Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 805/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1633/98(2), w szczególności jego art. 12 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3066/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. ustanawiające niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne i przewidujące dostosowanie, jako środka autonomicznego i przejściowego, niektórych koncesji rolnych przewidzianych w Układach Europejskich w celu uwzględnienia Porozumienia w sprawie Rolnictwa, zawartego w trakcie wielostronnych negocjacji handlowych Rundy Urugwajskiej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2435/98(4), w szczególności jego art. 8,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1095/96 z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie wprowadzenia koncesji określonych w liście koncesyjnej CXL sporządzonej w wyniku zakończenia negocjacji GATT XXIV.6(5), w szczególności jego art. 1 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) Wspólnota zobowiązała się do otwarcia dwóch rocznych kontyngentów taryfowych, każdy na 5 000 sztuk byków, krów i jałówek pstrej rasy simentalskiej i z ras schwyc i fryburskiej, przeznaczonych do innych celów niż ubój, oraz dla krów i jałówek bydła rasy simentalskiej szarych, brązowych, żółtych i rasy simentalskiej pstrej oraz z rasy pincgauskiej (Pinzgauer), przeznaczonych do innych celów niż ubój, przy stawkach celnych wynoszących odpowiednio 6 % i 4 %; kontyngenty te powinny zostać otwarte w oparciu o bazę wieloletnią na okresy dwunastu miesięcy rozpoczynające się dnia 1 lipca, zwane dalej "rokiem przywozu" oraz należy określić szczegółowe zasady dotyczące ich stosowania.
(2) Wszystkie zainteresowane podmioty gospodarcze we Wspólnocie powinny mieć w szczególności zagwarantowany równy i stały dostęp do wyżej określonych kontyngentów oraz do niezakłóconego stosowania opłat celnych ustanowionych w ramach tych kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu danych zwierząt aż do czasu wyczerpania kontyngentów.
(3) Doświadczenie pokazało, że ograniczanie przywozu może prowadzić do składania spekulacyjnych wniosków o pozwolenia na przywóz; w celu zapewnienia prawidłowego działania zaplanowanych środków większą część dostępnych ilości należy przeznaczyć dla "tradycyjnych" importerów byków, krów i jałówek określonych ras alpejskich i górskich; w niektórych przypadkach błędy administracyjne właściwych organów krajowych grożą ograniczeniem dostępu importerów do tej części kontyngentu; należy ustanowić przepisy w celu naprawy wszelkich wyrządzonych szkód.
(4) W celu uniknięcia nadmiernego usztywnienia stosunków handlowych w tym sektorze dla importerów, którzy są w stanie wykazać swoje zaangażowanie w prawdziwy handel na pewną skalę z państwami trzecimi, powinna być dostępna druga transza; w związku z powyższym oraz dla zapewnienia efektywnego zarządzania konieczny jest wymóg, by zainteresowane podmioty gospodarcze w okresie 12 miesięcy poprzedzających dany rok przywozu dokonały przywozu co najmniej 15 sztuk bydła; partia 15 zwierząt stanowi zwykły ładunek, a jak wynika z doświadczenia, sprzedaż lub nabycie pojedynczej partii jest minimalnym warunkiem uznania transakcji za prawdziwą i wykonalną.
(5) W celu sprawdzenia zgodności z tymi kryteriami wnioski muszą być składane w tym Państwie Członkowskim, w którym dany importer jest zarejestrowany do celów podatku VAT.
(6) W celu zapobiegania spekulacjom, "tradycyjnym" podmiotom gospodarczym, które 1 czerwca przed danym rokiem przywozu nie zajmują się już handlem wołowiną i cielęciną, powinno się odmówić dostępu do kontyngentu.
(7) Należy ustanowić przepisy, na podstawie których prawa do przywozu będą przyznawane po okresie rozpatrzenia i będą podlegały, tam gdzie to właściwe, zastosowaniu jednolitej obniżki stawek procentowych.
(8) Należy ustanowić przepisy, na podstawie których kontyngent będzie zarządzany za pomocą pozwoleń na przywóz; w tym celu należy w szczególności ustalić szczegółowe zasady składania wniosków oraz zakres informacji, które będą podawane we wnioskach i pozwoleniach, jeżeli to konieczne w drodze derogacji niektórych przepisów lub poprzez uzupełnienie niektórych przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i na wywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1044/98(7) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 1445/95 z dnia 26 czerwca 1995 r. w sprawie zasad stosowania pozwoleń na przywóz i na wywóz w sektorze wołowiny i cielęciny oraz uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2377/80(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2365/98(9).
(9) Artykuł 82 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(10), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 82/97(11), przewiduje dozór celny w odniesieniu do towarów dopuszczonych do swobodnego obrotu przy obniżonej stawce celnej z uwagi na ich ostateczne przeznaczenie; przywożone zwierzęta powinny być monitorowane przez pewien okres celem zagwarantowania, że w tym czasie nie zostaną poddane ubojowi; w celu zapewniania, że zwierzęta nie zostaną w tym czasie poddane ubojowi, należy wymagać zabezpieczenia pokrywającego różnicę między wysokością opłat celnych Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) a obniżoną stawką celną obowiązującą w dniu dopuszczenia danych zwierząt do swobodnego obrotu.
(10) Musi zostać uchylone rozporządzenie Komisji (WE) nr 1012/98 z dnia 14 maja 1998 r. otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na przywóz byków, krów i jałówek niektórych ras alpejskich i górskich, przeznaczonych do innych celów niż ubój(12), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1143/98(13).
(11) W celu zapewnienia, że przywożone zwierzęta nie zostaną przez pewien okres czasu poddane ubojowi, art. 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1143/98 z dnia 2 czerwca 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dotyczące kontyngentu taryfowego na krowy i jałówki określonych ras górskich pochodzące z różnych państw trzecich, przeznaczone do celów innych niż ubój, oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1012/98 przewidują, że przywożone zwierzęta muszą być identyfikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 820/97 z dnia 21 kwietnia 1997 r. ustanawiającym system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczącym etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny(14) oraz niektórych dodatkowych danych; ze względu na to, że zamieszczanie niektórych dodatkowych danych szczegółowych jest już obowiązkowe, skreśla się dwa stosowne ustępy.
(12) W celu przejrzystości art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 8 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1143/98 powinny zostać zmienione.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 24.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 17.
(3) Dz.U. L 328 z 30.12.1995, str. 31.
(4) Dz.U. L 303 z 13.11.1998, str. 1.
(5) Dz.U. L 146 z 20.6.1996, str. 1.
(6) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(7) Dz.U. L 19 z 26.1.1999, str. 4.
(8) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 35.
(9) Dz.U. L 335 z 10.12.1998, str. 39.
(10) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(11) Dz.U. L 119 z 7.5.1999, str. 1.
(12) Dz.U. L 145 z 15.5.1998, str. 13.
(13) Dz.U. L 159 z 3.6.1998, str. 14.
(14) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 1096/2001 z dnia 5 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.150.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 767/2006 z dnia 19 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.134.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2006 r.
"2. Licence applications may be lodged solely:
- in the Member State in which the application for import rights has been lodged, and
- by traders to whom import rights have been allocated. Import rights allocated to traders entitle them to import licences for quantities equivalent to the rights allocated."
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.131.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1081/1999 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na przywóz byków, krów i jałówek niektórych ras alpejskich i górskich, przeznaczonych do innych celów niż ubój, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1012/98 oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1143/98 |
Data aktu: | 26/05/1999 |
Data ogłoszenia: | 27/05/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/07/1999, 01/05/2004, 30/05/1999 |