uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomicznego-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rynek wołowiny i cielęciny został poważnie zakłócony w wyniku braku zaufania konsumentów, zaniepokojonych pojawianiem się nowych przypadków gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) i ich niezadowoleniem w stosunku do produktów tego sektora. Popyt gwałtownie zmniejszył się w wyniku gwałtownego spadku spożycia i wywozu oraz z powodu wzrostu liczby inwentarza żywego zatrzymanego w gospodarstwach. Powoduje to poważne pogorszenie sytuacji na rynku, trudne do opanowania. Należy podjąć szereg środków mających na celu regulację rynku poprzez obniżanie wielkości przyszłej produkcji.
(2) Specjalna premia w odniesieniu do bydła płci męskiej przewidziana w art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999(4) jest jednym z głównych instrumentów wsparcia produkcji wołowiny/cielęciny. Obecnie premia podlega pułapowi regionalnemu. Jeśli liczba zwierząt, która może kwalifikować się do specjalnej premii, byłaby mniejsza, stanowiłoby to mniejszą zachętę do produkcji. Dlatego na czas ograniczony należy wprowadzić obniżenie pułapu regionalnego na podstawie wypłat dokonanych w latach poprzednich. Ponadto, aby zachęcić producentów do przekształcenia bydła opasowego na woły, które hodowane są przez dłuższy okres na użytkach zielonych, druga płatność premii powinna być możliwa w odniesieniu do wołów, w przypadku których pierwsza płatność została zrealizowana, gdy mieściły się w kategorii buhajów.
(3) Odstępstwo umożliwiające Państwom Członkowskim zmianę limitu pogłowia wynoszącego 90 zwierząt na gospodarstwo lub uchylenie tego limitu oraz zmianę grupy wiekowej określającej przyznanie premii specjalnej może spowodować zwiększenie liczby zwierząt kwalifikujących się do premii w dużych jednostkach produkcyjnych. W celu ograniczenia działania tego bodźca należy zaplanować ścisłe stosowanie wymienionego limitu pogłowia poprzez uzależnienie możliwości jego zmiany lub uchylenia od uwzględniania aspektów środowiska naturalnego oraz aspektów zatrudnienia w ramach polityki rozwoju obszarów wiejskich.
(4) Ze względu na to, że produkcja wołowiny/cielęciny zależy głównie od liczby krów, przyszła produkcja mięsa może zostać obniżona poprzez zmniejszenie liczby krów mamek. W tym celu należy wzmocnić efekt ograniczający produkcję poprzez zaliczenie jałówek do grupy zwierząt kwalifikujących się do premii za krowy mamki przewidzianej w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, wprowadzając na czas określony minimalny procent w odniesieniu do jałówek, jak również zwiększając maksymalny procent takich zwierząt. Uwzględniając zredukowaną liczebność stada wskutek pryszczycy, zobowiązanie to nie miałoby zastosowania w Zjednoczonym Królestwie w 2002 r. oraz byłoby ograniczone w 2003 r. Niesie to ze sobą odpowiednie dostosowania do odrębnego pułapu krajowego w odniesieniu do jałówek, określonego w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. W celu uproszczenia zarządzania danym środkiem producenci ubiegający się o niewielką liczbę premii byliby zwolnieni z tego warunku. W celu osiągnięcia obniżenia produkcji możliwość ponownego przydziału uprawnień do premii, zwróconych do rezerwy krajowej, powinna zostać również zawieszona na czas określony. W celu uwzględnienia zmniejszenia ze względu na pryszczycę liczby dostępnych krów mamek należy wyłączyć Zjednoczone Królestwo ze stosowania tego środka w 2002 r.
(5) Liczba zwierząt kwalifikujących się do premii specjalnej oraz premii za krowy mamki jest obecnie ograniczona przez stosowanie obsady zwierząt wynoszącej dwie jednostki żywego inwentarza na hektar na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. W celu zmniejszenia liczby zwierząt w gospodarstwach hodowli intensywnej, które kwalifikują się do tych premii, oraz w celu pobudzenia ekstensyfikacji należy stopniowo obniżyć obsadę zwierząt do 1,9 jednostek żywego inwentarza w 2002 r. oraz do 1,8 jednostek żywego inwentarza w 2003 r.
(6) Aby poradzić sobie z bieżącą produkcją spowodowaną spadkiem spożycia, ilości, które muszą zostać objęte skupem, prawdopodobnie doprowadzą do przekroczenia pułapu określonego w art. 47 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999. Pułap ten powinien zostać zastąpiony przez wyższy pułap na 2001 r. w celu zapobieżenia nadużywaniu systemu "siatki bezpieczeństwa" przewidzianego w art. 47 ust. 5 wyżej wymienionego rozporządzenia.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają na celu zajęcie się obecną sytuacją na rynku. Rozwój sytuacji może spowodować konieczność zastosowania nowych środków w przyszłości,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2001 r.
W imieniu Rady | |
A. NEYTS-UYTTEBROECK | |
Przewodniczący |
______
(1) Wniosek z dnia 6 lutego 2001 r. (dotychczas niepublikowany w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana dnia 16 maja 2001 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 25 kwietnia 2001 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.201.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1512/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny |
Data aktu: | 23/07/2001 |
Data ogłoszenia: | 26/07/2001 |
Data wejścia w życie: | 26/07/2001, 01/05/2004, 01/01/2002 |