uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wzrastająca liczba programów jest tworzona w szerokim wachlarzu dziedzin jako część działań przewidzianych w art. 3 Traktatu. Programy skierowane są do różnych kategorii beneficjentów. Komisja z zasady jest odpowiedzialna za przedsięwzięcie środków mających na celu wykonanie takich programów (programów wspólnotowych).
(2) Wykonanie programów wspólnotowych, których to dotyczy jest przynajmniej w części finansowane ze środków przewidzianych w budżecie ogólnym Unii Europejskiej.
(3) Na mocy art. 274 Traktatu Komisja odpowiada za wykonanie budżetu.
(4) Jeżeli Komisja ma być w prawidłowy sposób odpowiedzialna przed obywatelami, musi koncentrować się przede wszystkim na swoich zadaniach instytucjonalnych. Powinna zatem mieć możliwość przekazywania stronom trzecim niektórych zadań odnoszących się do zarządzania programami wspólnotowymi. Zlecanie na zewnątrz niektórych zadań w zakresie zarządzania mogłoby także stanowić sposób skuteczniejszej realizacji celów takich programów wspólnotowych.
(5) Zlecanie na zewnątrz zadań w zakresie zarządzania powinno jednakże pozostać w granicach ustalonych przez system instytucjonalny ustanowiony w Traktacie. Oznacza to, że zadań powierzonych instytucjom na mocy Traktatu, wymagających uprawnień uznaniowych w zakresie przekładania decyzji politycznych na działania, nie można zlecać na zewnątrz.
(6) Zlecanie na zewnątrz powinno także podlegać analizie kosztów i korzyści, uwzględniającej szereg czynników, takich jak określenie zadań, których zlecenie na zewnątrz jest uzasadnione, analiza kosztów i korzyści obejmująca koszty koordynacji i kontroli, wpływ na zasoby ludzkie, skuteczność i elastyczność w wykonywaniu zadań zleconych na zewnątrz, uproszczenie stosowanych procedur, bliskość zadań zlecanych na zewnątrz w stosunku do końcowych beneficjentów, zauważalność wspierania przez Wspólnotę programów wspólnotowych, których to dotyczy oraz potrzeba utrzymania odpowiedniego poziomu know-how wewnątrz Komisji.
(7) Jedna z form zlecania na zewnątrz polega na wykorzystaniu organów Wspólnoty posiadających osobowość prawną (agencji wykonawczych).
(8) W celu zapewnienia jednolitości agencji wykonawczych pod względem instytucjonalnym należy ustanowić ich statut, w szczególności w odniesieniu do niektórych podstawowych aspektów ich struktury, zadań, funkcjonowania, systemu budżetowego, personelu, nadzoru i odpowiedzialności.
(9) Komisja jako instytucja odpowiadająca za wykonywanie różnych programów wspólnotowych jest najbardziej kompetentna do oceny, czy i w jakim stopniu właściwe jest powierzenie agencji wykonawczej zadań w zakresie zarządzania odnoszących się do jednego lub większej liczby określonych programów wspólnotowych. Wykorzystanie agencji wykonawczej nie zwalnia jednakże Komisji z jej obowiązków wynikających z Traktatu, w szczególności z jego art. 274. Komisja musi zatem być w stanie ściśle określić działania każdej z agencji wykonawczych i zachować rzeczywistą kontrolę nad jej funkcjonowaniem, w szczególności nad jej organami kierowniczymi.
(10) Oznacza to, że Komisja musi mieć prawo do podejmowania decyzji o utworzeniu oraz, w danym przypadku likwidacji agencji wykonawczej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Ponieważ decyzja o ustanowieniu agencji wykonawczej jest środkiem o ogólnym zasięgu w rozumieniu art. 2 decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(4), decyzje takie powinny być przyjęte zgodnie z decyzją 1999/468/WE.
(11) Komisja musi również mieć możliwość wyznaczania zarówno członków Komitetu Sterującego każdej z agencji wykonawczych jak i jej dyrektora, w celu zapewnienia, aby przy przekazywaniu agencji wykonawczej zadań stanowiących prerogatywę Komisji nie zrzekała się ona wskutek tego kontroli nad wykonywaniem tej prerogatywy.
