uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37, 279 i 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),
a także mając na uwadze co następuje:
(1) Rada Europejska na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r. uzgodniła, że wydatki Unii muszą uwzględniać zarówno konieczność przestrzegania dyscypliny budżetowej, jak i efektywnego wydatkowania.
(2) W dniu 6 maja 1999 r. Parlament Europejski, Rada i Komisja zawarły Porozumienie Międzyinstytucjonalne w sprawie dyscypliny budżetowej oraz poprawy procedury budżetowej(4). Porozumienie to, którego wszystkie postanowienia stosuje się w pełni, podkreśla, że dyscyplina budżetowa obejmuje wszystkie wydatki i jest wiążąca dla wszystkich instytucji zaangażowanych w jej realizację. Ustanawia ono perspektywę finansową mającą na celu zapewnienie, by średnioterminowe wydatki Unii Europejskiej, podzielone według ogólnych kategorii, rozwijały się w sposób uporządkowany i w granicach środków własnych.
(3) Instytucje uzgodniły, że kosztorys wytycznych dotyczących rolnictwa pozostaje bez zmian. Jednakże mając na względzie uproszczenie, przyjmuje się najnowszą bazę referencyjną, a koncepcje statystyczne powinny być spójne z tymi, które mają być przyjęte w przyszłej decyzji Rady dotyczącej systemu środków własnych Wspólnot Europejskich.
(4) Rada Europejska postanowiła, że wytyczne dotyczące rolnictwa od chwili obecnej obejmują wydatki z tytułu zreformowanej wspólnej polityki rolnej, nowych środków wspierających rozwój obszarów wiejskich, środków weterynaryjnych oraz środków ochrony roślin, wydatki związane z instrumentem przedakcesyjnym dotyczącym rolnictwa oraz kwoty dostępne na przystąpienie.
(5) Mechanizmy amortyzacji zasobów powstałych w ciągu roku budżetowego powinny zostać zachowane.
(6) Rada Europejska na posiedzeniu w Berlinie w dniach 24 i 25 marca 1999 r., uwzględniając faktyczne poziomy wydatków oraz mając na celu stabilizację rzeczywistych wydatków związanych z rolnictwem w latach 2000-2006, uznała, że reformę wspólnej polityki rolnej można zrealizować w określonych wcześniej ramach finansowych. Zwróciła się do Komisji i do Rady o wprowadzenie dodatkowych oszczędności w celu zapewnienia, że całkowite wydatki, z wyłączeniem środków dla rozwoju obszarów wiejskich oraz dla weterynarii, w latach 2000-2006, nie przekroczą ustalonej rocznej średniej kwoty. W świetle podjętych przez nią decyzji Rada uznała, że kwoty, które będą wprowadzone w pozycji 1 perspektywy finansowej, nie przekroczą pewnych rocznych poziomów, które Parlament Europejski, Rada i Komisja zatwierdziły w drodze Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r.
(7) Pułapy dla podpozycji "wspólna polityka rolna" oraz "środki dla rozwoju obszarów wiejskich i środki towarzyszące" zostały określone w perspektywie finansowej, stanowiącej integralną część Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r.
(8) Kiedy Rada dokona zmiany prawodawstwa rolnego oraz kiedy uzna to za konieczne, Komisja, w stosownych przypadkach, zwróci uwagę Rady na fakt, że istnieje poważne ryzyko, iż wydatki powstałe w związku z zastosowaniem prawodawstwa rolnego mogą przekroczyć pułap podpozycji 1 perspektywy finansowej.
(9) Bez uszczerbku dla punktu 19 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., ponieważ nie można uwzględnić takiego przekroczenia wydatków w żadnym wniosku o wszczęcie postępowania przeglądowego pułapu dla podpozycji 1a perspektywy finansowej, konieczne jest, aby Rada miała możliwość dostosowania prawodawstwa rolnego w odpowiednim czasie w celu zapewnienia przestrzegania pułapu.
(10) Dyscyplina budżetowa wymaga, aby wszystkie proponowane i, w stosownych przypadkach, przyjęte środki prawne oraz środki wymagane, dopuszczone lub wdrożone w trakcie trwania procedury budżetowej i przy realizacji budżetu, były zgodne z kwotami określonymi w perspektywie finansowej dla wydatków na wspólną politykę rolną z wyłączeniem rozwoju obszarów wiejskich, które stanowią wydatki obowiązkowe, oraz dla wydatków na rozwój obszarów wiejskich i środków towarzyszących.
(11) Istnieje prawdopodobieństwo konieczności realizacji oszczędności w krótkim czasie w celu zapewnienia zgodności z pułapami ustanowionymi dla pozycji 1. W celu zachowania zgodności z zasadą ochrony uzasadnionego zaufania konieczne jest ostrzeżenie zainteresowanych stron, aby miały możliwość dostosowania swoich uzasadnionych oczekiwań do tych nieprzewidzianych okoliczności. Środki takie muszą być podjęte odpowiednio wcześnie i mogą wejść w życie dopiero po rozpoczęciu kolejnego roku gospodarczego w każdym z branych pod uwagę sektorów.
