uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólna polityka rolna zmierza do osiągnięcia celów określonych w Traktacie, z uwzględnieniem sytuacji rynkowej.
(2) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia Rady (EWG) nr 1308/70 z dnia 29 czerwca 1970 r. dotyczącego wspólnej organizacji rynku lnu i konopi(5) sektor lnu i konopi uległ głębokim przemianom. W uzupełnieniu do tradycyjnej produkcji długiego włókna lnianego i tradycyjnego wykorzystywania włókien konopnych obecnie len i konopie uprawiane są również z przeznaczeniem na nowy rynek włókien krótkich. Ze względu na to, że krótkie włókna mogą być wykorzystywane w nowych materiałach, ich produkcja powinna być wspomagana w celu wspierania nowatorskich rynków rokujących na przyszłość.
(3) Ze względu na jej atrakcyjność pomoc przewidziana w rozporządzeniu (EWG) nr 1308/70 dała początek czysto spekulacyjnej produkcji w niektórych Państwach Członkowskich. Kroki podjęte w celu zwalczania tego zjawiska dodatkowo skomplikowały ustawodawstwo regulujące ten sektor i nie zawsze doprowadziły do osiągnięcia oczekiwanego sukcesu.
(4) W celu rozwiązania problemów występujących na rynku lnu i konopi uprawianych na włókno wysokość pomocy przyznawanej zainteresowanym hodowcom powinna być porównywalna do pomocy dla upraw konkurencyjnych. W tym celu i mając na względzie uproszczenie stosowanych przepisów, te rośliny uprawne powinny być włączone do systemu wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1251/1999(6). Ponadto w przypadku gdy istnieje konieczność zapewnienia ciągłej produkcji, rozporządzenie Rady (WE) nr 1673/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno(7) przewiduje pomoc w odniesieniu do przetwarzania słomy lnianej i konopnej. Pomoc w odniesieniu do przetwarzania powinna prowadzić do wzrostu ceny nabycia słomy lnianej i konopnej oraz uczynić produkcję bardziej dochodową dla producentów.
(5) Aby zapewnić sprawne przejście do poziomu wsparcia przyznawanego dla zbóż i w celu rozwiązania obecnych problemów powodowanych funkcjonowaniem różnych systemów pomocy w odniesieniu do włókien lnianych i siemienia lnianego, płatności w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno powinny być takie same jak przyznawane w odniesieniu do siemienia lnianego, które to płatności muszą być wyrównane do roku gospodarczego 2002/2003 z płatnościami w odniesieniu do zbóż. Dodatkowa pomoc w Finlandii i Szwecji, przewidywana dla konkurencyjnych upraw w art. 4 rozporządzenia (WE) 1251/1999, jest również uzasadniona w przypadku lnu i konopi.
(6) Aby uwzględnić ostatnie podjęcie produkcji lnu i konopi, w szczególności w pobliżu zakładów przetwórczych, warunki programu ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1251/1999 powinny być rozszerzone i objąć dane obszary oraz uprawy roślinne.
(7) Aby oddalić niebezpieczeństwo obchodzenia celów rozporządzenia (WE) nr 1251/1999, przyznawanie pomocy na hektar w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno powinno być dokonywane z zastrzeżeniem niektórych warunków w odniesieniu do uprawy.
(8) Należy ustanowić szczególne środki w odniesieniu do konopi, aby zapewnić, że nielegalne uprawy nie mogły być ukryte między uprawami kwalifikującymi się do płatności obszarowych, w ten sposób powodując zakłócenia wspólnej organizacji rynku konopi. Dlatego należy ustanowić przepis dla płatności obszarowych, które mają być przyznawane jedynie dla obszarów obsianych odmianami konopi dającymi pewne gwarancje w odniesieniu do zawartości substancji psychotropowych.
(9) Aby zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1637/2000 można było monitorować ilości kwalifikujące się do pomocy w odniesieniu do przetwarzania słomy, produkcja słomy musi być powiązana z obszarem, na którym jest uprawiana, a na producentów powinny być nałożone obowiązki, które są wzajemne w stosunku do nałożonych na danych producentów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2000 r.
W imieniu Rady | |
H. VÉDRINE | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U C 56 E z 29.2.2000, str. 17.
(2) Opinia wydana dnia 6 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 3.
(4) Opinia wydana dnia 14 czerwca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2702/1999 (Dz.U. L 327 z 14.12.1999, str. 7).
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2704/1999 (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 12).
(7) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 16.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.193.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1672/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) 1251/1999 ustanawiające system wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych w celu objęcia nim lnu i konopi uprawianych na włókno |
Data aktu: | 27/07/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2000 |
Data wejścia w życie: | 29/07/2000, 01/05/2004, 01/08/2001 |