uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 47 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakres dyrektywy Rady 85/611/EWG(4) był początkowo ograniczony do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania typu otwartego, które promują sprzedaż swoich jednostek uczestnictwa w obrocie publicznym we Wspólnocie i których jedynym celem jest inwestowanie w zbywalne papiery wartościowe (UCITS). W preambule do dyrektywy 85/611/EWG przewidziano, że przedsiębiorstwa wspólnego inwestowania nie wchodzące w jej zakres będą przedmiotem koordynacji na dalszym etapie.
(2) Uwzględniając rozwój rynku pożądane jest, aby cel inwestycji UCITS był poszerzony w celu umożliwienia dokonywania inwestycji w instrumenty finansowe inne niż zbywalne papiery wartościowe, które są wystarczająco płynne. Instrumenty finansowe, które kwalifikują się, aby być aktywami inwestycyjnymi portfela UCITS są wymienione w niniejszej dyrektywie. Wybór inwestycji do portfela za pomocą indeksu jest techniką zarządzania.
(3) Definicja zbywalnych papierów wartościowych zawarta w niniejszej dyrektywie jest ważna wyłącznie do celów niniejszej dyrektywy i w żaden sposób nie wpływa na inne definicje stosowane w ustawodawstwie krajowym do innych celów jak na przykład podatki. A zatem nie są objęte tą definicją akcje i inne papiery wartościowe odpowiadające akcjom, wyemitowane przez na przykład organy typu "Building Societies" oraz typu "Industrial and Provident Societies", których posiadanie w praktyce nie może być przeniesione za wyjątkiem organu emitującego, który je odkupuje.
(4) Instrumenty rynku pieniężnego obejmują te zbywalne instrumenty, którymi normalnie nie dokonuje się obrotu na uregulowanych rynkach, tylko na rynku pieniężnym, takie jak krótkookresowe obligacje skarbu państwa czy obligacje władz lokalnych, świadectwa depozytowe, bilet skarbowy, średniookresowe papiery wartościowe i akcepty bankowe.
(5) Przydatne jest zapewnienie, aby koncepcja rynku regulowanego w niniejszej dyrektywie odpowiadała tej przedstawionej w dyrektywie Rady 93/22/EWG z dnia 10 maja 1993 r. w sprawie usług inwestycyjnych w zakresie papierów wartościowych(5).
(6) Pożądane jest zezwolenie, aby UCITS inwestowały swoje aktywa w jednostki UCITS i/lub inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania typu otwartego, które również inwestują w płynne aktywa finansowe wymienione w niniejszej dyrektywie, oraz które funkcjonują na zasadzie dywersyfikacji ryzyka. Niezbędne jest, aby UCITS lub inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w które inwestują UCITS, podlegały skutecznemu nadzorowi.
(7) Rozwój możliwości dla UCITS w zakresie inwestowania w UCITS oraz w inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania powinien być ułatwiony. Dlatego istotne jest zapewnienie, aby taka działalność inwestycyjna nie zmniejszała ochrony inwestora. W związku z rozszerzonymi możliwościami dla UCITS w zakresie inwestowania w jednostki innych UCITS i/lub przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, niezbędne jest ustanowienie pewnych reguł dotyczących ograniczeń ilościowych, ujawniania informacji i zapobiegania zjawisku kaskady.
(8) W celu uwzględnienia rozwoju rynku oraz uwzględniając urzeczywistnienie unii gospodarczej i walutowej, pożądane jest, aby zezwolić UCITS na inwestowanie w lokaty bankowe. W celu zapewnienia odpowiedniej płynność inwestowania w lokaty, lokaty te będą mogły być wypłacane na żądanie lub, którą będzie można wycofać. Jeżeli lokaty są ustanowione w instytucji kredytowej, której statutowa siedziba znajduje się w państwie nie należącym do Wspólnoty, instytucja kredytowa powinna podlegać regułom ostrożności równoważnym tym ustanowionym w legislacji wspólnotowej.
(9) W uzupełnieniu do przypadku, w którym UCITS inwestuje w lokaty bankowe zgodnie z jego regulaminem funduszu lub zgodnie z dokumentami założycielskimi, może być niezbędne umożliwienie wszystkim UCITS posiadanie pomocniczych aktywów płynnych, jak lokaty bankowe a vista. Posiadanie takich pomocniczych aktywów płynnych może być uzasadnione, na przykład, w następujących przypadkach: w celu pokrycia bieżących lub wyjątkowych płatności; w przypadku sprzedaży, na czas niezbędny do ponownych inwestycji w zbywalne papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i/lub w inne aktywa finansowe przewidziane w niniejszej dyrektywie; na okres czasu ściśle konieczny w sytuacji, gdy, z powodu niekorzystnych warunków rynkowych, inwestycja w zbywalne papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego oraz w inne aktywa finansowe musi być zawieszona.
(10) Ze względów ostrożności niezbędne jest zapobieżenie nadmiernej koncentracji przez UCITS w inwestycjach, które narażają je na ryzyko dotyczące kontrahenta tego samego podmiotu lub podmiotów należących do tej samej grupy.
