uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/21/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") Zjednoczone Królestwo otrzymało 8 maja 1997 r. od spółki akcyjnej Bayer (zwanej dalej "wnioskodawcą") wniosek o włączenie substancji czynnej KBR 2738 (fenheksamid) do załącznika I do dyrektywy.
(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisji zatwierdzonymi jej decyzją 98/398/WE(3), można uznać, że dokumentacja przedłożona dla KBR 2738 (fenheksamid), zasadniczo spełnia wymogi załącznika II dotyczące danych i informacji, a dla środka ochrony roślin zawierającego tę substancję czynną - wymogi załącznika III do dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 5 ust 1 dyrektywy, substancja czynna powinna zostać włączona do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, jeżeli można oczekiwać, że ani stosowanie, ani pozostałości środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną nie wywołają żadnych szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla wód gruntowych, ani jakiegokolwiek niedopuszczalnego wpływu na środowisko.
(4) Skutki wywołane przez KBR 2738 (fenheksamid) dla zdrowia ludzi i dla środowiska, zostały ocenione zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 4 dyrektywy dla zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. Zjednoczone Królestwo działając jako wybrane Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, przedłożyło Komisji 15 października 1998 r. projekt sprawozdania oceniającego, dotyczącego tej substancji.
(5) Sprawozdanie oceniające zostało zbadane przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia roślin. Kontrolę zakończono 19 października 2000 r. sporządzeniem sprawozdania kontrolnego Komisji na temat KBR 2738 (fenheksamid). Jeżeli sprawozdanie kontrolne musi zostać uaktualnione w celu uwzględnienia postępu technicznego i naukowego, należy także zmienić warunki dotyczące włączenia KBR 2738 (fenheksamid) do załącznika I do dyrektywy, zgodnie z tą dyrektywą.
(6) Dokumentację i informacje z kontroli przedłożono 31 marca 2000 r. do zaopiniowania Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. Komitet przedstawił opinię 20 lipca 2000 r. w protokole spotkania (SCP/REPT/021, wersja ostateczna)(4), w którym stwierdzono, że Komitet nie ma żadnych zastrzeżeń w odniesieniu do tej substancji czynnej. Komitet zauważył także, że krajowe zezwolenia wymagać będą specjalnego zarządzania ryzykiem, zgodnego z załącznikiem VI(5) (jednolite zasady) dyrektywy.
(7) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające substancję czynną, o której mowa, zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) i art. 5 ust. 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i sprecyzowane w jej sprawozdaniach kontrolnych. W związku z tym należy włączyć tę substancję czynną do załącznika I w celu zapewnienia, aby zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną były przyznawane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami tej dyrektywy.
(8) Po włączeniu Państwom Członkowskim należy przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid), w szczególności w celu dokonania w tym czasie kontroli istniejących tymczasowych zezwoleń lub, najpóźniej do końca tego okresu, przyznania nowych zezwoleń zgodnych z przepisami dyrektywy. Może być wymagany także dłuższy okres dla środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid) i inne substancje czynne włączone do załącznika I.
(9) Należy zapewnić, aby zakończone sprawozdanie kontrolne (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) było dostępne lub było udostępniane przez Państwa Członkowskie wszystkim zainteresowanym stronom do konsultacji.
(10) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne do prawidłowego wdrożenia przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, jeżeli te zasady odnoszą się do oceny danych przedłożonych w celu włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin wydaną 19 października 2000 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 17.
(3) Dz.U. L 176 z 20.6.1998, str. 34.
(4) Protokół 21 spotkania Komitetu Naukowego ds. Roślin, Bruksela, 20 lipca 2000 r.
(5) Dz.U. L 265 z 27.9.1997, str. 87.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.113.5 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2001/28/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia KBR 2738 (fenheksamid) jako substancję czynną |
Data aktu: | 20/04/2001 |
Data ogłoszenia: | 24/04/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/06/2001 |