(12) Działania wykonywane przez agencję wykonawczą muszą być także w pełni zgodne z programowaniem określonym przez Komisję w odniesieniu do programów wspólnotowych, w zarządzanie którymi agencja jest zaangażowana. Roczny program pracy agencji musi zatem podlegać zatwierdzeniu przez Komisję i być zgodny z decyzjami budżetowymi.
(13) W celu zapewnienia, aby zlecanie na zewnątrz było efektywne oraz aby fachowa wiedza agencji wykonawczej była w pełni wykorzystywana, Komisja musi mieć możliwość przekazywania agencji wszystkich lub niektórych zadań wykonawczych związanych z jednym lub z większą liczbą programów wspólnotowych, z wyjątkiem zadań, które wymagają uprawnień uznaniowych w przekładaniu decyzji politycznych na działania. Zadania, które można przekazać obejmują zarządzanie wszystkimi lub niektórymi etapami danego projektu, wykonywanie budżetu, zbieranie i przetwarzanie informacji, które mają być przesłane Komisji oraz przygotowywanie zaleceń dla Komisji.
(14) Ponieważ budżet agencji wykonawczej jest przeznaczony jedynie do finansowania kosztów jej funkcjonowania, jej dochód powinna stanowić przede wszystkim subwencja przewidziana w ogólnym budżecie Unii Europejskiej, która ma być ustalona przez władzę budżetową i ma być uzyskana z przydziału finansowego na program wspólnotowy, w zarządzanie którym agencja jest zaangażowana.
(15) W celu stosowania art. 274 Traktatu, środki operacyjne programów wspólnotowych, w zarządzanie którymi agencja jest zaangażowana, muszą nadal być przewidziane w ogólnym budżecie Unii Europejskiej i muszą być wykonywane poprzez bezpośrednie obciążenie tego budżetu. Operacje finansowe odnoszące się do tych środków muszą zatem być przeprowadzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5).
(16) Agencji wykonawczej można powierzyć zadania wykonawcze odnoszące się do zarządzania programami finansowanymi ze źródeł innych niż ogólny budżet Unii Europejskiej. Jednakże nie powinno to powodować nawet pośrednio dodatkowych kosztów administracyjnych, które należałoby pokrywać z dodatkowych środków przewidzianych w ogólnym budżecie. W takich przypadkach niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych zawartych w podstawowych aktach odnoszących się do danych programów wspólnotowych.
(17) Przejrzystość i rzetelność zarządzania agencjami wykonawczymi wymaga przeprowadzania wewnętrznych i zewnętrznych kontroli ich działalności. W tym celu agencje wykonawcze powinny być odpowiedzialne za swoje działania a Komisja powinna pełnić nadzór administracyjny nad agencją wykonawczą, nie wykluczając możliwości przeprowadzenia audytu przez Trybunał Sprawiedliwości.
(18) Opinia publiczna powinna mieć dostęp do dokumentów będących w posiadaniu agencji wykonawczych, na warunkach i w granicach podobnych do tych w art. 255 Traktatu.
(19) Każda agencja wykonawcza musi intensywnie i stale współpracować ze służbami Komisji odpowiedzialnymi za programy wspólnotowe, w zarządzanie którymi agencja jest zaangażowana. W celu ułatwienia w najszerszym możliwym zakresie takiej współpracy, każda agencja wykonawcza powinna mieć swoją lokalizację w tym samym miejscu gdzie Komisja i jej służby, zgodnie z Protokołem w sprawie lokalizacji siedzib instytucji i niektórych organów oraz służb Wspólnot Europejskich i Europolu załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatów ustanawiających Wspólnotę Europejską, Europejską Wspólnotę Węgla i Stali oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(20) W celu przyjęcia niniejszego rozporządzenia Traktat nie przewiduje uprawnień innych niż przyznane na mocy art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2002 r.
W imieniu Rady | |
L. ESPERSEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120 E z 24.4.2001, str. 89 oraz Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 253.
(2) Opinia wydana dnia 5 lipca 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 345 z 6.12.2001, str. 1.
(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 490/2002 (Dz.U. L 77 z 20.3.2002, str. 1).
(7) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 20.
(8) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 15.
(9) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.11.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 58/2003 ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi |
Data aktu: | 19/12/2002 |
Data ogłoszenia: | 16/01/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 26/01/2003 |