uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1638/98(2), w szczególności jego art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów, w szczególności jego art. 2 ust. 4 i art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2261/84 z dnia 17 lipca 1984 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1639/98(4), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 3 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 przewiduje złożenie deklaracji upraw; niektóre pojęcia, tak jak "uprawianych drzew oliwnych", powinny być precyzyjnie określone, a treść i harmonogram powiadomień producentów powinny być ustanowione, aby zapewnić zaktualizowaną wiedzę na temat sektora produkcji oliwy i poprawić ją przed rozpoczęciem roku gospodarczego 2001/2002, kiedy zaplanowane jest wprowadzenie reformy;
w celu uniknięcia poważnego zagrożenia równowagi rynku art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 przewiduje, że żadna pomoc w ramach jakiegokolwiek programu funkcjonującego od dnia 1 listopada 2001 r. nie może być wypłacana w odniesieniu do drzew oliwnych nasadzonych po dniu 1 maja 1998 r., z wyjątkiem przekształcania starych plantacji oliwek lub programu zatwierdzonego przez Komisję; pojęcie "dodatkowych drzew oliwnych" i "nowych nasadzeń" wymaga zdefiniowania, jak również odpowiednich ustaleń w odniesieniu do deklaracji, identyfikacji i zatwierdzenia; programy w odniesieniu do dodatkowych nasadzeń powinny wyszczególniać liczbę obumarłych lub spalonych drzew oliwnych, które wolno zastąpić bez zwiększania całkowitej produkcji;
wnikliwe badania obecnie wykorzystywanych przez Państwa Członkowskie metod powodują konieczność odłożenia wprowadzenia do roku zbioru 1998/99 przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3061/84 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy w przypadku produkcji oliwy z oliwek(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2455/97(6);
do celów zatwierdzenia art. 13 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 zobowiązuje właścicieli olejarni do zastosowania się do niektórych warunków; wprowadzone warunki do zatwierdzenia powinny zapewnić skuteczne mechanizmy kontrolne; olejarnie powinny mieć wyposażenie pozwalające na automatyczne ważenie partii oliwek dostarczanych do olejarni; rejestrowana informacja powinna zawierać szczegóły dotyczące miejsca przeznaczenia oliwy wychodzącej z olejarni;
zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 każde producenckie Państwo Członkowskie musi stosować system kontroli w celu zapewnienia, że produkt, na rzecz którego przyznano pomoc, kwalifikuje się do takiej pomocy; dlatego wnioski o pomoc muszą zawierać dane szczegółowe w celu stosowania takiego systemu; w związku z tym należy nałożyć na plantatorów oliwek, organizacje producentów i ich stowarzyszenia pewne zobowiązania;
plantatorzy oliwek mogą tłoczyć oliwki w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie, w którym je wyprodukowano; uwzględniając właściwe zastosowania systemu pomocy, należy ustanowić przepisy w odniesieniu do współpracy administracyjnej między Państwem Członkowskim, w którym otrzymuje się oliwę, a Państwem Członkowskim, z którego oliwki pochodzą;
należy uwzględnić czynniki ustalające ilość uprawnioną do pomocy; należy ustanowić zasady określania ilości uprawnionej do pomocy w przypadkach gdy ilość, w odniesieniu do której występuje się o pomoc, lub liczba drzew wymieniona w deklaracji upraw nie może być sprawdzona lub nie można jej przyjąć podczas przeprowadzania kontroli;
wnikliwe badania obecnie obowiązującego systemu wymagają przedłużenia stosowania przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3061/84 dotyczącego uznania organizacji producentów i ich stowarzyszeń oraz uzgodnień dotyczących finansowania ich na podstawie wstrzymanej pomocy zgodnie z art. 20d rozporządzenia nr 136/66/EWG;
artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 przewiduje, że w latach gospodarczych od 1998/99 do 2000/2001 praca nad rejestrem upraw oliwek, jak przewidziano w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2276/79 z dnia 16 października 1979 r. ustanawiającym szczegółowe zasady ustanowienia rejestru upraw oliwek w Państwach Członkowskich produkujących oliwę z oliwek(7), zmienionym rozporządzeniem (EWG) nr 1279/89(8), powinna skoncentrować się na tworzeniu, uaktualnianiu i wykorzystaniu Systemu Informacji Geograficznej (GIS); w konsekwencji, w celu zapewnienia zgodności baz danych zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającym zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(9), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 820/97(10) i rozporządzeniem (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustanawiającymi szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(11), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1678/98(12), informacje do GIS w odniesieniu do upraw oliwek powinny być wyszczególnione wraz z metodami centralizacji, ustaleniami, kryteriami i techniczną tolerancją; z uwagi na finansowanie przez Wspólnotę niezbędne jest ustalenie warunków, zgodnie z którymi GIS w odniesieniu do uprawy oliwek Państwa Członkowskiego lub regionu zostanie uznany za zakończony;
GIS w odniesieniu do upraw oliwek musi umożliwić weryfikację informacji zawartych w deklaracjach upraw; niezbędne jest ustalenie procedury badania niezgodności między deklaracjami i ocenami GIS w odniesieniu do upraw oliwek; w przypadku niemożności rozstrzygnięcia niezgodności należy ustalić ilość oliwy z oliwek, która kwalifikuje się do pomocy;
w przypadku gdy GIS w odniesieniu do uprawy oliwek nie został ukończony, należy założyć przeprowadzenie minimalnej liczby kontroli na miejscu dotyczących deklaracji upraw; w roku gospodarczym 1998/99 należy ustanowić GIS w odniesieniu do upraw oliwek we wszystkich Państwach Członkowskich i na tym zadaniu należy skoncentrować wysiłki;
należy ustanowić uzgodnienia w odniesieniu do kontroli na miejscu, określając w szczególności liczbę deklaracji do sprawdzenia na miejscu na obszarach, gdzie nie ukończono GIS w odniesieniu do upraw oliwek; w celu sprawdzenia zgodności między informacjami we wnioskach o pomoc a informacją w ewidencji zapasów w olejarniach należy przeprowadzić wnikliwe kontrole reprezentacyjnej partii olejarni, z karami dla odbiorców oliwy odmawiających poddaniu się kontroli lub nieumiejących wykazać, że przyjęli dostawę oliwy;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być uwzględnione w programie pracy agencji kontrolnych przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 27/85 z dnia 4 stycznia 1985 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 wprowadzającego specjalne środki w sektorze oliwy z oliwek(13), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr w 3602/92(14);
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 1998 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.
(4) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 38.
(5) Dz.U. L 288 z 1.11.1984, str. 52.
(6) Dz.U. L 340 z 11.12.1997, str. 26.
(7) Dz.U. L 262 z 18.10.1989, str. 11.
(8) Dz.U. L 127 z 11.5.1989, str. 24.
(9) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(10) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.
(11) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(12) Dz.U. L 212 z 30.7.1998, str. 23.
(13) Dz.U. L 4 z 5.1.1985, str. 5.
(14) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 31.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1273/1999 z dnia 17 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.151.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 1999 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 648/2001 z dnia 30 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.91.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2383/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.358.122) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1273/1999 z dnia 17 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.151.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 1999 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 648/2001 z dnia 30 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.91.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2001 r.
- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1249/2002 z dnia 11 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.183.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1795/2005 z dnia 28 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.288.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1249/2002 z dnia 11 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.183.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 648/2001 z dnia 30 marca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.91.45) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2070/2001 z dnia 23 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.280.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.293.50 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych 1998/1999, 1999/2000 i 2000/2001 |
Data aktu: | 30/10/1998 |
Data ogłoszenia: | 31/10/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/11/1998 |