uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając propozycję Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Społeczno-Ekonomicznego(2),
po konsultacjach przeprowadzonych z Komitetem Regionów,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), oraz w świetle jednolitego tekstu zaakceptowanego przez Komitet Koncyliacyjny w dniu 9 marca 2000 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Najważniejszym celem Konwencji Ramowej ONZ w sprawie Zmiany Klimatu jest osiągnięcie stabilizacji stężenia gazu cieplarnianego w atmosferze na poziomie, który pozwoli uniknąć ryzyka niebezpiecznych zaburzeń klimatu spowodowanych interwencją człowieka; Protokół z Kyoto do wzmiankowanej Konwencji Ramowej uzgodniony na Konferencji w Kyoto w grudniu 1997 r. przewiduje redukcję stężeń gazu cieplarnianego.
(2) Zgodnie z Protokołem z Kyoto, Wspólnota zaakceptowała cel jakim jest redukcja emisji szeregu gazów cieplarnianych w okresie od 2008 do 2012 r. o 8 % w odniesieniu do poziomów z 1990 r.
(3) Protokół z Kyoto wymaga, aby strony, o których mowa w załączniku I do Protokołu, do 2005 r. osiągnęły widoczny postęp w dążeniu do wyznaczonych celów.
(4) Decyzja 93/389/EWG(4) ustanowiła mechanizm monitorowania poziomu emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych z obszaru Wspólnoty.
(5) Uwzględniając znaczenie samochodów osobowych jako źródła emisji CO2, Komisja zaproponowała strategię Wspólnoty w celu redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych oraz usprawnienia gospodarki paliwowej; we Wnioskach z dnia 25 czerwca 1996 r. Rada przychylnie oceniła stanowisko Komisji.
(6) Parlament Europejski i Rada sformułowały poziom docelowy w wysokości 120 g/km (5 litrów/100 km dla silników benzynowych oraz 4,5 litra/100 km dla silników diesla) jako wartość średnią dla emisji CO2 w roku 2005 (najpóźniej w 2010 r.).
(7) Komisja prowadzi badania, które mają na celu sporządzenie, tak szybko jak to możliwe, właściwych propozycji dotyczących zharmonizowanych procedur służących do pomiaru indywidualnych poziomów emisji CO2 z samochodów kategorii N1 zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).
(8) Indywidualne poziomy emisji CO2 z nowych samochodów osobowych są we Wspólnocie mierzone przy zastosowaniu jednolitej metody ustanowionej w dyrektywie Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(6).
(9) Należy ustanowić obiektywne procedury w celu monitorowania indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych sprzedawanych na terenie Wspólnoty w celu weryfikacji skuteczności strategii Wspólnoty, o której mowa w komunikacji Komisji z dnia 20 grudnia 1995 r., jak również realizacji zobowiązań formalnie podjętych przez organizacje producentów samochodów. Niniejsza decyzja zapewni taki plan monitoringu. Komisja oświadczyła, że tak szybko jak to możliwe, rozważy potrzebę ustanowienia ram prawnych dla umów zawieranych w przyszłości z organizacjami producentów samochodów, w tym działań, które należy podjąć w przypadku gdyby takie umowy nie przyniosły zamierzonych skutków.
(10) Dla celów niniejszej Decyzji, Państwa Członkowskie powinny gromadzić jedynie oficjalne dane zgodne z dyrektywą 70/156/EWG.
(11) Dyrektywa 70/156/EWG stanowi, że do każdego nowego samochodu osobowego producenci wydają certyfikaty zgodności oraz że Państwa Członkowskie dopuszczają do użytku oraz zezwalają na rejestrację nowego samochodu osobowego tylko jeśli taki samochód posiada ważny certyfikat zgodności.
(12) Niniejsza decyzja nie ma na celu ujednolicenia narodowych systemów rejestracji pojazdów, a jedynie uznaje je za podstawę do kompilacji minimalnego zakresu informacji koniecznych do zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania Wspólnotowego systemu monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych.
(13) Wskazane jest uwzględnić wszystkie nowe samochody o alternatywnych źródłach zasilania, które są objęte zakresem zastosowania dyrektywy 70/156/EWG.
(14) Taki plan monitorowania powinien być stosowany jedynie do tych nowych samochodów osobowych, które mają być po raz pierwszy zarejestrowane na terenie Wspólnoty i nie były wcześniej nigdzie indziej rejestrowane.
(15) Należy utrzymać kontakty pomiędzy Komisją a Państwami Członkowskimi odnośnie do kontroli jakości danych w celu zapewnienia właściwego wdrożenia niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu | W imieniu Rady |
N. FONTAINE | J. SÓCRATES |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) DZ.U. C 231 z 23.7.1998, str. 6 oraz Dz.U. C 83 z 25.3.1999, str. 9.
(2) Dz.U. C 40 z 15.2.1999, str. 8.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 1998 r. (Dz.U. C 98 z 9.4.1999, str. 240), Wspólne Stanowisko Rady z dnia 23 lutego 1999 r. (Dz.U. C 123 z 4.5.1999, str. 13) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 grudnia 1999 r. (Dz.U. C 194 z 11.7.2000, str. 46). Decyzja Rady z dnia 16 maja 2000 r. oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 maja 2000 r.
(4) Decyzja Rady 93/389/EWG z 24 czerwca 1993 r. w sprawie mechanizmu monitorowania emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz.U. L 167 z 9.7.1993, str. 31).
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).
(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 93/116/WE (Dz.U. L 329 z 30.12.1993, str. 39).
(7) Dyrektywa Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72). Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(8)Dyrektywa Rady 80/1269/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do mocy silników pojazdów silnikowych (Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 46). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/21/WE (Dz.U. L 125 z 16.5.1997, str. 31.).
(9) Jeśli w dokumentacji homologacji lub certyfikacie zgodności podana jest maksymalna i minimalna masa samochodu osobowego, Państwo Członkowskie przekazuje jedynie wartość maksymalną dla danego samochodu osobowego.
(10)Rekomendacja Komisji 1999/125/WE (Dz.U. L 40 z 13.2.1999, str. 49)
Rekomendacja Komisji 2000/303/WE (Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 55) i
Rekomendacja Komisji 2000/304/WE (Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 57)
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.202.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1753/2000/WE ustanawiająca plan monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych |
Data aktu: | 22/06/2000 |
Data ogłoszenia: | 10/08/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/08/2000 |