uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada, w swojej rezolucji z dnia 20 czerwca 1994 r.(5), podkreśliła potrzebę koordynacji w odniesieniu do wymiany informacji między administracjami.
(2) Rada, w swojej rezolucji z dnia 21 listopada 1996 r.(6), ustanowiła nowe priorytety polityki dotyczącej społeczeństwa informacyjnego.
(3) Komisja, w swym komunikacie z dnia 19 lipca 1994 r., przedłożyła plan działań w odniesieniu do społeczeństwa informacyjnego.
(4) Komisja przedłożyła plan działań w odniesieniu do jednolitego rynku.
(5) Parlament Europejski, w swojej rezolucji z dnia 12 czerwca 1997 r.(7), zaprosił Unię Europejską i Państwa Członkowskie do podjęcia działań w odniesieniu do rozwoju i zastosowań nowych technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych (ICT) w następnej dekadzie.
(6) Parlament Europejski i Rada, w decyzji nr 2717/95/WE(8), przyjęły szereg wytycznych w zakresie rozwoju Euro-ISDN jako sieci transeuropejskiej.
(7) Parlament Europejski i Rada, w decyzji nr 1336/97/WE(9), przyjęły szereg wytycznych w zakresie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
(8) W celu ustanowienia unii gospodarczej i walutowej i realizacji polityki i działań Wspólnoty, administracjom Państw Członkowskich i Wspólnoty niezbędny jest dostęp do wymiany i przetwarzania rosnących ilości informacji.
(9) Aby korzystać z powierzonych im uprawnień, instytucjom Wspólnoty konieczny jest dostęp do wymiany i przetwarzania rosnących ilości informacji.
(10) Sprawna, efektywna i bezpieczna wymiana przetwarzalnej informacji wymaga dostępności zintegrowanych systemów teleinformatycznych, zwanych dalej sieciami telematycznymi.
(11) Sieciami telematycznymi łączącymi systemy informatyczne administracji Państw Członkowskich i Wspólnoty w Europie są transeuropejskie sieci telekomunikacyjne administracji.
(12) Sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego i zniesienie przeszkód w komunikacji między administracją publiczną a sektorem prywatnym są istotnymi czynnikami koniunktury oraz konkurencyjności przemysłu Wspólnoty.
(13) Wykorzystywanie sieci telematycznych może przyczynić się do ochrony interesów finansowych Wspólnoty i do zwalczania nadużyć finansowych.
(14) Państwa Członkowskie powinny uwzględnić sieci telematyczne powstałe w ramach działań wspólnotowych przy rozwoju projektów, przeprowadzanych wspólnie na obszarach objętych Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską w konsekwencji Traktatu z Amsterdamu, i na innych obszarach objętych Traktatem o Unii Europejskiej, a także we wszystkich innych działaniach przez nie prowadzonych, spełniających cele Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 3 lit. d), art. 14, 18 i 39 tego Traktatu.
(15) Podczas przygotowań do poszerzenia Unii Europejskiej niezbędne mogą okazać się zmiany i rozwój sieci telematycznych.
(16) Umiejętność reagowania i oraz przejrzystość w działaniach administracji publicznej zachęcą obywateli Unii Europejskiej do odnoszenia korzyści ze społeczeństwa informacyjnego.
(17) Wspólnota jest użytkownikiem bądź beneficjentem sieci telematycznych, które wspierają politykę i działania Wspólnoty, komunikację między oraz unię gospodarczą i walutową.
(18) Zadanie ustanowienia takich sieci ciąży zarówno na Wspólnocie, jak i na Państwach Członkowskich.
(19) Do zapewnienia nieprzerwanego współdziałania w celu osiągnięcia korzyści skali i powiększenia korzyści z takich sieci niezbędne jest stosowanie w jak najszerszym zakresie norm, publicznie dostępnych specyfikacji i zastosowań stanowiących powszechną własność.
(20) W następstwie skoordynowanego rozwoju, sieci takie powinny zbiegać się we wspólnym interfejsie telematycznym między Wspólnotą i Państwami Członkowskimi.
