Decyzja 2002/635/WE zmieniająca decyzje 92/160/EWG, 92/260/EWG, 93/197/EWG w odniesieniu do przywozu rejestrowanych koni z Turcji oraz uchylająca decyzję 98/404/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 lipca 2002 r.
zmieniająca decyzje 92/160/EWG, 92/260/EWG, 93/197/EWG w odniesieniu do przywozu rejestrowanych koni z Turcji oraz uchylająca decyzję 98/404/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002)2878)

(tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/635/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich(1), z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji Komisji 2002/160/WE(2), a w szczególności zaś jej art.13, 15, 16 oraz art. 19 lit. i) oraz ii),

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniająca dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(3), z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy dyrektywy 96/43/WE(4), a w szczególności zaś jej art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 79/542/EWG(5), z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji 2001/731/WE(6), ustalająca wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej oraz świeżego mięsa obejmuje Turcję w części 2 załącznika, dozwalając w ten sposób jedynie przywóz rejestrowanych koni.

(2) Na mocy decyzji Komisji 92/160/EWG z dnia 5 marca 1992 r. ustanawiająca regionalizację niektórych państw trzecich przy przywozie zwierząt z rodziny koniowatych(7), z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji 2001/622/WE(8), w stosunku do Turcji dozwolone są jedynie odprawa czasowa oraz powtórny wwóz rejestrowanych koni, przy czym jedynie z sześciu prowincji.

(3) Warunki zdrowotne i świadectwa weterynaryjne dla potrzeb odprawy czasowej, trwałego przywozu oraz ponownego wwozu rejestrowanych koni zostały zharmonizowane oraz ustanowione odpowiednio w decyzjach Komisji 92/260/EWG(9) i 93/197/EWG(10), w obu przypadkach z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji 2001/828/WE(11) oraz w decyzji Komisji 93/195/EWG(12), z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji 2001/611/WE(13).

(4) W przypadku Turcji, warunki zdrowotne zwierząt i świadectwa weterynaryjne zostały ustanowione dla potrzeb odprawy czasowej oraz powtórnego wwozu w następstwie czasowego wywozu rejestrowanych koni odpowiednio w decyzjach 92/260/EWG oraz 92/195/EWG.

(5) Ponieważ w trakcie inspekcji przeprowadzonej przez Komisję w Turcji w 1998 r. wyszły na jaw poważne niedociągnięcia w procedurach wywozu koni z Turcji do Wspólnoty, Komisja przyjęła decyzję 98/404/WE z dnia 12 czerwca 1998 wprowadzająca środki ochronne w odniesieniu do zwierząt z rodziny koniowatych przywożonych z Turcji(14), z ostatnimi zmianami wprowadzonymi na mocy decyzji 2000/507/WE(15).

(6) Po przyjęciu decyzji 98/404/WE, właściwe organy tureckie zakomunikowały Komisji podjęcie środków mających na celu poprawienie jakości nadzoru weterynaryjnego oraz zasad wydawania świadectw wywozowych w oparciu o rekomendacje wydane przez Komisję w następstwie wspomnianej powyżej inspekcji.

(7) Oprócz powyższego, właściwe organy, wspomagane przez związanych z przemysłem końskim przedstawicieli sektora prywatnego, ukończyły program nadzoru nosacizny, który obejmował również wykrywanie afrykańskiego pomoru koni, i zarazy stadniczej oraz przedłożyły Komisji w kwietniu 2001 r. raport końcowy. Program nadzoru potwierdził w zakresie chorobowości na nosaciznę wnioski inspekcji przeprowadzonej w 1998 r. Wysoka liczba reaktorów maleinowych wykrytych u nierejestrowanych koni, mułów i osłów została zniszczona i zrekompensowana.

(8) Wydaje się więc właściwym dopuszczenie odprawy czasowej, powtórnego wwozu po czasowym wywozie rejestrowanych koni wspólnotowych oraz trwałego przywozu rejestrowanych koni z tych prowincji Turcji, które są nazwane w decyzji 92/160/EWG, po spełnieniu przez nie warunków zdrowotnych ustanowionych dla rejestrowanych koni z obszarów charakteryzujących się podobną sytuacją epidemiologiczną. Jednakże sprawdzenie stanu zdrowia wymagane na mocy odpowiednich warunków stawianych przy przywozie, powinno być dokonywane w laboratoriach, na które wyrazi zgodę Państwo Członkowskie będące miejscem przeznaczenia.

