nadzór ciągły,

ocenę i akceptację kontroli produkcji stosowanej w fabryce.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY Z DREWNA KONSTRUKCYJNEGO (2/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/Cenelec) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) reakcji na ogień System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby znajdujące się w tej kolumnie mogą być zabezpieczone przed działaniem ognia, korozją biologiczną lub niezabezpieczone. mosty i budynki 1(1)
Stałe wyroby z drewna klejone i laminowane oraz inne wyroby z drewna konstrukcyjnego klejonego
Elementy
Elementy mostów, elementy kratownicowe, podkłady kolejowe, elementy stropowe, elementy ścienne, elementy dachowe takie jak belki, łuki, belki stropowe, krokwie, słupy, maszty, pale.
Zestawy
Kratownice, stropy, ściany, dachy, ramy.
(1) System 1: patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG pkt 2 i), bez

badań kontrolnych próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY Z DREWNA KONSTRUKCYJNEGO (3/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonego(-ych) zastosowań wyszczególnionych poniżej Europejski Komitet Normalizacyjny/Europejski Komitet Normalizacyjny ds. Elektrotechniki (CEN/Cenelec) proszone są o precyzowanie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) reakcji na ogień System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby znajdujące się w tej kolumnie mogą być zabezpieczane przed działaniem ognia, korozją biologiczną lub niezabezpieczane. Wyroby z drewna konstrukcyjnego 3(1)
Zamocowania dla wyrobów z drewna konstrukcyjnego
Łączniki do drewna, łączniki pierścieniowe rozcięte, kołki ustalające cylindryczne stalowe i drewniane, śruby z drewna, pręty z gwintem, gwoździe do drewna.
(1) System 1: patrz dyrektywa 89/106/EWG załącznik III pkt 2 ii) druga

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.73.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/176/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów z drewna konstrukcyjnego i wyposażenia pomocniczego
Data aktu: 17/02/1997
Data ogłoszenia: 14/03/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/02/1997