uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Lizbońska Rada Europejska w dniach 23 i 24 marca 2000 r. podkreśliła potrzebę przyspieszenia zakończenia tworzenia rynku wewnętrznego usług finansowych, ustalając nieprzekraczalny termin 2005 r. na wykonanie planu działania Komisji w zakresie usług finansowych, i nalegała, by podjęte zostały kolejne czynności w celu zwiększenia porównywalności sprawozdań finansowych sporządzanych przez spółki notowane w obrocie publicznym.
(2) W celu wniesienia swego wkładu do lepszego funkcjonowania rynku wewnętrznego spółki notowane w obrocie publicznym są zobowiązane do stosowania jednolitego zestawu wysokiej jakości międzynarodowych standardów rachunkowości dla sporządzania swych skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Ponadto ważne jest, by standardy sprawozdawczości finansowej stosowane przez wspólnotowe spółki uczestniczące w rynkach finansowych przyjmowały standardy prawdziwie globalne i akceptowane na skalę międzynarodową. Pociąga to za sobą zwiększanie spójności standardów rachunkowości obecnie stosowanych na skalę międzynarodową z celem ostatecznym osiągnięcia jednolitego zestawu globalnie stosowanych standardów rachunkowości.
(3) Dyrektywa Rady 78/660/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek(4), dyrektywa Rady 83/349/EWG z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie skonsolidowanych sprawozdań finansowych(5), dyrektywa Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych(6) i dyrektywa Rady 91/674/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń(7) są również adresowane do wspólnotowych spółek notowanych w obrocie publicznym. Wymagania w zakresie sprawozdawczości wymienione w tych dyrektywach nie mogą zapewnić wysokiego poziomu przejrzystości i porównywalności sprawozdawczości finansowej ze wszystkich wspólnotowych spółek notowanych w obrocie publicznym, co jest warunkiem niezbędnym do zbudowania zintegrowanego rynku kapitałowego, funkcjonującego efektywnie, sprawnie i wydajnie. Dlatego też niezbędne jest uzupełnienie ram prawnych odnoszących się do spółek notowanych w obrocie publicznym.
(4) Celem niniejszego rozporządzenia jest przyczynienie się do wydajnego i efektywnego kosztowo funkcjonowania rynku kapitałowego. Ochrona inwestorów i utrzymanie zaufania do rynków finansowych są również ważnym aspektem na rzecz zakończenia tworzenia rynku wewnętrznego w tym obszarze. Niniejsze rozporządzenie wzmacnia swobodny przepływ kapitału na rynku wewnętrznym i umożliwia spółkom wspólnotowym konkurowanie na zasadach równości o środki finansowe dostępne na wspólnotowych rynkach kapitałowych, jak również na światowych rynkach kapitałowych.
(5) Istotne jest, dla konkurencyjności wspólnotowych rynków kapitałowych, osiągnięcie spójności standardów stosowanych w Europie do sporządzania sprawozdań finansowych, z międzynarodowymi standardami rachunkowości, tak by mogły być stosowane globalnie, dla transakcji transgranicznych lub notowań wszędzie na świecie.
(6) W dniu 13 czerwca 2000 r., Komisja opublikowała komunikat w sprawie "Strategii sprawozdawczości finansowej UE: plany na przyszłość", w którym proponuje się, by wszystkie wspólnotowe spółki notowane w obrocie publicznym sporządzały swe skonsolidowane sprawozdania finansowe zgodnie z jednolitym zestawem standardów rachunkowości, a mianowicie Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR), najpóźniej w 2005 r.
