uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 4 dyrektywy Rady 92/79/EWG z dnia 19 października 1992 r. dotyczącej ujednolicenia podatków od tytoniu(4) oraz art. 4 dyrektywy Rady 92/80/EWG z dnia 19 października 1992 r. dotyczącej ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy(5), przeprowadzono dokładną analizę stawek i struktury akcyzy na produkty tytoniowe.
(2) Pierwszy raport Komisji dotyczący wymienionego zagadnienia z dnia 13 września 1995 r., zaledwie zwrócił uwagę na pewne trudności napotkane podczas wdrażania dyrektyw, ale nie zaproponował żadnego konkretnego rozwiązania.
(3) Drugi raport Komisji z 15 maja 1998 r. zbadał niezbędne techniczne zmiany, które dotyczyły głównie uregulowania zakresu całkowitego minimalnego opodatkowania papierosów, ale nie wprowadził nowych struktur i stawek opodatkowania. Raport przedłożony Radzie 18 maja 1998 r. zawierał wniosek o zmianę dyrektywy(6).
(4) Wnioski Komisji zostały w większości przyjęte przez dyrektywę Rady 1999/81/WE z dnia 29 lipca 1999 r. zmieniającą dyrektywę 92/79/EWG dotyczącą ujednolicenia podatków od papierosów, dyrektywę 92/80/EWG dotyczącą ujednolicenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy oraz dyrektywę 95/59/WE dotyczącą podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych(7).
(5) Analiza zmian cen i stawek akcyzy na produkty tytoniowe we Wspólnocie wykazuje, że ciągle istnieją znaczne różnice w obrębie Państw Członkowskich, które mogą zakłócać funkcjonowanie rynku wewnętrznego, jak to ma miejsce teraz oraz jak to będzie miało miejsce po rozszerzeniu.
(6) Większa zbieżność stawek podatkowych stosowanych w Państwach Członkowskich pomoże obniżyć wskaźnik kradzieży i przemytu na terenie Wspólnoty. Wprowadzenie ustalonej minimalnej kwoty wyrażonej w euro, obok minimalnego zakresu opodatkowania akcyzowego wynoszącego 57 % detalicznej ceny sprzedaży papierosów kategorii cenowej o największym popycie, zapewni, że będzie na nie nałożony minimalny poziom akcyzy. Państwa Członkowskie, dla których natychmiastowe wprowadzenie wymienionej ustalonej kwoty minimalnej wyrażonej w euro będzie stanowiło problem ze względów gospodarczych, powinny otrzymać pozwolenie na odłożenie terminu wdrożenia niniejszego nowego wymogu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r. Państwa Członkowskie, które już stosują wysokie stawki akcyzy, powinny otrzymać więcej swobody w ustalaniu nowych. Przewiduje się dalszy wzrost ustalonych kwot minimalnych z dniem 1 lipca 2006 r. Mając na uwadze trudności gospodarcze, które mogą wyniknąć na skutek wprowadzenia w życie wymienionej podwyższonej kwoty z niniejszą datą, Królestwo Hiszpanii oraz Republika Grecka powinny otrzymać pozwolenie na odłożenie terminu wprowadzenia tej kwoty do dnia 31 grudnia 2007 r.
(7) Zgodnie z Traktatem definicja oraz wdrażanie wszystkich polityk i działań wspólnotowych muszą zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia człowieka. Papierosy oraz drobno krojony tytoń, z którego zwija się papierosy są jednakowo szkodliwe dla ludzkiego zdrowia. Poziom opodatkowania stanowi główny czynnik wpływający na ceny produktów tytoniowych, które z kolei oddziałują na przyzwyczajenia konsumentów. Dlatego też, należy koniecznie przybliżyć stopniowo minimalne stawki za drobno krojony tytoń do minimalnych stawek za papierosy.
(8) W celu uniknięcia spadku wartości wspólnotowych minimalnych stawek podatku od cygar, cygarylli, drobno krojonego tytoniu, z którego zwija się cygara oraz innego tytoniu do palenia, niezbędny jest stopniowy wzrost minimalnych stawek, wyrażonych jako kwota szczególna.
(9) Każde ujednolicenie struktur i akcyz nie powinno powodować zakłóceń konkurencji pomiędzy różnymi kategoriami wyrobów tytoniowych należących do tej samej grupy, natomiast powinno ułatwić dostęp do rynków krajowych Państw Członkowskich.
(10) Mając na uwadze jednolite i uczciwe opodatkowanie, definicja cygar i cygarylli określona w dyrektywie Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r. dotyczącej podatków innych niż podatki obrotowe, które mają wpływ na konsumpcję wyrobów tytoniowych(8), powinna być tak sformułowana, aby typ cygara, który jest pod wieloma względami podobny do papierosa, był traktowany jak papieros dla celów akcyzy.
(11) Republika Federalna Niemiec powinna otrzymać zezwolenie na odłożenie terminu wdrażania niniejszej nowej definicji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2007 r. z uwagi na trudności gospodarcze, które mogą dotknąć niemieckich producentów, jeżeli wdrożenie nastąpi natychmiast.
(12) Państwa Członkowskie powinny otrzymać skuteczniejsze środki do walki z nieuczciwymi praktykami cenowymi oraz produktami, które zakłócają funkcjonowanie rynku. Niniejszy cel można osiągnąć, pozwalając Państwom Członkowskim nakładać minimalną akcyzę na papierosy pod warunkiem, że nie przekroczy ona akcyzy nałożonej na papierosy należące do kategorii cenowych o największym popycie.
(13) Należy ustanowić regularną procedurę przeglądu. Odpowiedni będzie przegląd przeprowadzany co cztery lata, tak aby był czas na ocenę zmian wprowadzonych niniejszą dyrektywą.
(14) W związku z tym należy zmienić dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
R. DE RATO Y FIGAREDO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 186 E z 28.6.2001, str. 235.
(2) Opinia z 5 lutego 2002 (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 36 z 8.2.2002, str. 111.
(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 8. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81/WE (Dz.U. L 211 z 11.8.1999, str. 47).
(5) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 10. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81/WE.
(6) Dz.U. C 203 z 30.6.1998, str. 16.
(7) Dz.U. L 211 z 11.8.1999, str. 47.
(8) Dz.U. L 291 z 6.12.1995, str. 40. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 1999/81.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.46.26 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/10/WE zmieniająca dyrektywy 92/79/EWG, 92/80/EWG i 95/59/WE w związku ze strukturą oraz stawkami akcyzy stosowanymi od wyrobów tytoniowych |
Data aktu: | 12/02/2002 |
Data ogłoszenia: | 16/02/2002 |
Data wejścia w życie: | 08/03/2002, 01/05/2004 |