(11) Powinno być wyraźnie dozwolone, aby UCITS, jako część swojej ogólnej polityki inwestycyjnej i/lub do celów zabezpieczających, aby osiągnąć ustalony cel finansowy lub wskazany profil ryzyka w prospekcie emisyjnym, inwestowały w finansowe instrumenty pochodne. W celu zapewnienia ochrony inwestorów, niezbędne jest ograniczenie maksymalnego możliwego narażenia na ryzyko dotyczącego instrumentów pochodnych, aby nie przekraczało całkowitej wartości netto portfela UCITS. W celu zapewnienia stałej świadomości ryzyk i zobowiązań wynikających z transakcji instrumentami pochodnymi oraz w celu sprawdzenia zgodności z ograniczeniami inwestycyjnymi, te ryzyka i zobowiązania będą musiały być mierzone i monitorowane na bieżąco. W końcu, w celu zapewnienia ochrony inwestorów poprzez ujawnienie, UCITS powinny opisać swoją strategię, techniki i limity inwestycyjne regulujące ich operacje instrumentami pochodnymi.
(12) W odniesieniu do pozagiełdowych instrumentów pochodnych, powinny być określone dodatkowe wymagania w zakresie wyboru kontrahentów i instrumentów, płynności i bieżącej oceny pozycji. Celem takich dodatkowych wymagań jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, bliskiego takiemu, jaki uzyskują, gdy nabywają instrumenty pochodne będące w obrocie na rynkach regulowanych.
(13) Operacje instrumentami pochodnymi nie mogą być nigdy wykorzystane do obchodzenia zasad i reguł określonych w niniejszej dyrektywie. W odniesieniu do instrumentów OTC, powinny być stosowane dodatkowe reguły dywersyfikacji ryzyka do narażenia na ryzyko dotyczące jednego kontrahenta lub grupy kontrahentów.
(14) Niektóre techniki zarządzania portfelem w odniesieniu do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, inwestujących głównie w akcje i/lub papiery dłużne, opierają się na odzwierciedlaniu indeksów giełdowych i/lub indeksów papierów dłużnych. Pożądane jest pozwolenie UCITS na powielanie dobrze znanych i uznanych indeksów giełdowych i/lub indeksów papierów dłużnych. Dlatego w tym celu może być niezbędne wprowadzenie bardziej elastycznych reguł dywersyfikacji ryzyka w odniesieniu do UCITS inwestujących w akcje i/lub papiery dłużne.
(15) Przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania wchodzące w zakres niniejszej dyrektywy nie powinny być wykorzystywane do celów innych niż zbiorowe inwestowanie pieniędzy zebranych od obywateli zgodnie z regułami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie. W przypadkach określonych w niniejszej dyrektywie, UCITS może posiadać filie jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne do skutecznego prowadzenia w imieniu UCITS niektórych działań, również określonych w niniejszej dyrektywie. Niezbędne jest zapewnienie skutecznego nadzoru UCITS. Dlatego utworzenie filii UCITS w państwie trzecim powinno być dozwolone tylko w przypadkach i zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie. Ogólny obowiązek działania wyłącznie w interesach posiadaczy jednostek uczestnictwa, w szczególności cel zwiększania efektywności kosztowej, nigdy nie uzasadnia podejmowanych przez UCITS środków, które mogą utrudniać właściwym władzom skuteczne wykonywanie funkcji nadzorczych.
(16) Istnieje konieczność zapewnienia swobodnego transgranicznego wprowadzania do obrotu w szerszym zakresie jednostek uczestnictwa, przy jednoczesnym zapewnieniu jednolitego minimalnego poziomu ochrony inwestorów. Zatem jedynie wiążąca wspólnotowa dyrektywa ustanawiająca uzgodnione minimalne normy może osiągnąć pożądane cele. Niniejsza dyrektywa skutkuje jedynie wymaganą minimalną harmonizacją i nie wykracza poza to co jest niezbędne do osiągnięcia celów realizowanych zgodnie z art. 5 ust. 3 Traktatu.
(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(18) Komisja może rozważyć zaproponowanie kodyfikacji we właściwym czasie po przyjęciu wniosków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu | W imieniu Rady |
Europejskiego | |
P. COX | M. ARIAS CAÑETE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 280 z 9.9.1998, str. 6 oraz Dz.U. C 311 E z 31.10.2000, str. 302.
(2) Dz.U. C 116 z 28.4.1999, str. 44.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lutego 2000 r. (Dz.U. C 339 z 29.11.2000, str. 220), wspólne stanowisko Rady z dnia 5 czerwca 2001 r. (Dz.U. C 297 z 23.10.2001, str. 35) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2001 r. decyzja Rady z dnia 4 grudnia 2001 r.
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 3. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 290 z 17.11.2000, str. 27).
(5) Dz.U. L 141 z 11.6.1993, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/64/WE.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.41.35 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2001/108/WE zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w odniesieniu do inwestycji UCITS |
Data aktu: | 21/01/2002 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2002 |
Data wejścia w życie: | 13/02/2002, 01/05/2004 |