(7) Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSR) są opracowywane przez Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (KMSR), którego celem jest wypracowanie jednolitego zestawu globalnych standardów rachunkowości. W następstwie restrukturyzacji KMSR nowy zarząd w dniu 1 kwietnia 2001 r. jedną ze swych pierwszych decyzji zmienił nazwę KMSR na Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) i tak dalece, jak dotyczy to przyszłych międzynarodowych standardów rachunkowości, zmienił nazwę MSR na Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Standardy te winny być stosowane obligatoryjnie przez wszystkie wspólnotowe spółki notowane w obrocie publicznym, gdy jest to tylko możliwe, i pod warunkiem, iż zapewniają one wysoki stopień przejrzystości i porównywalności sprawozdawczości finansowej we Wspólnocie.
(8) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia winny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(8) oraz z należytym uwzględnieniem oświadczenia złożonego przez Komisję w Parlamencie Europejskim w dniu 5 lutego 2002 r., dotyczącego wdrażania prawodawstwa w zakresie usług finansowych.
(9) Do przyjęcia międzynarodowego standardu rachunkowości celem stosowania go we Wspólnocie niezbędne jest po pierwsze, by spełniał on podstawowy wymóg wyżej wymienionych dyrektyw Rady, który pozwoli stwierdzić, iż wynikiem jego stosowania jest prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej i wyników działalności przedsiębiorstwa - zasadę tę należy rozważać w świetle przedmiotowych dyrektyw Rady bez implikowania rygorystycznej zgodności z każdym z przepisów tych dyrektyw; po drugie, zgodnie z wnioskami Rady z dnia 17 lipca 2000 r., są one korzystne dla europejskiego dobra publicznego i po trzecie, iż spełniają podstawowe kryteria, co do jakości wymaganych informacji, które powinny zostać zawarte w sprawozdaniach finansowych, aby były pożyteczne dla użytkowników.
(10) Komitet techniczny rachunkowości powinien zapewniać Komisji wsparcie i wiedzę fachową w ocenie międzynarodowych standardów rachunkowości.
(11) Mechanizm zatwierdzania winien działać sprawnie w przedmiocie proponowanych międzynarodowych standardów rachunkowości oraz być środkiem do rozważenia, odzwierciedlenia i wymiany informacji na temat międzynarodowych standardów rachunkowości między głównymi zainteresowanymi stronami, w szczególności między podmiotami ustanawiającymi krajowe standardy rachunkowości, nadzorem rynku papierów wartościowych, nadzorem bankowym i ubezpieczeń, bankami centralnymi włączając EBC, profesją księgowych i użytkownikami oraz sporządzającymi sprawozdania finansowe. Mechanizm powinien być środkiem wsparcia wspólnego rozumienia przyjętych we Wspólnocie międzynarodowych standardów rachunkowości.
(12) Zgodnie z zasadą proporcjonalności środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, wymagane, aby jednolity zestaw międzynarodowych standardów rachunkowości mógł być stosowany w spółkach notowanych w obrocie publicznym, są niezbędne do osiągnięcia celu, jakim jest wniesienie wkładu do wydajnego i efektywnego kosztowo funkcjonowania wspólnotowych rynków kapitałowych i w związku z tym zakończenia tworzenia rynku wewnętrznego.
(13) Zgodnie z tą samą zasadą, niezbędne jest, w odniesieniu do rocznych sprawozdań finansowych, pozostawienie Państwom Członkowskim możliwości wprowadzenia zezwolenia lub wymogu, aby spółki notowane w obrocie publicznym sporządzały te sprawozdania zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości przyjętymi zgodnie z procedurą ustanowioną w niniejszym rozporządzeniu. Państwa Członkowskie mogą podjąć decyzję o rozszerzeniu powyższego zezwolenia lub wymogu na inne spółki w odniesieniu do sporządzania przez nie skonsolidowanych sprawozdań finansowych i/lub rocznych sprawozdań finansowych.
(14) W celu ułatwienia wymiany poglądów i umożliwienia Państwom Członkowskim skoordynowania stanowisk, Komisja powinna okresowo informować komitet regulacyjny rachunkowości o aktualnych projektach, opracowaniach do dyskusji, szkicach i projektach dyskusyjnych wydawanych przez RMSR i o wynikających z nich pracach technicznych komitetu technicznego rachunkowości. Ważne jest również, aby komitet regulacyjny rachunkowości był poinformowany na wczesnym etapie, jeżeli Komisja nie zamierza proponować przyjęcia międzynarodowego standardu rachunkowości.