(9) Decyzje 92/160/EWG, 92/260/EWG oraz 93/197/EWG powinny zostać wobec powyższego odpowiednio zmienione, zaś decyzja 98/404/WE powinna zostać uchylona.

(10) Gdzie państwa wymienione na liście są identyfikowane poprzez kody w standardzie ISO alpha 2 stosowane w prawodawstwie wspólnotowym dla potrzeb nomenklatury państw i obszarów w handlu zagranicznym, zwłaszcza zaś w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2032/2000(16), status tymczasowy takiego kodowania, gdzie stosowne, powinien być zaznaczony.

(11) Środki będące przedmiotem niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Słowa "Turcja(2)" w załączniku do decyzji Komisji 92/160/EWG otrzymują brzmienie: "Turcja".

Artykuł  2

Do decyzji Komisji 92/260/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) do załącznika 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) lista państw trzecich należących do grupy B otrzymuje następujące brzmienie:

"Australia (AU), Bułgaria (BG), Białoruś (BY), Cypr (CY), Republika Czeska (CZ), Estonia (EE), Chorwacja (HR), Węgry (HU), Litwa (LI), Łotwa (LV), Była Jugosłowiańska Republika Macedonii (MK)(2), Nowa Zelandia (NZ), Polska (PL), Rumunia (RO), Rosja(1) (RU), Republika Słowacka (SK), Słowenia (SL), Ukraina (UA), Federalna Republika Jugosławii (YU)"

b) dodaje się następujący przypis:

"(2) kod tymczasowy, pozostający bez wpływu na ostateczną denominację państwa, która zostanie przyznana po zakończeniu negocjacji toczących się w chwili obecnej na forum Narodów Zjednoczonych."

c) lista państw trzecich należących do grupy C otrzymuje następujące brzmienie:

"Kanada (CA), Hong Kong (HK), Japonia (JP), Republika Korei (KR), Makao (MC), Malezja (półwysep) (MY), Singapur (SG), Tajlandia (TH), Stany Zjednoczone Ameryki (US).";

2) do załącznika 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) trzecie tiret sekcji IIId) świadectw zdrowia A, B, C oraz D otrzymuje następujące brzmienie:

"- Zjednoczone Emiraty Arabskie, Australia, Bułgaria, Białoruś, Kanada, Szwajcaria, Cypr, Republika Czeska, Estonia, Grenlandia, Hong Kong, Chorwacja, Węgry, Islandia, Japonia, Republika Korei, Litwa, Łotwa, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Makao, Malezja (półwysep), Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Rumunia, Rosja(1), Singapur, Republika Słowacka, Słowenia, Tajlandia, Ukraina, Stany Zjednoczone Ameryki, Federalna Republika Jugosławii.";

b) do świadectwa E wprowadza się następujące zmiany:

i) sekcję III "Informacje o zdrowiu" zastępuje się załącznikiem I do niniejszej decyzji;

ii) dodaje się następujący przypis

"(6) Testy laboratoryjne, których przeprowadzenie wymagane jest na mocy warunków niniejszego świadectwa zdrowia zwierząt, muszą zostać dokonane przez laboratorium zatwierdzone przez państwo członkowskie będące miejscem przeznaczenia. Wyniki testów, poświadczone przez laboratorium, muszą zostać załączone do świadectwa zdrowia zwierząt danego zwierzęcia. Niniejsze postanowienia stosuje się dla następujących państw: Turcja (TR).".

