uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/97(2), w szczególności jego art. 7 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999(4), w szczególności jego art. 48,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 7 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 wprowadził system pomocy w odniesieniu do wyspecjalizowanych obszarów pod uprawę niektórych odmian winogron przeznaczonych do suszenia i określił, że pomoc ma być wypłacana po zebraniu winogron i ich wysuszeniu przed dalszym przetworzeniem; dlatego należy ustanowić szczegółowe zasady stosowania omawianego systemu.
(2) Na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 należy określić maksymalną gwarantowaną powierzchnię pod winogrona uprawiane i zbierane we Wspólnocie z przeznaczeniem na suszenie i dalsze przetwarzanie, przekroczenie której pociągnie za sobą zmniejszenie pomocy w następnym roku gospodarczym; wymieniona maksymalna powierzchnia uwzględnia średnią powierzchnię uprawianą we Wspólnocie w latach gospodarczych 1987/88, 1988/89 i 1989/90.
(3) Założeniem systemu jest wspieranie i budowa przemysłu suszenia winogron i zapewnienie niezbędnego stopnia specjalizacji w tym celu; dlatego do pomocy kwalifikują się jedynie obszary, na których produkuje się świeże winogrona z przeznaczeniem na suszenie, a pomoc wypłacana jest dopiero po wysuszeniu całej produkcji winogron przeznaczonych na suszenie, uzyskanej z obszaru objętego wnioskiem o przyznanie pomocy.
(4) Zmiana przeznaczenia świeżych winogron, przed suszeniem, na inne cele musi być wykluczona; przeznaczenie produktu można zagwarantować za pomocą warunków umowy między producentem i przetwórcą, zawieranej przed zbiorem świeżych winogron niezależnie od ich przeznaczenia i odnoszącej się do obszarów, które zostaną objęte wnioskiem o przyznanie pomocy; zarządzanie tym systemem i kontrola nad nim może być efektywna jedynie w przypadku utworzenia skomputeryzowanej bazy danych oraz w przypadku zaangażowania się organizacji producentów w zawieranie umów i zarządzanie tymi umowami w imieniu ich członków.
(5) Ponadto w celu osiągnięcia odpowiedniego stopnia specjalizacji i zapobieżenia nadużyciom pomoc musi być przyznawana jedynie w odniesieniu do obszarów należycie nadzorowanych; spełnienie tego wymogu powinno zostać zapewnione przez ustalanie wydajności minimalnej, która ma być przestrzegana i uwzględnianie cech każdej odmiany, jakkolwiek biorąc jednak poprawkę na wyjątki odnoszące się do wyjątkowych warunków mogących wpłynąć na wydajność, niezależnie od dbałości wykazanej przez producentów.
(6) W celu dostosowana jakości dostaw do wymagań popytu, wypłaty pomocy powinny być uzależnione od uzyskiwania produktu spełniającego minimalne parametry jakości; co do produktów przetworzonych, przez wzgląd na uproszczenie przepisów, minimalne parametry i dopuszczalne odchylenia powinny być analogiczne do zapisów zawartych w normie EKGNZ zalecanej przez grupę roboczą w sprawie standaryzacji produktów nietrwałych i rozwoju jakości przy Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych; w celu zapewnienia, że uzyskuje się produkt odpowiedniej jakości, aby został zarejestrowany w bazie danych, od producentów i przetwórców powinno się wymagać posiadania odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej uzyskiwanie odpowiednio surowca i gotowego produktu żądanej jakości; w celu zachowania jakości surowca i kontroli jego przeznaczenia, od producentów powinno się wymagać dostarczenia nieprzetworzonych suszonych winogron do przetwórcy w określonym terminie.
(7) Należy ustanowić, że kontrole Państw Członkowskich mają obejmować część wniosków w sprawie rejestracji w bazie danych, część informacji zawartych w umowach oraz część wniosków o przyznanie pomocy i że nieprawidłowości mają podlegać karze; aby system kontroli był efektywny, musi obowiązywać z jednej strony w odniesieniu do obszarów uprawianych, a z drugiej strony do ilości zebranych i dostarczonych w ramach umów.
(8) Co do tworzenia skomputeryzowanej bazy danych należy ustalić termin trzech lat; w celu umożliwienia producentom i przetwórcom przystosowania się do nowych wymagań, należy wprowadzić niektóre środki przejściowe.
(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia zastępują, z dostosowaniami uznanymi za odpowiednie w świetle zdobytego doświadczenia, przepisy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2911/90 z dnia 9 października 1990 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania pomocy w odniesieniu do produkcji niektórych odmian winogron przeznaczonych do suszenia(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2614/95(6), oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2347/84 z dnia 31 lipca 1984 r. w sprawie suszonych winogron kwalifikujących się do pomocy produkcyjnej(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2550/98(8); te rozporządzenia należy uchylić.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1999 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(2) Dz.U. L 303 z 6.11.1.997, str. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(5) Dz.U. L 278 z 10.10.1990, str. 35.
(6) Dz.U. L 268 z 10.11.1995, str. 7.
(7) Dz.U. L 219 z 16.8.1984, str. 1.
(8) Dz.U. L 228 z 17.8.1988, str. 5.
(9) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(10) Dz.U. L 208 z 31.7.1986, str. 1.
(11) Dz.U. L 175 z 19.7.1993, str. 1.
(12) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(13) Dz.U. L 54 z 25.2.1994, str. 3.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 2256/1999 z dnia 25 października 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.275.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1999 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1880/2001 z dnia 26 września 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.258.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 września 2001 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.192.21 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1621/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do pomocy odnoszącej się do uprawy winogron przeznaczonych do produkcji niektórych odmian winogron suszonych |
Data aktu: | 22/07/1999 |
Data ogłoszenia: | 24/07/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/07/1999, 01/09/1999 |