uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dalej zwane Porozumieniem, w szczególności jego art. 98-101,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół 37 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 38/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 30 marca 1999 r.(1).
(2) Załącznik II do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 49/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 30 kwietnia 1999 r.(2).
(3) W przypadku produktów leczniczych stosowanych u ludzi, kryteria jakości, bezpieczeństwa i skuteczności zostały w szerokim zakresie zharmonizowane dyrektywą Rady 65/65/EWG(3), dyrektywą Rady 75/318/EWG(4) i drugą dyrektywą Rady 75/319/EWG(5), w drodze dokonywania kolejnych zmian.
(4) W przypadku weterynaryjnych produktów leczniczych podobne rezultaty osiągnięto dyrektywami Rady 81/851/EWG(6) i 81/852/EWG(7); z uwzględnieniem dokonywanych zmian.
(5) Dyrektywa Rady 87/22/EWG(8) ustanowiła mechanizm koordynowania, przed podjęciem decyzji krajowych odnoszących się do produktów leczniczych o wysokiej technologii, mający na celu dochodzenie do jednolitych decyzji.
(6) Doświadczenia zebrane we Wspólnocie w wyniku wejścia w życie dyrektywy 87/22/EWG wykazały, że konieczne było ustanowienie scentralizowanej procedury wspólnotowej w odniesieniu do zaawansowanych technologicznie produktów leczniczych. Procedurę tę mogą stosować osoby wprowadzające na rynek produkty lecznicze zawierające nowe substancje aktywne, przeznaczone do stosowania u ludzi albo u zwierząt wykorzystywanych do produkcji żywności.
(7) Dlatego też rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2309/93(9) została utworzona Europejska Agencja ds. Oceny Produktów Leczniczych, dalej zwana "Agencją". Konieczne było zapewnienie ścisłej współpracy pomiędzy Agencją i naukowcami pracującymi w Państwach Członkowskich. Również dlatego wyłączną odpowiedzialnością za przygotowywanie opinii Agencji we wszystkich sprawach dotyczących produktów leczniczych do stosowania u ludzi powierzono Komitetowi ds. Leków Gotowych, utworzonemu drugą dyrektywą Rady 75/319/EWG. W odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych odpowiedzialność taką powierzono Komitetowi ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych utworzonemu dyrektywą 81/851/EWG.
(8) Agencja jest również odpowiedzialna za koordynowanie działalności Państw Członkowskich w obszarze monitorowania niepożądanych reakcji na produkty lecznicze (nadzór farmakologiczny). Konieczne było również wprowadzenie przepisów dotyczących nadzoru nad produktami leczniczymi dopuszczonymi przez Wspólnotę. W tym celu Agencja koordynuje weryfikację zgodności z zasadami dobrej praktyki wytwarzania, dobrej praktyki laboratoryjnej i dobrej praktyki klinicznej.
(9) W interesie zdrowia publicznego konieczne jest by decyzje w sprawie pozwoleń dla takich produktów leczniczych miały za podstawę obiektywne, naukowe kryteria dotyczące jakości, bezpieczeństwa i skuteczności danych produktów, przy wykluczeniu względów ekonomicznych i innego rodzaju. Jednakże Państwa Członkowskie Wspólnoty mogą, w drodze wyjątku, zabronić stosowania na swoim terytorium produktów leczniczych przeznaczonych do stosowania u ludzi, które naruszają w sposób obiektywny określone pojęcia porządku publicznego i moralności publicznej. Ponadto Wspólnota nie może udzielać pozwolenia dla weterynaryjnych produktów leczniczych, jeżeli ich stosowanie byłoby sprzeczne ze środkami prawnymi ustanowionymi przez Wspólnotę w ramach wspólnej polityki rolnej.
(10) Dyrektywa Rady 93/39/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. zmieniająca dyrektywy 65/65/EWG, 75/318/EWG i 75/319/EWG w odniesieniu do produktów leczniczych(10) postanawia, że w przypadku braku zgody pomiędzy Państwami Członkowskimi Wspólnoty co do jakości, bezpieczeństwa lub skuteczności produktu leczniczego podlegającego zdecentralizowanej wspólnotowej procedurze pozwolenia, sprawa powinna być rozstrzygana wiążącą decyzją Wspólnoty, następującą pod dokonaniu naukowej oceny przedmiotowych spraw. Podobne przepisy ustanowiono w odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych dyrektywą Rady 93/40/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r., zmieniającą dyrektywy 81/851/EWG i 81/852/EWG(11).
(11) Zapewnienie jednolitej ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz ochrony konsumentów produktów leczniczych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jest sprawą najwyższej wagi.
(12) Konieczne jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania Porozumienia w drodze przyjęcia, bazujących w pierwszym rzędzie na obiektywnych kryteriach naukowych, jednolitych decyzji regulacyjnych dotyczących wprowadzania do obrotu i używania produktów leczniczych.
(13) Dlatego stosowne prawodawstwo wspólnotowe i zasady w sprawie scentralizowanej procedury w odniesieniu do zaawansowanych technologicznie produktów leczniczych i produktów leczniczych zawierających nowe substancje aktywne, przeznaczonych do stosowania u ludzi lub u zwierząt wykorzystywanych do produkcji żywności, jak również prawodawstwo w sprawie zdecentralizowanej procedury, przewidujące że w przypadku braku zgody pomiędzy Umawiającymi się Stronami co do jakości, bezpieczeństwa i skuteczności produktów leczniczych, sprawa będzie rozstrzygana przez wiążącą decyzję następującą po dokonaniu naukowej oceny przedmiotowych spraw, zostanie włączone do Porozumienia w drodze zmiany jego Załącznika II.
(14) Jak wymaga tego dobre funkcjonowanie Porozumienia, przedstawiciele właściwych władz zainteresowanych państw EFTA współpracują z Komitetem ds. Leków Gotowych, utworzonym drugą dyrektywą Rady 75/319/EWG, i z Komitetem ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych, utworzonym dyrektywą 81/851/EWG.
(15) Dlatego też konieczna jest zmiana Protokołu 37, zawierającego wykaz komitetów, z którymi współpracują eksperci z państw EFTA, gdy wymaga tego dobre funkcjonowanie Porozumienia.
(16) Konieczna jest zmiana Załącznika II do Porozumienia w powiązaniu ze zmianą Protokołu 37 w celu określenia szczegółowych uzgodnień w zakresie tej współpracy,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG | |
F. BARBASO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 266, z 19.10.2000.
(2) Dz.U. L 296 z 12.6.1999.
(3) Dz.U. 22 z 9.2.1965, str. 369/65.
(4) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 1.
(5) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 13.
(6) Dz.U. L 317 z 6.11.1981, str. 1.
(7) Dz.U. L 317 z 6.11.1981, str. 16.
(8) Dz.U. L 15 z 17.1.1987, str. 38.
(9) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 1.
(10) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 22.
(11) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 31.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.284.65 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1999/74 zmieniająca protokół 37 i Załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG |
Data aktu: | 28/05/1999 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/05/1999 |