Artykuł  3

Do decyzji Komisji 93/197/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) do załącznika 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) Lista państw trzecich należących do grupy B otrzymuje następujące brzmienie:

"Australia (AU), Bułgaria (BG), Białoruś (BY), Cypr (CY), Republika Czeska (CZ), Estonia (EE), Chorwacja (HR), Węgry (HU), Litwa (LI), Łotwa (LV), Była Jugosłowiańska Republika Macedonii (MK)(3), Nowa Zelandia (NZ), Polska (PL), Rumunia (RO), Rosja(1) (RU), Republika Słowacka (SK), Słowenia (SL), Ukraina (UA), Federalna Republika Jugosławii (YU)."

b) Dodaje się następujący przypis:

"(3) kod tymczasowy, pozostający bez wpływu na ostateczną denominację państwa, która zostanie przyznana po zakończeniu negocjacji toczących się w chwili obecnej na forum Narodów Zjednoczonych."

c) Słowa "Turcja(1)(2) (TR)" wprowadza się zgodnie z porządkiem alfabetycznym oznaczenia kodowego kraju wg standardu ISO na listę państw trzecich należących do grupy E;

2) do świadectwa zdrowia E w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

Tytuł zastępuje się następującym tekstem:

"Świadectwo zdrowia

dla potrzeb przywozu na terytorium Wspólnoty rejestrowanych koni ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Bahrajnu, Egiptu(1), Jordanii, Kuwejtu, Libanu, Libii, Omanu. Kataru, Arabii Saudyjskiej(1), Syrii, Turcji(1) oraz rejestrowanych zwierząt z rodziny koniowatych i zwierząt z rodziny koniowatych przeznaczonych do hodowli i produkcji z Algierii, Izraela, Maroka, Malty, Mauritiusu i Tunezji"

a) Sekcję III "Informacje o zdrowiu" zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji;

b) dodaje się następujący przypis

"(5) Testy laboratoryjne, których przeprowadzenie wymagane jest na mocy warunków niniejszego świadectwa zdrowia zwierząt, muszą zostać dokonane przez laboratorium zatwierdzone przez państwo członkowskie będące miejscem przeznaczenia. Wyniki testów, poświadczone przez laboratorium, muszą zostać załączone do świadectwa zdrowia zwierząt danego zwierzęcia. Niniejsze postanowienia stosują się dla następujących państw: Turcja (TR).".

Artykuł  4

Decyzja 98/404/WE niniejszym traci moc.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie zmienią środki, które stosują wobec Turcji tak, aby były one zgodne z niniejszą Decyzją.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 42.

(2) Dz.U. L 53 z 23.2.2002, str. 37.

(3) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56.

(4) Dz.U. L 162 z 1.7.1996, str. 1.

(5) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.

(6) Dz.U. L 274 z 17.10.2001, str. 22.

(7) Dz.U. L 71 z 18.3.1992, str. 27.

(8) Dz.U. L 216 z 10.8. 2001, str. 26.

(9) Dz.U. L 130 z 15.5.1992, str. 67.

(10) Dz.U. L 86 z 6.4.1993, str. 16.

(11) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 41.

(12) Dz.U. L 86 z 6.4.1993, str. 1.

(13) Dz.U. L 214 z 8.8.2001, str. 49.

(14) Dz.U. L 178 z 23.6.1998, str. 41.

(15) Dz.U. L 204 z 11.8.2000, str. 42.

(16) Dz.U. L 243 z 28.9.2000, str. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"III. Informacje o zdrowiu

Ja, niżej podpisany, poświadczam, że opisany powyżej koń spełnia następujące wymogi:

a) pochodzi z państwa, w którym następujące choroby są objęte obowiązkiem notyfikacji: afrykański pomór koni, zaraza stadnicza, nosacizna, wirusowe zapalenie mózgu i rdzenia koni (wszystkich rodzajów, włącznie z wenezuelskim wirusowym zapaleniem mózgu i rdzenia - VEE), niedokrwistość zakaźna, pęcherzykowe zapalenie jamy ustnej, wścieklizna, wąglik;

b) został w dniu dzisiejszym przebadany i nie wykazuje objawów klinicznych choroby(2);

c) nic jest przeznaczony do uboju na mocy krajowego programu zwalczania chorób zakaźnych;

d) w trakcie 40 dni bezpośrednio poprzedzających wywóz, przebywał w stajniach pod nadzorem weterynaryjnym w:

- państwie wysyłki

i) albo w ośrodku izolacji(3), albo

ii) w przypadku, jeśli był wysyłany ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w wydzielonych pomieszczeniach pod urzędową kontrolą weterynaryjną(3),

i/lub

- państwie członkowskim Wspólnoty i/lub

- Zjednoczonych Emiratach Arabskich Australii, Bułgarii, Białorusi, Kanadzie, Szwajcarii, Cyprze, Republice Czeskiej, Estonii, Grenlandii, Hong Kongu, Chorwacji, Węgrzech, Islandii, Japonii, Republice Korci, Litwie, Łotwie, Byłej jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Makao, Malezji (półwyspie), Norwegii, Nowej Zelandii, Polsce, Rumunii, Rosji(1), Singapurze, Republice Słowackiej, Słowenii, Tajlandii, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Federalnej Republice Jugosławii.

