uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2 i art. 12 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1266/1999(2) w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej postanawia, że Komisja realizuje pomoc wspólnotową zgodnie z zasadami rozporządzenia finansowego stosowanego do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 114, art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 stanowi, że wsparcie finansowe powinno przestrzegać zasad ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4). Rozporządzenie to dotyczy zarazem Sekcji Gwarancji i Orientacji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, jednakże ustala w szczególności specjalne przepisy dotyczące Sekcji Gwarancji objętej tytułem VIII rozporządzenia finansowego.
(2) Przewiduje się, że skutkiem wprowadzania w życie programu będzie rozwój instytucji w zainteresowanych państwach. Program Dostosowań Strukturalnych dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD) będzie wymagał od każdego z 10 państw ubiegających się o członkostwo określonych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1268/1999, prowadzenia dużej liczby projektów, z których każdy ma na ogół ograniczony wymiar finansowy. Pożądane jest przekazanie państwom ubiegającym się o członkostwo zadań związanych z zarządzaniem, a art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 przewiduje możliwość przyznania takiego zarządzania państwom ubiegającym się o członkostwo w UE. Zarządzanie programem SAPARD powinno zatem być zorganizowane poprzez agencje państw ubiegających się o członkostwo zgodnie z zdecentralizowanym podejściem.
(3) Minimalne kryteria i warunki w celu zastosowania zdecentralizowanego zarządzania na mocy art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 są ustanowione w Załączniku do tego rozporządzenia. Te kryteria i warunki odzwierciedlają kryteria i warunki, jakie agencje płatnicze muszą spełnić, aby uzyskać zgodność z zasadami Sekcji Gwarancji EFOGR, ustanowionymi w Załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2245/1999(6); w świetle powyższego agencja ustanowiona przez każde z państw ubiegających się o członkostwo powinna być zorganizowana zgodnie z przepisami Sekcji Gwarancji EFOGR.
(4) Przepisy Sekcji Gwarancji EFOGR ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1663/95, dotyczą głównie funkcji płatniczej. Agencje w państwach ubiegających się o członkostwo będą jednakże musiały dysponować zarazem tą funkcją i funkcją wdrożeniową; należy zatem ustalić również odpowiednie kryteria dotyczące tej ostatniej funkcji.
(5) Właściwe jest, aby istniała możliwość tymczasowego przyznawania akredytacji pod warunkiem spełnienia zasadniczych/minimalnych kryteriów.
(6) Aby Komisja zrzekła się zatwierdzenia ex ante określonego w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i przyznała zarządzanie pomocą państwu ubiegającemu się o członkostwo, krajowa akredytacja agencji SAPARD powinna być zatwierdzona w państwie ubiegającym się o członkostwo.
(7) Należy w miarę możliwości wykorzystać struktury istniejące w państwach ubiegających się o członkostwo do celów niektórych operacji finansowych. W każdym z tych państw istnieje już fundusz narodowy, poprzez który przekazywane są pieniądze Phare, a ust. 2 v) Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 przewiduje, że krajowy urzędnik zatwierdzający ponosi pełną odpowiedzialność finansową za wymienione środki. Dlatego właściwe jest, aby do celów SAPARD-u fundusz krajowy w każdym państwie ubiegającym się o członkostwo był właściwym organem akredytującym agencję SAPARD i sprawującym nadzór nad dalszą zgodnością z kryteriami akredytacji. Krajowy urzędnik zatwierdzający jest punktem kontaktowym w sprawach informacji finansowej między Komisją a państwem ubiegającym się o członkostwo.
(8) Rozporządzenie Rady nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(7), przewiduje w art. 31 ust. 2, że pierwsze zobowiązanie zostanie podjęte, gdy Komisja ustanowi decyzję o zatwierdzeniu pomocy. Model ten, w tych okolicznościach i dla uruchomienia zobowiązania budżetu Wspólnoty może być uznany za właściwy model stosowany mutatis mutandis do programu SAPARD.
(9) Artykuł 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 przewiduje realizację kontroli ex post przez Komisję. Procedura rozliczania rachunków EFOGR jest efektywnym systemem prowadzenia audytu płatności przez zdecentralizowane agencje i w razie konieczności odzyskiwania nieprawidłowych lub nienależnych płatności od państw ubiegających się o członkostwo.
(10) Przepisy wykonawcze programu SAPARD powinny być ustalone w dwustronnych umowach między Komisją a każdym państwem ubiegającym się o członkostwo Komisja i każdy państwo ubiegające się o członkostwo powinny zatem sporządzić wieloletnią umowę finansową, w której ustalone będą warunki wykorzystania wkładów SAPARD. Roczne umowy finansowe powinny określać finansowy wkład Wspólnoty.
(11) W celu ochrony finansowych interesów Wspólnoty, państwa ubiegające się o członkostwo powinny mieć te same obowiązki co Państwa Członkowskie w odniesieniu do kontroli przeprowadzonej przez urzędników Wspólnoty w odniesieniu do pieniędzy SAPARD.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 czerwca 2000 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.
(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.
(3) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1.
(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(5) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6.
(6) Dz.U. L 273 z 23.10.1999, str. 5.
(7) Dz.U L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(8) Dz.U. L 331 z 23.12.1999, str. 51.
(9) Dz.U. L 226 z 27.8.1999, str. 23.
(10) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5.
(11) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(12) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, str. 43.
Z dniem 1 stycznia 2007 r. art. 3 nie stosuje się do Bułgarii i Rumunii w odniesieniu do programu Sapard, zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia nr 248/2007 z dnia 8 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.69.5).
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1419/2004 z dnia 4 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.258.11) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 maja 2004 r. Odstępstwo wygasa z dniem 30 kwietnia 2007 r.
- zmieniony przez art. 6 rozporządzenia nr 248/2007 z dnia 8 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.69.5) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 8 rozporządzenia nr 248/2007 z dnia 8 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.69.5) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 maja 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2252/2001 z dnia 20 listopada 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.304.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 188/2003 z dnia 31 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.27.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1052/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.189.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2252/2001 z dnia 20 listopada 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.304.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 188/2003 z dnia 31 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.27.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 2003 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.253.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym |
Data aktu: | 07/06/2000 |
Data ogłoszenia: | 07/10/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/10/2000 |