uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(2), w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 807/2003(4), w szczególności jej art. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Komisji 2002/79/WE(5) ustaliła najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) w odniesieniu do niektórych połączeń pestycydów i żywności.
(2) Po opublikowaniu dyrektywy 2002/79/WE Komisja otrzymała wnioski, wsparte dodatkowymi danymi, odnośnie do dokonania przeglądu poziomów, jakie ustalono dla MRL w odniesieniu do niektórych połączeń pestycydów i żywności na podstawie dyrektywy 2002/79/WE. Wnioski te i dane zostały poddane przeglądowi, a w odniesieniu do niektórych połączeń dane były wystarczające, by uzasadnić ustalenie MRL powyżej dolnej granicy oznaczenia analitycznego.
(3) Ostre i długotrwałe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tych pestycydów w wyniku ich stosowania do ochrony roślin oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, w weterynarii, zostało ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(6) oraz obliczono, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie prowadzą do naruszenia dopuszczalnego spożycia dziennego lub ostrych dawek referencyjnych.
(4) Partnerzy handlowi we Wspólnocie będą konsultowani w zakresie poziomów ustanowionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu, a ich uwagi odnośnie do tych poziomów zostaną uwzględnione.
(5) Państwa Członkowskie - Sprawozdawcy(7) uwzględniły opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych poddawanych działaniu pestycydów oraz w sprawie stosowania metodologii określonej powyżej.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(4) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36.
(5) Dz.U. L 291 z 28.10.2002, str. 1.
(6) Wytyczne dotyczące przewidywanego spożycia dziennego pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(7) SCP/RESI/021; SCP/RESI/024.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.154.70 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/62/WE zmieniająca dyrektywy Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości heksakonazolu, klofentezyny, mychlobutanilu i prochlorazu |
Data aktu: | 20/06/2003 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 22/06/2003 |