Jeśli został przemieszczony do kraju wysyłki z kraju nazwanego w trzecim myślniku, podlegał przywozowi na mocy tych samych wymogów zdrowia zwierzęcego jakim podlegałby koń, który został przywieziony bezpośrednio do Wspólnoty Europejskiej;

e) nie pochodzi z obszaru, lub, w przypadku urzędowej regionalizacji zgodnie z prawodawstwem EWG, z części obszaru państwa trzeciego, gdzie:

i) w okresie ostatnich dwóch lat wystąpiły przypadki wenezuelskiego wirusowego zapalenia mózgu i rdzenia koni:

ii) w okresie ostatnich sześciu miesięcy wystąpiły przypadki zarazy stadniczej;

iii) w okresie ostatnich sześciu miesięcy wystąpiły przypadki nosacizny;

iv) w okresie ostatnich sześciu miesięcy wystąpiły przypadki pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej(3);

lub

zwierzę zostało poddane testowi neutralizacji wirusów na obecność pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej dnia..........................(5), co przypadało w ciągu 10 dni od wywozu, z rezultatem negatywnym przy rozcieńczeniu 1 w 12(3)(4)(6);

v) w przypadku nickastrowanego samca starszego niż 180 dni albo wirusowe zapalenie tętnic koni zostało urzędowo stwierdzone w okresie ostatnich sześciu miesięcy(3);

albo

- zwierzę zostało poddane testowi(4) na podstawie próbki krwi pobranej w przeciągu 21 dni od wywozu, dnia...................(5) przy pomocy testu neutralizacji wirusów na wirusowe zapalenie tętnic z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1 w 4(6);

albo

- podwielokrotna część próbki całości jego nasienia pobrana w przeciągu 21 dni od wywozu, dnia...................(3) została poddana testowi przy pomocy testu izolacji wirusów na wirusowe zapalenie tętnic z wynikiem negatywnym(3)(4)(6);

albo

- zwierzę zostało poddane szczepieniu dnia......................(5) przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni pod urzędowym nadzorem weterynaryjnym przy zastosowaniu szczepionki zatwierdzonej przez właściwy organ, zgodnie z następującym programem dla szczepień wstępnych i podlegało w regularnych odstępach czasu powtórnym szczepieniom(3)(4).

Programy wstępnych szczepień przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic:

Wskazówka: przekreślić programy szczepień, które nie odnoszą się do opisanego powyżej zwierzęcia.

a) Szczepienie zostało przeprowadzone w tym samym dniu, w którym została

pobrana próbka krwi, która następnie dała wynik negatywny w teście

neutralizacji wirusów przy rozcieńczeniu 1 w 4(6); lub

b) szczepienie zostało przeprowadzone w trakcie trwania okresu

odosobnienia pod urzędowym nadzorem weterynaryjnym, nic dłuższego niż

15 dni, rozpoczętego w dniu pobrania próbki krwi, która w trakcie tego

okresu została przebadana i dała wynik negatywny w teście neutralizacji

wirusów przy rozcieńczeniu 1 w 4(6); lub

c) szczepienie zostało przeprowadzone kiedy zwierzę było w wieku 180 do

270 dni, w trakcie trwania okresu odosobnienia pod urzędowym nadzorem

weterynaryjnym. Podczas okresu odosobnienia, dwie próbki krwi pobrane

w odstępie czasowym nie mniejszym niż 10 dni wykazał istnienie

stabilnego lub zniżkującego miana przeciwciał w teście neutralizacji

wirusów na wirusowe zapalenie tętnic koni(6):

f) nic pochodzi z obszaru lub części obszaru państwa trzeciego uznawanego, zgodnie z prawodawstwem EWG, za obszar występowania afrykańskiego pomoru koni.