(21) Aby uczynić efektywnym wykorzystanie środków finansowych Wspólnoty, konieczny jest sprawiedliwy podział kosztów takich sieci między Państwami Członkowskimi a Wspólnotą, z równoczesnym unikaniem niepotrzebnego mnożenia wyposażenia, powielania się badań oraz różnicowania metod.
(22) Państwa Członkowskie w zasadzie ponoszą każde z osobna koszt poniesiony przez nie przy realizacji projektów i usług IDA.
(23) Zachodzi zatem potrzeba określenia szczegółowych wytycznych powszechnego stosowania dla wszystkich takich sieci, jak również szczegółowych ram finansowych w zakresie projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania zgodnych z takimi wytycznymi.
(24) Zgodnie z zasadami subsydiarności i proporcjonalności ustanowionymi w art. 5 Traktatu, Państwa Członkowskie nie mogą należycie osiągnąć celu ustanawiania takich sieci, i dlatego mogą z powodu skali i skutków proponowanych działań, skuteczniej osiągnąć ten cel na poziomie wspólnotowym; proponowane działania nie wychodzą poza to, co konieczne do osiągnięcia wymienionego celu.
(25) Wykonanie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym i umów stowarzyszeniowych ze Wspólnotą Europejską wymaga zmian i ulepszenia odpowiednich sieci telematycznych.
(26) Sieci telematyczne i komunikacji elektronicznej posiadają nieodłącznie wymiar międzynarodowy.
(27) Środki mające na celu zapewnienie współdziałania sieci telematycznych między administracjami są zgodne z priorytetami przyjętymi w związku z wytycznymi w zakresie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
(28) Przeprowadzano działania zgodne z decyzją Rady 95/468/WE z dnia 6 listopada 1995 r. w sprawie wkładu Wspólnoty do telematycznej wymiany danych między administracjami we Wspólnocie (IDA)(10); 28 maja 1998 r. Trybunał Sprawiedliwości uchylił decyzję 95/468/WE; utrzymuje się konsekwencje środków przyjmowanych przez Komisję na podstawie niniejszej decyzji przed jej uchyleniem przez Trybunał.
(29) Niniejsza decyzja ustanawia pakiet finansowy, który jest głównym punktem odniesienia w rozumieniu pkt 1 Deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1995 r.(11), dla władzy budżetowej do celów rocznej procedury budżetowej.
(30) 20 grudnia 1994 r.(12) zawarto modus vivendi między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie środków wykonawczych do aktów przyjętych zgodnie z procedurą ustaloną w art. 251 Traktatu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. M. GIL-ROBLES | S. NIINISTÖ |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 54 z 21.2.1998, str. 3 oraz Dz.U. C 23 z 28.1.1999, str. 8.
(2) Dz.U. C 214 z 10.7.1998, str. 33.
(3) Dz.U. C 251 z 10.8.1998, str. 1.
(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 listopada 1998 (Dz.U. C 379 z 7.12.1998, str. 68), wspólne stanowisko Rady z dnia 21 grudnia 1998 (Dz.U. C 55 z 25.2.1999, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 1999 r. (Dz.U. C 219 z 30.7.1999). Decyzja Rady z dnia 21 czerwca 1999 r.
(5) Dz.U. C 181 z 2.7.1994, str. 1.
(6) Dz.U. C 376 z 12.12.1996, str. 1.
(7) Dz.U. C 200 z 30.6.1997, str. 196.
(8) Dz.U. L 282 z 24.11.1995, str. 16.
(9) Dz.U. L 183 z 11.7.1997, str. 12.
(10) Dz.U. L 269 z 11.11.1995, str. 23.
(11) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 4.
(12) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 1.
(13) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9.
(14) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2046/2002/WE z dnia 21 października 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.316.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.203.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) |
Data aktu: | 12/07/1999 |
Data ogłoszenia: | 03/08/1999 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/08/1999 |