uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 51 i 235,
uwzględniając wniosek Komisji (1) przedłożony po konsultacji z Komisją Administracyjną ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Uwzględniając orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z listopada 1995 r., sprawa C-443/93 (Ioannis Vougioukas przeciwko Idryma Koinonikon Asfalisseon - IKA, Zb. Orz. 1995, str. I-4033), zakres rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 (4) oraz rozporządzenia (EWG) nr 574/72 (5) powinien zostać rozszerzony, tak aby uwzględnić specjalne systemy dla urzędników służby cywilnej i osób traktowanych na równi z nimi.
(2) Uwzględniając to orzeczenie oraz w celu stosowania tych rozporządzeń, właściwe jest, z zastrzeżeniem wszelkich szczególnych uzgodnień zawartych w tym rozporządzeniu, traktowanie członków specjalnych systemów dla urzędników służby cywilnej i osób traktowanych na równi z nimi jak pracowników najemnych.
(3) Osoby ubezpieczone w specjalnym systemie dla urzędników służby cywilnej mogą być jednocześnie osobami prowadzącymi działalność na własny rachunek; natomiast Traktat nie przewidział niezbędnych uprawnień do podejmowania odpowiednich środków w dziedzinie zabezpieczenia społecznego dla osób prowadzących działalność na własny rachunek i w związku z tym uzasadnione jest zastosowanie art. 235.
(4) Dostosowania, które mają być wprowadzone do definicji rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 i rozporządzenia (EWG) nr 574/72 wymagają dostosowania niektórych ich załączników.
(5) Konieczne jest, aby warunki zastosowania koordynacji do niektórych specjalnych systemów były określone w Załączniku.
(6) Konieczne jest uwzględnienie unikalnych cech niektórych specjalnych systemów emerytalno-rentowych dla urzędników służby cywilnej w niektórych Państwach Członkowskich, a w szczególności braku w niektórych Państwach Członkowskich systemów koordynacji między systemami specjalnymi i systemem powszechnym, istnienia w innych Państwach Członkowskich szczególnych systemów koordynacji między systemami specjalnymi i systemem powszechnym, ograniczonego zakresu takich systemów i ich szczególnych struktur budżetowych i struktur wynagradzania, na przykład prawa do świadczeń bezpośrednio powiązanego z długim stażem pracy.
(7) Nie istnieje powszechna definicja pojęcia "urzędnik służby cywilnej", a jednocześnie istnieją poważne rozbieżności, zarówno jeśli chodzi o systemy ochrony socjalnej, które ich obejmują, jak i przedmiotowy i podmiotowy zakres stosowania tych systemów.
(8) W celu uwzględnienia unikalnego charakteru tych specjalnych systemów emerytalno-rentowych przy jednoczesnym zachowaniu ogólnej równowagi systemu koordynacji, uzasadnione są ograniczone odstępstwa od ogólnej zasady sumowania, tak aby w ramach tych systemów okresy spełnione w specjalnym systemie w innym Państwie Członkowskim nie musiały być uwzględniane, a jednocześnie aby możliwe było uniknięcie utraty tych okresów poprzez wymóg ich uwzględniania w ramach systemu powszechnego pierwszego Państwa Członkowskiego, nawet wtedy gdy dana osoba nie spełniła okresu w ramach tego systemu.
(9) Konieczne jest również uwzględnienie unikalnego charakteru tych specjalnych systemów emerytalno-rentowych poprzez ograniczone odstępstwa od zwykłych uzgodnień dotyczących określania właściwego ustawodawstwa, w ten sposób, że w pewnych okolicznościach właściwe będzie, aby osoby objęte specjalnymi systemami dla urzędników służby cywilnej podlegały ustawodawstwu więcej niż jednego Państwa Członkowskiego.
(10) W interesie członków specjalnych systemów dla urzędników służby cywilnej i osób traktowanych jako takie jest, aby renty sieroce przewidziane w takich systemach były obliczane zgodnie z przepisami tytułu III rozdział 3, a nie rozdziału 8.
(11) Specjalny charakter i specjalne cechy uzupełniających systemów emerytalno-rentowych, objętych zakresem dyrektywy Rady 98/49/WE z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie zabezpieczenia uzupełniających praw emerytalno-rentowych pracowników najemnych i osób prowadzących działalność na własny rachunek przemieszczających się we Wspólnocie Europejskiej (6), a także różnorodność takich systemów w Państwach Członkowskich i między nimi oznacza, że nie podlegają one systemowi koordynacji przewidzianemu w niniejszym rozporządzeniu i nie powinny być nim objęte, z wyjątkiem systemów, które są objęte zakresem wyrażenia "ustawodawstwo", tak jak zostało ono określone w punkcie art. 1 lit. j) akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 lub w stosunku do którego Państwo Członkowskie złożyło oświadczenie zgodnie z tym artykułem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
R. COOK | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 46 z 20.2.1992, str. 1.
(2) Dz.U. C 94 z 13.4.1992, str. 4.
(3) Dz.U. C 98 z 21.4.1992, str. 4.
(4) Dz.U. L 149 z 5.7.1971, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1223/98 (Dz.U. L 168 z 13.6.1998, str. 1).
(5) Dz.U. L 74 z 27.3.1972, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1223/98 (Dz.U. L 168 z 13.6.1998, str. 1).
(6) Dz.U. L 209 z 25.07.98, str. 46.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.209.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1606/98 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1408/71 w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie oraz rozporządzenie (EWG) nr 574/72 w sprawie wykonywania rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 w celu objęcia nimi specjalnych systemów dla urzędników służby cywilnej |
Data aktu: | 29/06/1998 |
Data ogłoszenia: | 25/07/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/10/1998 |