- Nic został zaszczepiony przeciwko afrykańskiemu pomorowi koni(3).

- Został zaszczepiony przeciwko afrykańskiemu pomorowi koni dnia...........(3)(4)(5);

g) nie pochodzi ze stajni w stosunku do których obowiązywał zakaz swobodnego przepływu związany ze zdrowiem zwierzęcym ani nie miał styczności z koniowatymi ze stajni, w stosunku do którego obowiązywał zakaz związany ze zdrowiem zwierzęcym:

i) w trakcie sześciu miesięcy w wypadku wirusowego zapalenia mózgu i rdzenia koni, liczonych od momentu uboju zwierząt cierpiących na tę chorobę;

ii) w wypadku niedokrwistości zakaźnej, do momentu kiedy, po uprzednim uboju zainfekowanych zwierząt, pozostałe zwierzęta zareagowały negatywnie na dwukrotny test Cogginsa, przeprowadzony w trzymiesięcznym odstępie czasowym;

iii) w trakcie sześciu miesięcy w wypadku pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej;

iv) w trakcie jednego miesiąca od ostatniego odnotowanego przypadku w wypadku wściekliznie:

v) w trakcie 1 5 dni od ostatniego odnotowanego przypadku w wypadku wąglika:

lub

jeśli wszystkie zwierzęta gatunku podatnego na tę chorobę umieszczone w stajni zostały ubite, zaś pomieszczenia - zdezynfekowane, okres objęty zakazem zostaje ustalony na 30 dni, liczonych od daty uboju zwierząt i dezynfekcji pomieszczeń, poza przypadkiem wąglika, dla którego okres objęty zakazem wynosi 15 dni;

h) według mojej najlepszej wiedzy, nie miał w ciągu piętnastu dni poprzedzających wydanie niniejszej deklaracji styczności z koniowatymi chorymi na choroby zakaźne;

i) zostały na nim przeprowadzone następujące badania krwi:

- test Cogginsa na niedokrwistość zakaźną dnia....................(5), przypadającego w okresie 30 dni od wywozu, dając wynik negatywny(4)(6),

- próba wiązania dopełniacza na zarazę stadniczą dnia................(5), przypadającego w okresie 10 dni od wywozu, dając wynik negatywny przy rozcieńczeniu 1 w 10(4)(6),

- próba wiązania dopełniacza na nosaciznę dnia...........................(5), przypadającego w okresie 10 dni od wywozu, dając wynik negatywny przy rozcieńczeniu 1 w 10(4)(6),

- test na obecność afrykańskiego pomoru koni, jak opisany w załączniku D do dyrektywy Rady 90/426/EWG albo:

i) dwukrotnie, na podstawie próbek krwi pobranych w odstępie czasowym pomiędzy 21 a 30 dni dnia............................(5) oraz dnia................(5), z których druga musiała zostać pobrana w okresie 10 dni od wywozu(3), albo z reakcją negatywną, jeśli nie był szczepiony(3)(4)(6), albo bez wzrostu liczby przeciwciał, jeśli był szczepiony;

albo

ii) jednokrotnie, na podstawie próbek krwi pobranych w okresie 10 dni od wywozu, dnia...................(5), z reakcją negatywną, jeśli zostanie wysłany ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (AE)(3)(4);":

ZAŁĄCZNIK  II

"III. Informacje o zdrowiu

1. Ja, niżej podpisany, poświadczam, że opisany powyżej koń spełnia następujące wymogi:

a) pochodzi z państwa, w którym następujące choroby są objęte obowiązkiem notyfikacji: afrykański pomór koni, zaraza stadnicza, nosacizna, wirusowe zapalenie mózgu i rdzenia koni (wszystkich rodzajów, włącznie z wenezuelskim wirusowym zapaleniem mózgu i rdzenia - VEE), niedokrwistość zakaźna, pęcherzykowe zapalenie jamy ustnej, wścieklizna, wąglik;

b) został w dniu dzisiejszym przebadany i nie wykazuje objawów klinicznych choroby(2);

