uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konkluzje Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. przewidują wzmocnioną strategię przedakcesyjną dla państw Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo oraz specjalną strategię przedakcesyjną dla Cypru.
(2) Konkluzje Rady Europejskiej ze szczytu w Luxemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. stanowią, iż pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu zostanie przyznana dziesięciu państwom Europy Środkowej i Wschodniej ubiegającym się o członkostwo.
(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. dotyczące pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności ustanowienia partnerstwa dla członkostwa (5), zakłada, że partnerstwo to będzie zawierać jednolite ramy dla obszarów priorytetowych oraz wszelkie dostępne środki dla pomocy przedakcesyjnej.
(4) Strategia przedakcesyjna zawiera postanowienie o Instrumencie Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej, zwanym dalej ISPA, którego celem będzie dostosowanie państw ubiegających się o członkostwo do wspólnotowych standardów w zakresie infrastruktury oraz dostarczanie wkładu finansowego w środki w zakresie ochrony środowiska i transportu.
(5) Pomoc ze strony Wspólnoty w ramach ISPA, wraz z pomocą ze strony Wspólnoty w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (6), oraz pomoc ze strony Wspólnoty w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym (7) będzie koordynowana w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 (8) oraz będzie przedmiotem przepisów warunkowych rozporządzenia (WE) nr 622/98 oraz indywidualnych decyzji w sprawie Partnerstwa dla Członkostwa.
(6) Celem powinna być równowaga między finansowaniem środków w zakresie infrastruktury transportowej a finansowaniem środków w zakresie ochrony środowiska, uwzględniając szczególną sytuację w krajach beneficjentach.
(7) Pomoc Wspólnoty w ramach ISPA powinna ułatwić wdrażanie acquis communautaire w dziedzinie ochrony środowiska przez kraje ubiegające się o członkostwo oraz powinna wnieść wkład w trwały rozwój w tych krajach.
(8) Decyzja nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (9) opisuje kryteria dla projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które powinny zostać wykorzystane, gdzie stosowne, celem dokonania wyboru środków kwalifikujących się na mocy niniejszego rozporządzenia.
(9) Ocena Potrzeb Infrastruktury Transportowej (TINA), podjęta przez Radę, powinna ułatwić proces wyboru środków priorytetowych dla rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej w okresie przedakcesyjnym.
(10) Należy ustanowić przepisy, aby Komisja mogła dokonać indykatywnego przydziału wszystkich dostępnych środków Wspólnoty w ramach ISPA między państwa ubiegające się o członkostwo, co ułatwi przygotowanie środków.
(11) Ustęp 17 konkluzji Rady Europejskiej ze szczytu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. stanowi, że wsparcie finansowe dla krajów zaangażowanych w proces rozszerzenia będzie oparte, w zakresie przyznawania pomocy, na zasadzie równego traktowania, niezależnie od daty przystąpienia do Unii, ze szczególnym uwzględnieniem krajów o największych potrzebach;
(12) Stopa pomocy ze strony Wspólnoty w ramach ISPA powinna zostać ustanowiona w celu wzmocnienia efektu dźwigni środków finansowych, wspierania współfinansowania i korzystania z prywatnych źródeł finansowych, powinna również brać pod uwagę zdolność wytwarzania znacznych przychodów netto.
(13) W odniesieniu do pomocy Wspólnoty zapewniona musi zostać maksymalna przejrzystość realizacji pomocy finansowej, muszą także zostać zastosowane surowe środki kontroli przy wykorzystywaniu środków.
(14) Dla właściwego zarządzania pomocą Wspólnoty przyznaną w ramach ISPA, należy wprowadzić przepis ustanawiający skuteczne metody szacowania, monitoringu, oceny oraz kontroli działań, określające zasady dotyczące oceny, definiujące charakter monitoringu oraz jego zasady, ustanawiające działania, które zostaną podjęte w przypadku nieprawidłowości lub błędów w zakresie zgodności z jednym z warunków ustanowionych w momencie przyznania pomocy w ramach ISP.
(15) W okresie przejściowym od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r. każde odniesienie do EUR powinno być zasadniczo traktowane jako odniesienie do EUR jako jednostki monetarnej, w rozumieniu art. 2 zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia EUR (10).
(16) Do celu wykonania niniejszego rozporządzenia, Komisja powinna być wspomagana przez komitet zarządzający.
(17) Wdrożenie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu pomoże osiągnąć cele Wspólnoty; w celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje innych uprawnień, niż określone w art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 czerwca 1999 r.
W imieniu Rady | |
G. VERHEUGEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 164 z 29.5.1998, str. 4.
(2) Opinia wydana dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 407 z 28.12.1998.
(4) Dz.U. C 373 z 2.12.1998.
(5) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 753/96 (Dz.U. L 103 z 26.4.1996, str. 5).
(7) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.
(8) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.
(9) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1.
(10) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
(11) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 13.12.2001, str. 3).
(12) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 769/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.161.73 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1267/1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej |
Data aktu: | 21/06/1999 |
Data ogłoszenia: | 26/06/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/06/1999 |