Decyzja 1999/454/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych, na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG, w odniesieniu do wyrobów zatrzymujących ogień, uszczelniających, przeciwogniowych i wyrobów zabezpieczających przed ogniem

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 czerwca 1999 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych, na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG, w odniesieniu do wyrobów zatrzymujących ogień, uszczelniających, przeciwogniowych i wyrobów zabezpieczających przed ogniem

(notyfikowana jako dokument nr C (1999) 1481)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/454/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest niezbędnym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja upoważnionej jednostki certyfikującej.

(2) Przepisy art. 13 ust. 4 wymagają, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obydwie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzone w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w sekcji 2 ppkt ii) załącznika III, a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w sekcji 2 ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się w drodze procedury, poprzez którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest upoważniona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedura zaświadczania zgodności podana w załączniku II jest wskazana w mandatach do wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 czerwca 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wyroby do zatrzymywania ognia i uszczelniania ognia(1):

Wyroby ochrony ogniowej (włącznie z powłokami)(1)(2):

– do rozdzielania ognia i/lub ochrony ogniowej lub ochrony przeciwpożarowej.

______

(1) Z wyłączeniem wyrobów z gipsu (np. płyt, bloków, tynku), wyrobów z wełny mineralnej, bloków i elementów zbrojonych prefabrykowanych z autoklawizowanego betonu komórkowego i jamistego betonu lekkiego, zaprawy murarskiej, zaprawy do obrzutki/tynkowania, wyrobów z krzemianu wapnia i wyrobów ze szkła piankowego.

(2) Również z wyłączeniem płyt do ochrony ogniowej ścian lub sufitów i zestawów sufitów podwieszanych (jak zawarto w decyzji Komisji 98/437/WE w zakresie wykończeń wewnętrznych i zewnętrznych ścian i sufitów (Dz.U. L 194 z 10.7.1998, str. 39).

ZAŁĄCZNIK  II 1

ZAŚWIADCZANIE ZGODNOŚCI

Uwaga: Dla produktów mających więcej niż jedno zamierzone zastosowanie określone w następujących rodzinach zadania dla upoważnionej jednostki wynikające z odpowiedniego systemu zaświadczania zgodności kumulują się

RODZINA WYROBÓW

WYROBY DO ZATRZYMYWANIA OGNIA, USZCZELNIANIA OGNIA I OCHRONY OGNIOWEJ (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do Europejskiej Organizacji ds. Aprobat Technicznych (EOTA) o sprecyzowanie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (odporność ogniowa) System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby do zatrzymywania ognia i uszczelniania ognia

Wyroby ochrony ogniowej (włącznie z powłokami)

Do rozdzielania ognia i/lub ochrony ogniowej lub ochrony przeciwpożarowej wszystkie 1
System 1: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt i),

bez testów kontrolnych próbek.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności wyrobu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz dyrektywa 89/106/EWG art. 2.1 oraz, gdy to właściwe, dokumenty interpretacyjne ppkt 1.2.3). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY DO ZATRZYMYWANIA OGNIA, USZCZELNIANIA OGNIA I OCHRONY OGNIOWEJ (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego (ich) zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do Europejskiej Organizacji ds. Aprobat Technicznych (EOTA) o sprecyzowanie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
Wyroby do zatrzymywania ognia i uszczelniania ognia Wyroby ochrony ogniowej (włącznie z powłokami) Do zastosowań podlegających przepisom dotyczącym reakcji na ogień A1(1), A2(1), B(1), C(1) 1
A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E 3
(A1 do E)(3), F 4
(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na

działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w

procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających

działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(2) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 1.
(3) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji

96/603/WE).

System 1: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt i), bez

badań kontrolnych próbek.

System 3: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii),

druga możliwość.

System 4: Patrz załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii),

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności wyrobu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy DWB oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.178.52

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/454/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych, na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG, w odniesieniu do wyrobów zatrzymujących ogień, uszczelniających, przeciwogniowych i wyrobów zabezpieczających przed ogniem
Data aktu: 22/06/1999
Data ogłoszenia: 14/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/06/1999