(Dz.U.UE L z dnia 28 maja 2002 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pokojowa ewakuacja Kościoła Narodzenia Pańskiego w Betlejem zgodnie z warunkami ustaleń między władzami palestyńskimi a rządem Izraela osiągniętych dnia 5 maja 2002 r. oraz zgodnie z warunkami uzgodnień towarzyszących lub jednostronnych zobowiązań przyjętych przez strony tych ustaleń, stanowi ważny krok na rzecz złagodzenia kryzysowej sytuacji w regionie i przywrócenia dialogu między stronami.
(2) Ustalenia osiągnięte między władzami palestyńskimi a rządem Izraela zakładają, że 13 osób spośród grupy Palestyńczyków ewakuowanych z Kościoła Narodzenia Pańskiego wyraziło zgodę, by przewieziono je za granicę, oraz że rząd Izraela, władze palestyńskie i inne zainteresowane strony wyraziły zgodę na przekazanie za granicę tych 13 Palestyńczyków, z których 12 przyjmą Państwa Członkowskie, a z których jeden pozostanie w Republice Cypryjskiej.
(3) Unia Europejska zobowiązuje się do dołożenia wszelkich starań, pragnąc przyczynić się do ustanowienia trwałego pokoju i przyjaznych stosunków między narodami izraelskim i palestyńskim, zgodnie z zasadami Karty Narodów Zjednoczonych. W celu wniesienia wkładu w ten proces oraz w świetle zgody, wyrażonej przez rząd Izraela władze palestyńskie i inne zainteresowane strony na przekazanie za granicę wspomnianych Palestyńczyków, kilka Państw Członkowskich zgłosiło swoją gotowość przyjęcia, na zasadach pobytu tymczasowego i wyłącznie ze względów humanitarnych, jednego lub więcej z tych Palestyńczyków, którzy wyrazili zgodę na przewiezienie ich na terytoria tych państw.
(4) Pomimo że decyzje o udzieleniu zezwolenia wszystkim tym osobom na wjazd i pobyt na terytorium Państw Członkowskich ze względów humanitarnych leżą w zakresie kompetencji każdego przyjmującego Państwa Członkowskiego i nie stanowią prawa tych osób do swobodnego przemieszczania się na terytorium Państw Członkowskich, istotne jest przyjęcie wspólnego stanowiska na szczeblu Unii Europejskiej w sprawie niektórych aspektów związanych z takimi decyzjami.
(5) W szczególności pożądane jest zapewnienie tym osobom porównywalnego traktowania w każdym z przyjmujących Państw Członkowskich w odniesieniu do takich spraw, jak okres ważności ich zezwolenia na pobyt, ochrona ich bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa innych osób oraz zapewnienie wymiany informacji między zainteresowanymi Państwami Członkowskimi w tym celu.
(6) Wykonując swoje obowiązki w odniesieniu do utrzymania porządku publicznego na swoim terytorium i ochrony własnego bezpieczeństwa wewnętrznego, przyjmujące Państwa Członkowskie wezmą pod uwagę względy porządku publicznego i bezpieczeństwa innych Państw Członkowskich. Przyjmujące Państwa Członkowskie zgodnie wyrażają gotowość ponownego przyjęcia każdego z Palestyńczyków, których przyjęli, a którzy nielegalnie przedostali się na terytorium innego Państwa Członkowskiego albo którzy z innych powodów nie mają zezwolenia na przebywanie w innym Państwie Członkowskim.
(7) Pożądane jest dokonanie oceny na szczeblu Unii Europejskiej, po upływie rozsądnego czasu, sposobu, w jaki w praktyce odbyło się przyjęcie 12 Palestyńczyków przez zainteresowane Państwa Członkowskie, a także wszelkich zagadnień, które mogły wyniknąć w trakcie stosowania niniejszego instrumentu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
W imieniu Rady | |
J. PIQUÉ I CAMPS | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego stanowiska nr 2003/366/WPZiB z dnia 19 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.124.51) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 19 maja 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wspólnego stanowiska nr 2004/493/WPZiB z dnia 17 maja 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.181.24) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 17 maja 2004 r.
Z dniem 14 listopada 2005 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2005/793/WPZiB z dnia 14 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.299.80).
Z dniem 7 listopada 2006 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2006/755/WPZiB z dnia 7 listopada 2006 r (Dz.U.UE.L.06.308.18).
Z dniem 30 października 2007 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2007/705/WPZiB z dnia 30 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.285.54).
Z dniem 27 października 2008 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy, zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2008/822/WPZiB z dnia 27 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.285.21).
Z dniem 27 października 2009 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2009/787/WPZiB z dnia 27 października 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.281.6).
Z dniem 17 listopada 2010 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr 2010/694/WPZiB z dnia 17 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.303.13).
Z dniem 16 grudnia 2011 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr 2011/845/WPZiB z dnia 16 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.335.78).
Z dniem 31 stycznia 2013 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 12 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr 2013/71/WPZiB z dnia 31 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.32.19).
Z dniem 31 stycznia 2014 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 24 miesiące zgodnie z art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2015/363 z dnia 5 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.15.62.24).
Z dniem 31 stycznia 2016 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 24 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2016/608 z dnia 18 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.16.104.18).
Z dniem 18 czerwca 2018 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 24 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2018/882 z dnia 18 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.155.8).
Z dniem 31 stycznia 2020 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 24 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/610 z dnia 4 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.142.5).
Z dniem 31 stycznia 2022 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 24 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr (WPZiB) 2022/1508 z dnia 9 września 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.235.34).
Z dniem 31 stycznia 2024 r. termin określony w art. 3 nin. wspólnego stanowiska został przedłużony o kolejnych 24 miesięcy zgodnie z art. 1 decyzji nr 2024/2520 z dnia 23 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2520).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego stanowiska nr 2003/366/WPZiB z dnia 19 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.124.51) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 19 maja 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wspólnego stanowiska nr 2004/493/WPZiB z dnia 17 maja 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.181.24) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 17 maja 2004 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.138.33 |
Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
Tytuł: | Wspólne stanowisko 2002/400/WPZiB dotyczące przyjęcia na pobyt czasowy niektórych Palestyńczyków przez Państwa Członkowskie Unii Europejskiej |
Data aktu: | 21/05/2002 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2002 |
Data wejścia w życie: | 21/05/2002, 01/05/2004 |