Decyzja 98/600/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie samonośnych półprzezroczystych zestawów dachowych (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 października 1998 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie samonośnych półprzezroczystych zestawów dachowych (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

(notyfikowana jako dokument nr C (1998) 2926)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/600/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 października 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych (1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG (2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać pomiędzy dwiema procedurami, o których mowa w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najtańszą procedurę zgodną z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz, czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura, była wskazana w obowiązujących wymaganiach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w obowiązujących wymaganiach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik II daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 pkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 pkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 pkt ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł 2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 października 1998 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

Przenaczone do wszystkich celów z wyjątkiem tych podlegających przepisom w zakresie reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1(1), A2(1), B(1), C(1).

_______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  II 2

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)

Do zastosowań podlegających przepisom reakcji na ogień dla wyrobów wykonanych z materiałów należących do klas A1(1), A2(1), B(1), C(1).

_______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III 3

Uwaga: Dla wyrobów przeznaczonych na więcej niż jeden cel wskazanych w następujących rodzinach poniżej, zadania uprawnionego organu zgodnie z odpowiednimi systemami atestacji systemów zaświadczania zgodności, kumulują się.

RODZINA WYROBÓW

SAMONOŚNE PÓŁPRZEZROCZYSTE ZESTAWY DACHOWE (Z WYJĄTKIEM ZESTAWÓW NA BAZIE WYROBÓW SZKLANYCH) (1/3)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(ów) i przewidzianych zastosowań wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób (wyroby) Przewidziane zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

Zaświadczania

Zgodności

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych) Do dachów i wykończeń dachów - 3
System 3: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) dyrektywy 89/106/EWG

możliwość druga.

2. Warunki do zastosowania przez EOTA przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz DWB art. 2 ust. 1 oraz w danym wypadku, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

SAMONOŚNE PÓŁPRZEZROCZYSTE ZESTAWY DACHOWE (Z WYJĄTKIEM ZESTAWÓW NA BAZIE WYROBÓW SZKLANYCH) (2/3)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(ów) i przewidzianych zastosowań, wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób (wyroby) Przewidziane zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

zaświadczania

zgodności

Samonośne półprzezroczyste Do celów zastosowań podlegających Wyroby wymagające 3
zestawy dachowe (oprócz przepisom reakcji na ogień sprawdzenia
zestawów na bazie wyrobów pochodzący z zewnątrz ________ ________
szklanych) Wyroby uważane za 4
zadawalające" bez
badań (1)
(1) Do potwierdzenia w uzgodnieniu z Grupą ds. Przepisów Ogniowych.

System 3: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) możliwość druga.

System 4: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) możliwość trzecia.

2. Warunki do zastosowania przez EOTA przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz DWB art. 2 ust. 1 oraz, w danym wypadku, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

SAMONOŚNE PÓŁPRZEZROCZYSTE ZESTAWY DACHOWE (OPRÓCZ ZESTAWÓW NA BAZIE WYROBÓW SZKLANYCH) (3/3)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i przewidzianych zastosowań, wnosi się do Europejskiej Organizacji Aprobaty Technicznej (EOTA) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych europejskiej aprobaty technicznej:

Wyrób (wyroby) Przewidziane zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

zaświadczania

zgodności

Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych) Samonośne półprzezroczyste zestawy dachowe (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych) Zastosowania podlegające przepisom w zakresie reakcji na ogień A1(1), A2(1), B(1), C(1) 1
A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E 3
(A1 to E)(3), F 4
(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie

ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji

(np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie

materiału organicznego).

(2) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 1.
(3) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie ognia (np.

Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE).

System 1: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt i), bez badań kontrolnych próbek.
System 3: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii), możliwość druga.
System 4: Patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii), możliwość trzecia.

2. Warunki do zastosowania przez EOTA przy określaniu systemu zaświadczania zgodności

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz DWB art. 2 ust. 1 oraz, w danym wypadku, pkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości wyrobu w tym zakresie.

1 Załącznik Izmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik IIzmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik IIIzmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.287.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/600/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie samonośnych półprzezroczystych zestawów dachowych (oprócz zestawów na bazie wyrobów szklanych)
Data aktu: 12/10/1998
Data ogłoszenia: 24/10/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/10/1998