uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(4) należy ustanowić program statystyczny Wspólnoty.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 ustanawia zasady sporządzania statystyki Wspólnoty i ma zastosowanie do niniejszej decyzji.
(3) Unia gospodarcza i walutowa narzuca daleko idące wymogi w zakresie dostarczania statystyki podaży pieniądza, bilansów płatniczych orazstatystyki finansów Wspólnoty.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97 Wspólnota musi mieć na czas dostęp do informacji statystycznych, porównywalnych między Państwami Członkowskimi, aktualnych, wiarygodnych, stosownych oraz uzyskiwanych możliwie najefektywniej w aspekcie ich definiowania, stosowania, monitorowania i oceny ich efektów.
(5) Dostępność aktualnych i porównywalnych oraz dobrych jakościowo danych statystycznych jest często niezbędnym warunkiem dla wdrażania polityk Wspólnoty.
(6) W celu zapewnienia zgodności i porównywalności informacji statystycznych we Wspólnocie istnieje potrzeba ustanowienia pięcioletniego programu statystycznego Wspólnoty, który określi podejścia, główne dziedziny i cele przewidywanych działań w odniesieniu do tych priorytetów.
(7) W tym celu władze Wspólnoty powinny zapewnić statystyki porównywalne i o wysokiej jakości.
(8) Określona metoda opracowywania statystyki Wspólnoty wymaga szczególnie ścisłej współpracy w zakresie rozwijania systemu statystycznego Wspólnoty poprzez Komitet ds. Programu Statystycznego ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(5), jeśli chodzi o adaptację systemu, zwłaszcza poprzez wprowadzenie instrumentów prawnych niezbędnych dla ustanowienia statystyki Wspólnoty. Należy uwzględnić obciążenie respondentów, niezależnie od tego czy są to przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe czy też jednostki.
(9) Sporządzanie statystyki Wspólnoty w ramach legislacyjnych programu pięcioletniego mieści się w zakresie odpowiedzialności władz krajowych na poziomie krajowym oraz władz Wspólnoty (Eurostat) na poziomie Wspólnoty.
(10) Dla osiągnięcia tego celu konieczna jest ścisła, skoordynowana i spójna współpraca pomiędzy Eurostatem i władzami krajowymi.
(11) W tym celu Eurostat powinien zapewniać koordynację na różnych poziomach władz krajowych reprezentujących sieć Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS), aby dostarczać na czas statystyki wspierające potrzeby polityki Unii.
(12) Szczegółowe środki wykonawcze dla poszczególnych działań statystycznych mogą zostać powierzone ESS przez Komisję, która powinna zadecydować o odnośnych celach i środkach.
(13) Ponadto w ramach wdrażania tego programu, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 322/97, Komisji powierza się wykonanie pewnych zadań wdrożeniowych lub wykonawczych w miarę jak są one określane w aktach dotyczących poszczególnych działań statystycznych.
(14) Rozważyć można, czy niektóre z tych zadań, które są teraz wykonywane na poziomie Komisji, mogłyby być wykonywane, na przykład, przez specjalny organ wykonawczy.
(15) W pewnych obszarach objętych różnymi politykami Wspólnoty ważna jest klasyfikacja danych według płci.
(16) Niniejsza decyzja na cały okres trwania programu ustanawia ramy finansowe stanowiące główne odniesienie, w rozumieniu punktu 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r., między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawach dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(6), dla władz budżetowych w trakcie corocznej procedury opracowywania budżetu.
(17) Wytyczne dla ustanowienia niniejszego programu, zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 322/97 zostały przekazane do Komitetu ds. Programu Statystycznego, Europejskiego Komitetu Doradczego ds. Informacji Statystycznych w sferach ekonomicznych i społecznych, ustanowionego decyzją Rady 91/116/EWG(7) oraz Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, ustanowionego decyzją Rady 91/115/EWG(8),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | M. FISCHER BOEL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 75 E z 26.3.2002, str. 274.
(2) Dz.U. C 125, z 27.5.2002, str. 17.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z 30 września 2002 r. (Dz.U. C 275 E z 12.11.2002, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 listopada 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(6) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 21. Decyzja zmieniona decyzją Rady 97/255/WE (Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 32).
(8) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją Rady 96/174/WE (Dz.U. L 51, 1.3.1996, str. 48).
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.358.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2367/2002/WE w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2003-2007 |
Data aktu: | 16/12/2002 |
Data ogłoszenia: | 31/12/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2003 |