(12) Ponadto, wobec konieczności uwzględniania uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych stron, odpowiednio wcześnie powinny zostać podjęte środki, które mogą okazać się konieczne i w tym celu co roku powinna być badana średnioterminowa sytuacja budżetowa w świetle wciąż poprawianych prognoz.
(13) Jeżeli z badania wynika, że istnieje poważne ryzyko, iż kwoty wprowadzone w pozycji 1 perspektywy finansowej zostaną przekroczone, Komisja podejmie odpowiednie środki naprawcze wykorzystując przysługujące jej uprawnienia w zakresie zarządzania, a w przypadku gdy nie może podjąć wystarczających środków, Komisja złoży Radzie wniosek o podjęcie innych działań, a Rada, w związku z tym, że rok gospodarczy wielu organizacji wspólnego rynku rozpoczyna się 1 lipca, podejmie działania przed tą datą. Jeżeli Komisja w dalszym ciągu uważa, że wciąż istnieje znaczne ryzyko i nie jest ona w stanie podjąć wystarczających środków wykorzystując przysługujące jej uprawnienia w zakresie zarządzania, przy pierwszej sposobności zaproponuje inne środki Radzie, która podejmie działania tak szybko, jak to możliwe.
(14) W trakcie realizacji budżetu Komisja powinna ustanowić comiesięczny system wczesnego ostrzegania i monitoringu dla każdego rozdziału uwzględniającego wydatki związane z rolnictwem tak aby, jeżeli pojawi się ryzyko przekroczenia pułapu dla podpozycji 1a, Komisja mogła jak najwcześniej podjąć odpowiednie środki wykorzystując przysługujące jej uprawnienia w zakresie zarządzania, a następnie, jeżeli środki te okażą się niewystarczające, zaproponować inne środki Radzie, która podejmie działania tak szybko, jak to możliwe.
(15) Kurs walutowy przyjęty przez Komisję przy sporządzaniu dokumentów budżetowych, które przedkłada ona Radzie, po odliczeniu wymaganego okresu pomiędzy sporządzeniem dokumentów przez Komisję a ich złożeniem, powinien oddawać możliwie najbardziej aktualne informacje.
(16) Konieczne jest, aby przepisy regulujące rezerwę pieniężną były zgodne z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 6 maja 1999 r. Przy stopniowym wprowadzaniu reformy wspólnej polityki rolnej wydatki będą prawdopodobnie mniej narażone na zmiany w kursie eurodolara i dzięki temu rezerwa pieniężna może być stopniowo wycofywana.
(17) Należy sporządzić rezerwę na ewentualność ograniczenia lub czasowego zawieszenia comiesięcznych zaliczek, kiedy informacje przekazane przez Państwa Członkowskie nie pozwalają Komisji na stwierdzenie, czy przeznaczenie środków jest zgodne z odpowiednimi zasadami Wspólnoty oraz kiedy świadczą one wyraźnie o niewłaściwym użyciu funduszy Wspólnoty.
(18) Instytucje uzgodniły, że rezerwa związana z pożyczkami i gwarancjami kredytowymi dla państw nieczłonkowskich i w tychże państwach musi zostać wprowadzona do budżetu w formie tymczasowych środków, tak aby można było gromadzić zasoby w Funduszu Gwarancyjnym dla działań zewnętrznych ustanowionym rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2728/94(5) i zaspokajać wszelkie żądania gwarancji przekraczających kwotę dostępną z tytułu Funduszu.
(19) Instytucje uzgodniły, że należy wprowadzić do budżetu rezerwę w formie tymczasowych środków w celu umożliwienia szybkiej reakcji na konkretne zapotrzebowanie na pomoc nadzwyczajną w państwach nieczłonkowskich wynikające z zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności, z pierwszeństwem dla działań humanitarnych.
(20) Instytucje uzgodniły, że warunki uruchamiania i gromadzenia funduszy będą takie same w przypadku rezerwy pieniężnej, rezerwy na gwarancje kredytowe oraz rezerwy na pomoc nadzwyczajną, zgodnie z szczegółowymi zasadami ustanowionymi przez instytucje w Porozumieniu Międzyinstytucjonalnym z dnia 6 maja 1999 r.
(21) Decyzja Rady 94/729/WE z dnia 31 października 1994 r. w sprawie dyscypliny budżetowej(6) powinna zostać dla jasności uchylona i zastąpiona niniejszym rozporządzeniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 września 2000 r.
W imieniu Rady | |
C. TASCA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 21 E z 25.1.2000, str. 37.
(2) Dz.U. C 189 z 7.7.2000, str. 80.
(3) Dz.U. C 334 z 23.11.1999, str. 1
(4) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1
(5) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1149/1999 (Dz.U. L 139 z 2.6.1999, str. 1).
(6) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 14.
(7) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.
(8) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1
(9) Dz.U. L 214 z 13.8.1999, str. 31
(10)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 296/96 z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie danych przekazywanych przez Państwa Członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2776/88. Dz.U. L z 17.2.1996, str. 5
(11) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 9
(12) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 1
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.244.27 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2040/2000 w sprawie dyscypliny budżetowej |
Data aktu: | 26/08/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/09/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2000, 01/05/2004, 29/09/2000 |