Dyrektywa 2002/66/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2002/66/WE
z dnia 16 lipca 2002 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 lipca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/82/WE(2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/42/WE(4), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/42/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(6), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/42/WE, w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości powinny odzwierciedlać użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do uzyskania efektywnej ochrony roślin, zastosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest jak najmniejsza, zarówno z praktycznego, jak i z toksykologicznego punktu widzenia, biorąc pod uwagę ochronę środowiska naturalnego i ochronę zdrowia konsumentów ze względu na przewidywane spożycie przez konsumentów. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego poziomy pozostałości powinny uwzględniać spożycie przez zwierzęta zbóż i produktów pochodzenia roślinnego poddanych działaniu pestycydów i, w odpowiednim przypadku, bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych. Wspólnotowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) stanowi górną granicę ilości takich pozostałości, które mogłyby się znaleźć w artykułach przy przestrzeganiu przez producentów dobrych praktyk w rolnictwie.

(2) Najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) pestycydów należy poddać kontroli i może on zostać zmieniony celem uwzględnienia nowych informacji i danych. Najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (NDPP) ustala się na niższym progu oznaczenia analitycznego w przypadku braku zezwolenia na stosowanie.

(3) Decyzje Komisji zostały podjęte w celu niewłączenia substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 czerwca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 2002/48/WE(8), dla: lindanu (decyzja Komisji 2000/801/WE)(9), kwintocenu (decyzja Komisji 2000/816/WE)(10), permetryny (decyzja Komisji 2000/817/WE)(11), zinebu (decyzja Komisji 2001/245/WE)(12) i parationu (decyzja Komisji 2001/520/WE)(13). Decyzje te przewidują, że środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne nie będą już dopuszczone do stosowania we Wspólnocie. Wobec tego, aby umożliwić właściwy nadzór i kontrolę zakazu ich stosowania oraz ochronę konsumenta, należy do załączników do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG dodać wszystkie pozostałości pestycydów pochodzące ze stosowania tych środków ochrony roślin. Ponieważ w rutynowej kontroli nie można wykryć różnic między zinebem i innymi ditiokarbaminianami, nie jest możliwe ustalenie NDPP dla zinebu. W celu spełnienia prawnie uzasadnionych oczekiwań w zakresie stosowania istniejących zapasów pestycydów, decyzje Komisji o niewłączeniu umożliwiły wprowadzenie okresu stopniowego ich wycofywania i właściwe jest, aby NDPP oparty na poglądzie, że stosowanie danej substancji we Wspólnocie nie jest dozwolone, nie był stosowany aż do końca okresu stopniowego wycofywania stosowanego wobec tej substancji.

(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zostały poprzednio ustalone dla lindanu i parationu w odniesieniu do niektórych artykułów w załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG (zmienionej dyrektywą Komisji 82/528/EWG)(14), ale dyrektywy te pozwalają Państwom Członkowskim ustanowić wyższy NDPP. W celu ustanowienia na poziomie Wspólnoty zharmonizowanych NDPP pestycydów dla lindanu i parationu w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni, konieczne jest włączenie tych NDPP do dyrektywy 90/642/EWG. Następnie te NDPP powinny zostać zmienione w celu odzwierciedlenia faktu wycofania zezwolenia na poziomie Wspólnoty.

(5) Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości i poziomy zalecane przez Codex Alimentarius są ustalane i obliczane zgodnie z podobnymi procedurami. Istnieje ograniczona liczba maksymalnych limitów pozostałości przewidzianych przez Codex dla lindanu, kwintocenu, permetryny i parationu. Były one brane pod uwagę przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w niniejszej dyrektywie. Przewidziane przez Codex najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, których wycofanie zaleci się w niedalekiej przyszłości, nie zostały wzięte pod uwagę. Przewidziane przez Codex NDPP dla lindanu 0,1 mg/kg (jaja) i 0,7 mg/kg (mięso drobiowe) są limitami pozostałości zewnętrznych (LPZ). Te najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości nie są ustalane na poziomie, który wynikałby z obecnego stosowania środków ochrony roślin, lecz uwzględniają fakt, że stosowanie tych substancji w przeszłości zostawiło pozostałości, które można uważać za zanieczyszczenia. NDPP oparty na NDPP przewidzianym przez Codex został obliczony w świetle ryzyka dla konsumenta, nie stwierdzono żadnego ryzyka stosując toksykologiczne dane oparte na badaniach dostępnych Komisji. Dopuszczalne spożycie dzienne (DSD) dla lindanu wynosi 0,001 mg/kg p.c./dzień (JMPR 1997), silna dawka odniesienia nie została uznana za konieczną, dopuszczalne spożycie dzienne dla parationu wynosi 0,004 mg/kg p.c./dzień (JMPR 1995), silna dawka odniesienia wynosi 0,01 mg/kg p.c./dzień (JMPR 1995), dopuszczalne spożycie dzienne dla permetryny wynosi 0,05 mg/kg p.c./dzień (JMPR 1999), silna dawka odniesienia nie została uznana za konieczną, dopuszczalne spożycie dzienne dla kwintocenu wynosi 0,01 mg/kg p.c./dzień (JMPR 1995), silna dawka odniesienia nie została uznana za konieczną.

(6) Wspólnota notyfikowała projekt dyrektywy Komisji Światowej Organizacji Handlu i otrzymane uwagi zostały rozważone w pracy nad ostateczną wersją dyrektywy. NDPP dla stosowanych w krajach trzecich szczególnych połączeń pestycydów z płodami rolnymi mogłyby być zbadane przez Komisję na podstawie przedłożonych dopuszczalnych danych(15).

