uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenie w zakresie stosowania rozporządzenia (WE) nr 2236/95(5) pokazało, iż konieczne jest wprowadzenie do niego pewnych zmian.
(2) Konieczne jest ułatwienie finansowania niektórych projektów poprzez włączenie, jako jednej z możliwych form pomocy, wkładu w utworzenie kapitału ryzyka; pożądane jest wykorzystanie środków finansowych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2236/95 celem zmaksymalizowania obecności środków prywatnych;
(3) Kapitał ryzyka w pakiecie finansowym projektu może wspomóc uczestnictwo partnerstw publiczno-prywatnych w planowanych projektach sieci transeuropejskiej; możliwości pozyskiwania kapitału ryzyka na rzecz sieci transeuropejskich, w szczególności w ich początkowym stadium, są ograniczone.
(4) Właściwym jest umożliwienie uczestnictwa kapitału ryzyka w funduszach inwestycyjnych skoncentrowanych priorytetowo na dostarczaniu kapitału ryzyka na rzecz projektów sieci transeuropejskiej w wysokości do 1 % kwoty ogółem na okres 2000-2006 r. celem zdobycia doświadczenia w zakresie tej nowej formy finansowania; limit ten może zostać zwiększony do 2 % w konsekwencji przeglądu funkcjonowania tego instrumentu; jest również właściwym przeanalizowanie dalszych możliwości jego zwiększania w przyszłości.
(5) Celem zwiększenia przejrzystości oraz spełnienia oczekiwań wobec projektów lub grup projektów mających istotne długookresowe potrzeby finansowe, pożądane jest sporządzenie wieloletnich programów indykatywnych w poszczególnych sektorach lub dziedzinach; programy takie powinny wskazywać, jakie wsparcie w skali roku oraz ogółem może być przeznaczone w danym okresie na takie projekty lub grupy projektów oraz służyć jako odniesienie na potrzeby corocznych decyzji dotyczących przyznawania pomocy finansowej w ramach rocznych środków budżetowych, jeśli spełniają one wymogi zawarte w odpowiednich wieloletnich programach indykatywnych; jednakże kwoty roczne wskazane w tych programach nie stanowią zobowiązań budżetowych.
(6) Projekty lub grupy projektów powinny mieć możliwość skorzystania z kolejnych decyzji dotyczących pomocy finansowej.
(7) Wnioski o wsparcie finansowe danego projektu muszą zawierać szczegółowo rozpisane dane szacunkowe dotyczące źródeł finansowania przez Wspólnotę oraz organy krajowe, regionalne, lokalne i rządowe, jak też zakresu wkładu finansowego sektora prywatnego.
(8) Przyznana pomoc finansowa powinna zostać cofnięta, poza należycie uzasadnionymi przypadkami, jeśli w danym terminie nie rozpoczęto określonych działań.
(9) Konieczne jest włączenie działań Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego do wspólnotowych instrumentów finansowych, z którymi działanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 2236/95 musi być koordynowane.
(10) Komisja powinna być w stanie wymagać od beneficjentów dostarczenia oceny projektów, którym udzielono wsparcia na mocy rozporządzenia (WE) nr 2236/95 lub też koniecznych informacji, by Komisja mogła przeprowadzić ich własną ocenę.
(11) Decyzja Rady 87/373/EWG(6) ustanawia warunki wykonywania uprawnień przyznanych Komisji przez Radę w celu wykonania aktów przez nią przyjętych; warunki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny uwzględniać możliwe zmiany istniejących ustaleń przewidziane w porozumieniu międzyinstytucjonalnym lub decyzji 87/373/EWG.
(12) Uwzględniając znaczenie sieci transeuropejskich, właściwe jest włączenie do rozporządzenia (WE) 2236/95 ram finansowych w rozumieniu pkt 1 deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1995 r., w wysokości 4.600 milionów EUR na realizację na okres 2000-2006 r.
(13) Właściwe jest, aby Rada zbadała, czy należy kontynuować czy zmienić środki na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2236/95 w świetle wyczerpującego sprawozdania przedłożonego przez Komisję przed końcem 2006 r.
(14) W okresie przejściowym od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r. wszelkie odniesienia do EUR powinny być rozumiane jako odniesienia do EUR jako jednostki monetarnej, określonej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia EUR(7).
(15) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 2236/95 należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1999 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J.M. GIL-ROBLES | T. HALONEN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 175 z 9.6.1998, str. 7 oraz Dz.U. C 27 z 2.2.1999, str. 18.
(2) Dz.U. C 407 z 28.12.1998, str. 120.
(3) Dz.U. L 93 z 6.4.1999, str. 29.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 1998 r. (Dz.U. C 379 z 7.12.1998, str. 186), wspólne stanowisko Rady z dnia 21 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 49 z 22.2.1999, str. 4) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 7 czerwca 1999 r.
(5) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1.
(6) Dz.U. L 197 z 18.7.1987, str. 33.
(7) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.197.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1655/1999 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2236/95 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich |
Data aktu: | 19/07/1999 |
Data ogłoszenia: | 29/07/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 18/08/1999, 01/01/1999 |