uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1452/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. wprowadzające szczególne środki dla niektórych produktów rolnych z francuskich departamentów zamorskich, zmieniające dyrektywę 72/462/EWG oraz uchylające rozporządzenia (EWG) nr 525/77 oraz (EWG) nr 3763/91 (Poseidom)(1), w szczególności jego art. 3 ust. 6, art. 6 ust. 5 i art. 7 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1453/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. wprowadzające szczególne środki dla niektórych produktów rolnych z Azorów i Madery oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1600/92 (Poseima)(2), w szczególności jego art. 3 ust. 6 i art. 4 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1454/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. wprowadzające szczególne środki dla niektórych produktów rolnych z Wysp Kanaryjskich oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 1601/92 (Poseican)(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1922/2002(4), w szczególności jego art. 3 ust. 6 i art. 4 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 20/2002(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1215/2002(6), zostały ustanowione szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001 i (WE) nr 1454/2001 w odniesieniu do przepisów szczególnych dotyczących dostaw niektórych produktów rolnych do francuskich departamentów zamorskich, na Maderę, Azory i Wyspy Kanaryjskie (zwanych dalej regionami peryferyjnymi).
(2) Do celów stosowania art. 2 rozporządzeń (WE) 1452/2001, (WE) nr 1453/2001 i (WE) nr 1454/2001 muszą być opracowane bilanse dostaw w odniesieniu do produktów objętych konkretnymi uzgodnieniami w sprawie dostaw oraz muszą zostać ustanowione ilości produktów objętych konkretnymi uzgodnieniami w sprawie dostaw, łącznie z pomocą w odniesieniu do dostaw ze Wspólnoty.
(3) Zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001 i (WE) nr 1454/2001 oraz na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 20/2002 tego rodzaju pomoc ustala się w celu uwzględnienia dodatkowych kosztów transportu do regionów peryferyjnych oraz cen stosowanych w wywozie do państw trzecich, a w przypadku środków do produkcji rolnej i produktów przeznaczonych do przetwarzania, dodatkowe koszty utrzymania na wyspie lub w niektórych innych odległych miejscach.
(4) Dlatego konieczne jest ustalenie zryczałtowanej kwoty pomocy w odniesieniu do każdego produktu, zróżnicowanej w zależności od miejsca przeznaczenia. Ponadto, w celu uwzględnienia w szczególności przepływów handlowych z resztą Wspólnoty oraz ekonomicznego aspektu proponowanej pomocy, wysokość pomocy powinna być ustanowiona w powiązaniu z refundacjami przyznawanymi w przypadku wywozu podobnych produktów do państw trzecich, stosowanymi w przypadku gdy wielkość ta jest wyższa niż powyższe kwoty zryczałtowane.
(5) W sektorze przetwórstwa owocowego i warzywnego na Azorach, Maderze i Wyspach Kanaryjskich ustalanie wielkości tej pomocy na podstawie dodatkowych kosztów transportu, oddalonego położenia oraz z uwzględnieniem faktu, iż lokalizacje te są wyspami, zmniejszyłoby w poważnym stopniu kwoty dotychczas przyznawane. Aby nie doprowadzić do wystąpienia zakłóceń w funkcjonowaniu danych sektorów oraz aby zapewnić harmonijny rozwój produkcji, redukcję należy rozłożyć na okres dwóch lat, mimo że mogłoby to oznaczać konieczność prowadzenia nadal badań przepływów handlowych oraz wzięcia pod uwagę aspektu ekonomicznego planowanej pomocy.
(6) Do czasu bardziej szczegółowego zbadania rozwoju sektorów zwierząt gospodarskich w regionach peryferyjnych oraz warunków dostaw zwierząt hodowlanych należy ustalić tymczasowo liczbę kwalifikujących się zwierząt i jaj oraz, tam, gdzie ma to zastosowanie, pomoc w odniesieniu do tych dostaw, z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1452/2001, art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1453/2001 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1454/2001.
(7) W celu uwzględnienia szczególnych cech różnych produktów w każdym sektorze należy ustanowić, jeśli to konieczne, szczegółowe regulacje dotyczące przyznawania pomocy i ustalające ilości w odniesieniu do dostaw produktów wspólnotowych do regionów peryferyjnych, przewidzianych odpowiednio w art. 3 rozporządzeń (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001 i (WE) nr 1454/2001.
(8) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 21/2002 z dnia 28 grudnia 2001 r. ustanawiające bilanse dostaw i pomoc wspólnotową dla najbardziej peryferyjnych regionów na mocy rozporządzeń Rady (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001 i (WE) nr 1454/2001(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2225/2002(8), było wielokrotnie zmieniane. Dla zachowania przejrzystości wymienione rozporządzenie należy uchylić, a jego przepisy należy włączyć do niniejszego rozporządzenia.
(9) Aby zapewnić, że w 2003 r. działania są prowadzone w sposób uporządkowany, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2003 r. Jednakże podmioty gospodarcze, które występowały o wydanie certyfikatów na podstawie kwot stosowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 21/2002, powinny mieć możliwość otrzymania takich certyfikatów. W celu zapewnienia koniecznego monitorowania i identyfikowania wszystkich zdarzeń niepożądanych, które mogłyby wymagać korekt od 2004 r., niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać do końca 2003 r.
(10) Wspólne posiedzenie komitetów zarządzających ds. zbóż, wieprzowiny, mięsa drobiowego i jaj, mleka i przetworów mlecznych, wołowiny i cielęciny, mięsa baraniego i mięsa koziego, olejów i tłuszczów, cukru, przetworów owocowych i warzywnych, chmielu, nasion i suszu paszowego nie wydało opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 stycznia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 11.
(2) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 26.
(3) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 45.
(4) Dz.U. L 293 z 29.10.2002, str. 11.
(5) Dz.U. L 8 z 11.1.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 177 z 6.7.2002, str. 3.
(7) Dz.U. L 8 z 11.1.2002, str. 15.
(8) Dz.U. L 338 z 14.12.2002, str. 15.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.14.32 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 98/2003 ustanawiający bilanse dostaw i pomoc wspólnotową dla dostaw niektórych podstawowych produktów do spożycia przez ludzi, do przetworzenia i jako nakłady rolnicze oraz dla dostaw zwierząt żywych i jaj do regionów peryferyjnych na mocy rozporządzeń Rady (WE) nr 1452/2001, nr 1453/2001 i nr 1454/2001 |
Data aktu: | 20/01/2003 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2003 |
Data wejścia w życie: | 22/01/2003, 01/01/2003 |