c) nic jest przeznaczony do uboju na mocy krajowego programu zwalczania chorób zakaźnych;

d) w trakcie trzech miesięcy bezpośrednio poprzedzających wywóz (lub od momentu urodzenia, jeśli wiek zwierzęcia jest mniejszy niż trzy miesiące, lub od momentu wwozu, jeśli podlegało ono bezpośredniemu przywozowi ze Wspólnoty Europejskiej podczas trzech poprzednich miesięcy) przebywał w stajniach pod nadzorem weterynaryjnym w kraju wysyłki oraz był trzymany w zatwierdzonym ośrodku odosobnienia, w warunkach zapewniających ochronę przed owadami wektorowymi, albo

- przez 40 dni poprzedzających wysyłkę(3),

albo

- przez 30 dni poprzedzających wysyłkę ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich(3);

e) pochodzi z obszaru, lub, w przypadku urzędowej regionalizacji zgodnie z prawodawstwem EWG, z części obszaru państwa trzeciego, gdzie:

i) w okresie ostatnich dwóch lat nie wystąpiły przypadki wenezuelskiego zapalenia mózgu i rdzenia koni;

ii) w okresie ostatnich sześciu miesięcy nie wystąpiły przypadki zarazy stadniczej;

iii) w okresie ostatnich sześciu miesięcy nie wystąpiły przypadki nosacizny;

iv) w okresie ostatnich sześciu miesięcy nie wystąpiły przypadki pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej(3);

lub

zwierzę zostało poddane testowi neutralizacji wirusów na obecność pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej na podstawie próbki krwi pobranej w przeciągu 21 dni od wywozu, dnia...........(4) co dało wynik negatywny przy rozcieńczeniu 1 w 12(3)(5);

v) w przypadku niekastrowanego samca starszego niż 180 dni albo wirusowe zapalenie tętnic koni nie zostało urzędowo stwierdzone w okresie ostatnich sześciu miesięcy(3);

albo

- zwierzę zostało poddane testowi na podstawie próbki krwi pobranej w przeciągu 21 dni od wywozu, dnia...........(4) przy pomocy testu neutralizacji wirusów na wirusowe zapalenie tętnic z wynikiem negatywnym przy rozcieńczeniu 1 w 4(5);

albo

- podwielokrotna część próbki całości jego nasienia pobrana w przeciągu 21 dni od wywozu, dnia..........(4) została poddana testowi przy pomocy testu izolacji wirusów na wirusowe zapalenie tętnic z wynikiem negatywnym(3)(4)(5);

albo

- zwierzę zostało poddane szczepieniu dnia...........(4) przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic pod urzędowym nadzorem weterynaryjnym przy zastosowaniu szczepionki zatwierdzonej przez właściwy organ, zgodnie z następującym programem dla szczepień wstępnych i podlegało w regularnych odstępach czasu powtórnym szczepieniom(3)(4).

Programy wstępnych szczepień przeciw wirusowemu zapaleniu tętnic koni:

Wskazówka: przekreślić programy szczepień, które nie odnoszą się do opisanego powyżej zwierzęcia.

a) Szczepienie zostało przeprowadzone w tym samym dniu, w którym została

pobrana próbka krwi, która następnie dała wynik negatywny w teście

neutralizacji wirusów przy rozcieńczeniu 1 w 4(5); lub

b) szczepienie zostało przeprowadzone w trakcie trwania okresu

odosobnienia pod urzędowym nadzorem weterynaryjnym, nie dłuższego niż

15 dni, rozpoczętego w dniu pobrania próbki krwi, która w trakcie tego

okresu została przebadana i dała wynik negatywny w teście neutralizacji

wirusów przy rozcieńczeniu 1 w 4(5); lub

c) szczepienie zostało przeprowadzone kiedy zwierzę było w wieku 180 do

270 dni, w trakcie trwania okresu odosobnienia pod urzędowym nadzorem

weterynaryjnym. Podczas okresu odosobnienia, dwie próbki krwi pobrane w

odstępie czasowym nie mniejszym niż 10 dni wykazały istnienie

stabilnego lub zniżkującego miana przeciwciał w teście neutralizacji

wirusów na wirusowe zapalenie tętnic(5);

f) nie pochodzi z obszaru lub części obszaru państwa trzeciego uznawanego, zgodnie z prawodawstwem EWG, za obszar występowania afrykańskiego pomoru koni.

