(Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nowe ramy regulacyjne dla sieci i usług łączności elektronicznej zostały ustanowione w dyrektywie 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych dla sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(1), w dyrektywie 2002/19/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)(2), w dyrektywie 2002/20/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usługi łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(3) oraz w dyrektywie 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)(4).
(2) We wszystkich Państwach Członkowskich utworzono krajowe organy regulujące w celu realizowania działań określonych w niniejszych dyrektywach; o ustanowieniu tych organów zawiadomiono Komisję, zgodnie z art. 3 ust. 6 dyrektywy ramowej. Zgodnie z dyrektywą ramową, Państwa Członkowskie gwarantują niezależność krajowych organów regulujących, zapewniając ich prawną odrębność i funkcjonalną niezależność od wszystkich organizacji dostarczających sieć, urządzenia lub usługi łączności elektronicznej. Państwa Członkowskie, które utrzymują własność lub kontrolę nad przedsiębiorstwami dostarczającymi sieci lub usługi łączności elektronicznej obowiązane są zapewnić skuteczne oddzielenie funkcji regulacyjnych od działalności związanej z własnością lub kontrolą.
(3) Szczegółowe obowiązki i zadania krajowych organów regulujących różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich, ale wszystkie Państwa mają co najmniej jeden krajowy organ regulujący odpowiedzialny za stosowanie przepisów po ich przetransponowaniu do prawa krajowego, w szczególności zasad dotyczących bieżącej kontroli rynku.
(4) Potrzeba jednolitego stosowania odpowiednich przepisów we wszystkich Państwach Członkowskich jest istotna dla skutecznego rozwoju rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej. Nowe ramy regulacyjne wyznaczają cele do osiągnięcia i tworzą ramy dla działania krajowych organów regulujących, umożliwiając im jednocześnie elastyczność w stosowaniu tych przepisów w niektórych obszarach, w zależności od warunków krajowych.
(5) Powinien zostać ustanowiony Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej (dalej zwany Organem Nadzoru) w celu pośredniczenia w zakresie doradztwa i pomocy Komisji w dziedzinie łączności elektronicznej.
(6) Organ Nadzoru powinien pośredniczyć między krajowymi organami regulującymi i Komisją w sposób przyczyniający się do rozwoju rynku wewnętrznego. Powinien umożliwiać również przejrzystą współpracę między krajowymi organami regulującymi a Komisją, służącą zapewnieniu jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich warunków ramowych w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej.
(7) Organ Nadzoru służy Komisji jako forum refleksji i dyskusji oraz jako organ doradczy w dziedzinie łączności elektronicznej, w tym na temat zagadnień odnoszących się do realizacji i weryfikacji zaleceń w sprawie właściwych rynków produktów i usług oraz w przygotowywaniu decyzji w sprawie rynków transnarodowych.
(8) Należy utrzymywać ścisłą współpracę pomiędzy Organem Nadzoru a Komitetem ds. Łączności ustanowionym na mocy dyrektywy ramowej. Działania Organu Nadzoru nie mogą kolidować z pracami Komitetu.
(9) Należy zapewnić koordynację między Komitetem ds. Spektrum Radiowego, ustanowionym na mocy decyzji 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(5), Zespołem ds. Polityki w Zakresie Spektrum Radiowego, ustanowionym zgodnie z decyzją Komisji 2002/622/WE z dnia 26 lipca 2002 r. ustanawiającą Zespół ds. Polityki w Zakresie Spektrum Radiowego(6) i Komitetem Kontaktowym ds. Telewizji bez Granic, utworzonym na podstawie dyrektywy 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. zmieniającej dyrektywę Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(7) w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.
(2) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 7.
(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21.
(4) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 51.
(5) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 198 z 27.7.2002, str. 49.
(7) Dz.U. L 202 z 30.7.1997, str. 60.
-dodany przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2004/641/WE z dnia 14 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.293.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 września 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/804/WE z dnia 6 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.323.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 grudnia 2007 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.200.38 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2002/627/WE ustanawiająca Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej |
Data aktu: | 29/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 30/07/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/07/2002 |