(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG skreśla się pozycje odnoszące się do lindanu i parationu.

Artykuł  2

W tabeli w części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się pozycje odnoszące się do następujących pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

"Lindan

0,01(*) zboża

Kwintocen (suma kwintocenu i pentachloroaniliny wyrażona jako kwintocen)

0,02(*) zboża

Permetryna (suma izomerów)

0,05(*) zboża

Paration

0,05(*) zboża

(*) Wskazuje dolny próg oznaczenia analitycznego."

Artykuł  3

W tabeli w części A załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG dodaje się pozycje odnoszące się do następujących pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

W tłuszczu zawartym w mięsie, przetworach mięsnych, podrobach i tłuszczach zwierzęcych wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602 (i) (iv)

W surowym krowim mleku i pełnotłustym krowim mleku wymienionych w załączniku I objętych kodem CN 0401; dla innych środków spożywczych objętych kodami CN 0401, 0402, 0405 00 i 0406, zgodnie z (ii) (iv)

W świeżych jajach bez skorupy, w ptasich jajach i żółtku jaj, wymienionych w załączniku I, objętych kodami CN 0407 00 i 0408 (iii) (iv)

"Lindan

mięso drobiowe 0,7(1)

0,001(*)

0,1(1)

pozostałe 0,02(2)

Kwintocen

0,01(*)

0,01(*)

0,01(*)

Paration

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

(1) Te NDPP opierają się na przewidzianych przez Codex limitach

pozostałości zewnętrznych i nie wynikają ze stosowania środków ochrony

roślin.

(2) Oparte na kontrolnych danych.

(*) Wskazuje dolny próg oznaczenia analitycznego."

Artykuł  4

W tabeli w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się lub zmienia pozycje odnoszące się do pozostałości pestycydów zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

1) Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 listopada 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

2) Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 grudnia 2002 r. dla lindanu, kwintocenu i permetryny i od dnia 1 maja 2003 r. dla parationu.

3) Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(2) Dz.U. L 3 z 6.1.2001, str. 18.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(4) Dz.U. L 134 z 22.5.2002, str. 29.

(5) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(6) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(7) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(8) Dz.U. L 148 z 6.6.2002, str. 19.

(9) Dz.U. L 324 z 21.12.2000, str. 42.

(10) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 112.

(11) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 114.

(12) Dz.U. L 88 z 28.3.2001, str. 19.

(13) Dz.U. L 187 z 10.7.2001, str. 47.

(14) Dz.U. L 234 z 9.8.1982, str. 1.

(15) Uwagi przewodnie w sprawie tolerancji przywozowych - Dokument 7169/VI/99 rev. 1.

ZAŁĄCZNIK

Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Lindan Kwintocen (suma kwintocenu i pentachloroaniliny wyrażona jako kwintocen) Permetryna (suma izomerów) Paration
1. Owoce świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez

mrożenie, niezawierające dodatku cukru; orzechy

0,01(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*)
i) OWOCE CYTRUSOWE
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (w tym klementynki i pozostałe hybrydy)
Pomarańcze
Pomele
Pozostałe
ii) ORZECHY (łuskane lub nie)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE
Morele
Wiśnie
Brzoskwinie (w tym nektaryny i podobne hybrydy)
Śliwki
Pozostałe
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE
a) Winogrona stołowe i winne
Winogrona stołowe
Winogrona winne
b) Truskawki (z wyjątkiem dziko rosnących)
c) Owoce pnączy (z wyjątkiem dziko rosnących)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Krzyżówki jeżyn i malin
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z wyjątkiem

dziko rosnących)

Borówki czernice (czarne jagody)
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne i białe)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce
vi) RÓŻNE
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,01(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Burak
Marchew
Seler
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternaki
Korzeń pietruszki
Rzodkiewki
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Ignam
Pozostałe
ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Szalotka
Dymka
Pozostałe
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate (Solanaceae)
Pomidory
Papryka
Oberżyny
Pozostałe
b) Dyniowate - jadalna skórka
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowate - niejadalna skórka
Melony
Kabaczki
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Warzywa kapustne kwiatostanowe
Brokuły
Kalafior
Pozostałe
b) Warzywa kapustne głowiaste
Brukselka
Kapusta głowiasta
Pozostałe
c) Warzywa kapustne liściowe
Chińska kapusta
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i inne
Rzeżucha
Roszponka warzywna
Sałata
Cykoria liściowa
Pozostałe
b) Szpinak i inne
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Pozostałe
c) Rukiew wodna
d) Endywia
e) Zioła
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (w strąkach)
Fasola (łuskana)
Groch (w strąkach)
Groch (łuskany)
Pozostałe
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy
Seler
Koper włoski (fenkuł)
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe
viii) GRZYBY
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Nasiona roślin strączkowych 0,01(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,01(*) 0,05(*) 0,05(*)
Nasiona lnu
Orzeszki ziemne 0,05(1)
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe 0,02(*)
5. Ziemniaki 0,01(*) 0,02(*) 0,05(*) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (liście i łodygi, suszone, fermentowane lub w inny

sposób przetwarzane części rośliny Camellia sinensis)

0,05(*) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i nieskoncentrowany

proszek

0,05(*) 0,05(*) 0,1(*) 0,1(*)
(*) Wskazuje dolny próg oznaczenia analitycznego.
(1) Oznacza, że NDPP jest oparty na NDPP przewidzianym przez Codex.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.192.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/66/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 16/07/2002
Data ogłoszenia: 20/07/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/08/2002