- Nic został zaszczepiony przeciwko afrykańskiemu pomorowi koni(3).

- Został zaszczepiony przeciwko afrykańskiemu pomorowi koni dnia...........(3)(4);

g) nie pochodzi ze stajni, w stosunku do której obowiązywał zakaz swobodnego przepływu związany ze zdrowiem zwierzęcym ani nie miał styczności z koniowatymi ze stajni, w stosunku do której obowiązywał zakaz związany ze zdrowiem zwierzęcym:

i) w trakcie sześciu miesięcy w wypadku wirusowego zapalenia mózgu i rdzenia koni, liczonych od momentu uboju zwierząt cierpiących na tę chorobę;

ii) w wypadku niedokrwistości zakaźnej, do momentu kiedy, po uprzednim uboju zainfekowanych zwierząt, pozostałe zwierzęta zareagowały negatywnie na dwukrotny test Cogginsa, przeprowadzony w trzymiesięcznym odstępie czasowym;

iii) w trakcie sześciu miesięcy w wypadku pęcherzykowego zapalenia jamy ustnej;

iv) w trakcie jednego miesiąca od ostatniego odnotowanego przypadku w wypadku wścieklizny;

v) w trakcie 15 dni od ostatniego odnotowanego przypadku w wypadku wąglika.

Jeśli wszystkie zwierzęta gatunku podatnego na tę chorobę umieszczone w stajni zostały ubite, zaś pomieszczenia -zdezynfekowane, okres objęty zakazem zostaje ustalony na 30 dni, liczonych od daty uboju zwierząt i dezynfekcji pomieszczeń, poza przypadkiem wąglika, dla którego okres objęty zakazem wynosi 15 dni;

h) nie wykazuje objawów klinicznych zakaźnego zapalenia macicy (CEM) i nie pochodzi ze stajni, gdzie podczas ostatnich dwóch miesięcy występowało podejrzenie CEM ani nie miał styczności pośredniej lub bezpośredniej poprzez krycie z koniowatymi zarażonymi bądź co do których istniało podejrzenie zarażenia CEM;

i) według mojej najlepszej wiedzy, nie miał w ciągu piętnastu dni poprzedzających wydanie niniejszej deklaracji styczności z koniowatymi chorymi na choroby zakaźne;

j) zostały na nim przeprowadzone następujące badania krwi:

- test Cogginsa na niedokrwistość zakaźną dnia...........(4), przypadającego w okresie 30 dni od wywozu, dając wynik negatywny(4)(5),

- próba wiązania dopełniacza na zarazę stadniczą dnia...........(4), przypadającego w okresie 10 dni od wywozu, dając wynik negatywny przy rozcieńczeniu 1 w 10(4)(5),

- próba wiązania dopełniacza na nosaciznę dnia...........(4) tj. przypadającego w okresie 10 dni od wywozu, dając wynik negatywny przy rozcieńczeniu 1 w 10(4)(5),

- test na obecność afrykański pomór koni, jak opisany w załączniku D do dyrektywy Rady 90/426/EWG albo

i) dwukrotnie, na podstawie próbek krwi pobranych w odstępie czasowym pomiędzy 21 a 30 dni dnia...........(4) oraz dnia...........(4), z których druga musiała zostać pobrana w okresie 10 dni od wywozu(3), albo z reakcją negatywną, jeśli nic był szczepiony(3)(4)(5), albo bez wzrostu liczby przeciwciał, jeśli był szczepiony(3)(4)(5);

albo

ii) jednokrotnie, na podstawie próbek krwi pobranych w okresie 10 dni od wywozu, dnia...........(4), jeśli zostanie wysłany ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (AE)(3)(4);".

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.206.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/635/WE zmieniająca decyzje 92/160/EWG, 92/260/EWG, 93/197/EWG w odniesieniu do przywozu rejestrowanych koni z Turcji oraz uchylająca decyzję 98/404/WE
Data aktu: 31/07/2002
Data ogłoszenia: 03/08/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/08/2002