(15) W swych obradach i wypracowywaniu stanowisk do przyjęcia w sprawie dokumentów i opracowań sporządzanych przez RMSR w procesie opracowywania międzynarodowych standardów rachunkowości (MSSF i SKI-KMISF), Komisja powinna uwzględnić znaczenie unikania czynników niekorzystnych z punktu widzenia konkurencyjności dla spółek europejskich działających na rynku globalnym oraz, w możliwie największym zakresie, poglądy wyrażane przez delegacje na forum komitetu regulacyjnego rachunkowości. Komisja będzie reprezentowana w organach stanowiących RMSR.
(16) Właściwy i rygorystyczny mechanizm wdrażania jest kluczem do podtrzymania zaufania inwestorów do rynków finansowych. Państwa Członkowskie, na mocy art. 10 Traktatu, są zobowiązane do podjęcia właściwych środków celem zapewnienia zgodności z międzynarodowymi standardami rachunkowości. Komisja zamierza utrzymywać łączność z Państwami Członkowskimi, głównie poprzez Komitet Europejskich Regulatorów Papierów Wartościowych (CESR), celem wypracowania wspólnego podejścia do wdrażania.
(17) Następnie, niezbędnym jest, by pozwolić Państwom Członkowskim na odroczenie stosowania niektórych przepisów do 2007 r. dla spółek notowanych w obrocie publicznym zarówno we Wspólnocie jak i na regulowanych rynkach państw trzecich, które już stosują inny zestaw standardów akceptowanych na skalę międzynarodową, jako podstawę do ich skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz dla spółek, które w obrocie publicznym posiadają wyłącznie dłużne papiery wartościowe. Pomimo to decydujące jest, aby najpóźniej do 2007 r. jednolity zestaw globalnych międzynarodowych standardów rachunkowości, MSR, był stosowany we wszystkich wspólnotowych spółkach notowanych w obrocie publicznym na wspólnotowym rynku regulowanym.
(18) W celu umożliwienia Państwom Członkowskim i spółkom przeprowadzenie niezbędnych dostosowań pozwalających na zastosowanie międzynarodowych standardów rachunkowości, niezbędnym jest stosowanie niektórych przepisów już w 2005 r. Należy wprowadzić odpowiednie przepisy dotyczące stosowania po raz pierwszy MSR przez spółki w następstwie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Przepisy te powinny być formułowane na szczeblu międzynarodowym w celu zapewnienia międzynarodowego uznania przyjętych rozwiązań,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | T. PEDERSEN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 154 E z 29.5.2001, str. 285.
(2) Dz.U. C 260 z 17.9.2001, str. 86.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 7 czerwca 2002 r.
(4) Dz.U. L 222 z 14.8.1978, str. 11. Dyrektywa ostatnio zmieniona Parlament Europejski i dyrektywa Rady 2001/65/WE (Dz.U. L 283 z 27.10.2001, str. 28).
(5) Dz.U. L 193 z 18.7.1983, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona Parlament Europejski i dyrektywa Rady 2001/65/WE.
(6) Dz.U. L 372 z 31.12.1986, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona Parlament Europejski i dyrektywa Rady 2001/65/WE.
(7) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 7.
(8) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(9) Dz.U. L 141 z 11.6.1993, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona Parlament Europejski i dyrektywa Rady 2000/64/WE (Dz.U. L 290 z 17.11.2000, str. 27).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.243.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1606/2002 w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości |
Data aktu: | 19/07/2002 |
Data ogłoszenia: | 11/09/2002 |
Data wejścia w życie: | 14/09/2002, 01/05/2004 |