(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2001/134/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/80/WE(2), (zwaną dalej "dyrektywą"),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414 EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. d) oraz art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), określiło Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców oraz powiadamiających w odniesieniu do każdej substancji czynnej.
(2) Artykuł 7 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 stanowi, iż dla każdej substancji czynnej, dla której Państwo Członkowskie zostało wyznaczone sprawozdawcą, powinno ono zbadać dokumentację oraz przedłożyć Komisji sprawozdanie dotyczące własnej oceny informacji przedstawionych przez powiadamiających, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z powyższym artykułem, z chwilą otrzymania sprawozdań Państw Członkowskich pełniących rolę sprawozdawców, Komisja przekazała je Państwom Członkowskim do wiadomości oraz podjęła konsultacje z ekspertami Państw Członkowskich, a także z głównymi powiadamiającymi, zgodnie z art. 7. ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.
(4) Przeprowadzone oceny szeregu substancji czynnych ujawniły, że przedstawione informacje nie są wystarczające, aby ustalić, czy według proponowanych warunków zastosowania, środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną ogólnie spełniałyby wymogi ustanowione w art. 5. ust. 1 lit. a) i b) tej dyrektywy. W związku z tym w chwili obecnej nie ma możliwości podjęcia decyzji dotyczącej włączenia tego rodzaju substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy.
(5) Artykuł 8 ust. 3 dyrektywy stanowi, że Państwa Członkowskie powinny stosować wymogi art. 4 ust. 1 lit. b) i)-v) oraz lit. c)-f) zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi danych, jakie powinny być dostarczone. Oceny określone w akapicie 4 nie precyzują obaw, których nie można byłoby złagodzić dzięki zastosowaniu odpowiednich środków zarządzania ryzykiem na szczeblu Państw Członkowskich. W związku z tym nie jest właściwe na tym etapie zawieszenie środków ochrony roślin zawierających wspomniane substancje czynne, przed przedstawieniem i oceną dodatkowych wymaganych informacji. Należy więc podjąć decyzję o odroczeniu ewentualnego włączenia tych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy.
(6) W następstwie szczegółowych dyskusji w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, a także zgodnie z opinią tego komitetu, Komisja określiła dalsze dane, wymagane w celu stwierdzenia, czy substancje wspomniane w akapicie 4 spełniają wymogi art. 5 tej dyrektywy. Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców powinny więc szczegółowo poinformować powiadamiających o wszystkich dodatkowych badaniach i informacjach, jakie mogą być wymagane dla wykazania, że wymogi te zostały spełnione.
(7) By umożliwić Państwom Członkowskim oraz Komisji opracowanie programu prac, powiadamiający, którzy życzą sobie, aby Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy oraz Komisja kontynuowały proces oceny, powinni bezwarunkowo zobowiązać się do przedstawienia dodatkowych wymaganych informacji. By umożliwić Komisji zakończenie prac nad programem ustanowionym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 w rozsądnych granicach czasowych, wskazane jest ustanowienie terminu, w jakim powiadamiający w odniesieniu do przedmiotowych substancji zobowiązani są do skompletowania dokumentacji. Termin ten powinien być możliwie jak najkrótszy, z uwzględnieniem czasu potrzebnego do przeprowadzenia niezbędnych badań.
(8) W przypadku niespełnienia dla danej substancji czynnej wymogów niniejszej decyzji dotyczącej przedłożenia niezbędnych informacji, zainteresowane strony mogą, w późniejszym terminie, ubiegać się o włączenie danej substancji do załącznika I do tej dyrektywy, zgodnie z procedurami przewidzianymi w jej art. 6 ust. 2.
(9) Niniejsza decyzja jest bez uszczerbku dla jakichkolwiek działań, jakie Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do przedmiotowych substancji czynnych w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 91/188/EWG(8),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lutego 2001 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 309 z 9.12.2000, str. 14.
(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.
(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.
(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.
(7) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.
(8) Dz.U. L 92 z 13.4.1991, str. 42.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.49.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2001/134/WE dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG |
Data aktu: | 14/02/2001 |
Data ogłoszenia: | 20/02/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/02/2001 |