Dyrektywa 2003/83/WE dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/83/WE
z dnia 24 września 2003 r.
dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/80/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nadtlenek dibenzoilu i eter (di)metylowy hydrochinonu (synonim 4-metoksyfenolu) są obecnie wymienione w załączniku II, hydrochinon jest już objęty ograniczeniami i warunkami ustanowionymi w załączniku III. Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów (zwany dalej SCCNFP) doszedł do wniosku, że, wobec słabego narażenia konsumentów, użycie nadtlenku dibenzoilu, hydrochinonu i eteru (di)metylowego w preparatach do sztucznych paznokci nie stanowi zagrożenia. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 178 załącznika II i numer referencyjny 14 w części 1 załącznika III; należy skreślić numer referencyjny 382 załącznika II i dodać numery referencyjne 94 i 95 w części 1 załącznika III.

(2) Według SCCNFP toksykologiczny wpływ soli dialkanolaminy oraz, w szczególności, ich zdolność do utworzenia nitrozoamin są podobne do odpowiednich właściwości dialkanolamin a dialkilaminy i ich sole posiadają bardzo podobne właściwości do odpowiadających im dialkanolamin w odniesieniu do tworzenia nitrozoamin. Terminy "dialkanolaminy" i "dialkilaminy" są synonimami "alkanolamin drugorzędowych" i "alkilamin drugorzędowych", te drugie terminy nie są zaś tak niejednoznaczne. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 411 załącznika II i numery referencyjne 60, 61 i 62 w części 1 załącznika III.

(3) SCCNFP doszedł do wniosku, że związek 2,4-diaminopirymidino-3-tlenku (CAS nr 74638-76-9) może być używany w produktach kosmetycznych bez powodowania zagrożenia stężenia do 1,5 %. Dlatego należy włączyć 2,4-diamino-pirymidino-3-tlenek do części 1 załącznika III jako numer referencyjny 93.

(4) Według SCCNFP użycie 1,2-dibromo-2,4-dicyjanobutanu powinno być ograniczone do produktów spłukiwanych na obecnym maksymalnym dozwolonym poziomie wynoszącym 0,1 %. Dlatego należy odpowiednio zmienić numer referencyjny 36 w części 1 załącznika VI.

(5) Dlatego dyrektywa 76/768/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II, III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do zapewnienia, że od dnia 24 marca 2005 r. produkty kosmetyczne, które nie są zgodne z niniejszą dyrektywą, nie są wprowadzane na rynek przez wytwórców wspólnotowych lub importerów ustanowionych we Wspólnocie.
2.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do zapewnienia, że produkty określone w ust. 1 nie będą sprzedawane ani przekazywane konsumentowi końcowemu po dniu 24 września 2005 r.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 24 września 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(2) Dz.U. L 224 z 6.9.2003, str. 27.

ZAŁĄCZNIK 

W załącznikach II, III i VI do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) numer referencyjny 178 zastępuje się pozycją:

"178. 4-benzoiloksyfenol i 4-etoksyfenol",

b) skreśla się numer referencyjny 382,

c) numer referencyjny 411 zastępuje się pozycją:

"411. Alkiloaminy i alkanolaminy drugorzędowe i ich sole".

2. W załączniku III część 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) numer referencyjny 14 zastępuje się pozycją:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki stosowania i
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"14 Hydrochinon(*) a) utleniające

środki barwiące

do włosów:

0,3 % Tylko do użytku profesjonalnego a) 1. - Nie używać do

barwienia rzęs

lub brwi

1. Użycie ogólne - W przypadku

kontaktu produktu

z oczami

natychmiast je

przemyć

- Zawiera

hydrochinon

2. Użycie

profesjonalne

2. - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Zawiera

hydrochinon

- W przypadku

kontaktu produktu

z oczami

natychmiast je

przemyć

b) preparaty do

sztucznych

paznokci

0,02 % (po zmieszaniu do użycia) b) - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia

(*) Te substancje mogą być stosowane pojedynczo lub w kombinacji, pod warunkiem że suma współczynników poziomów

każdego z nich w kosmetyku przy zatwierdzonym poziomie maksymalnym dla każdego z nich nie przekracza 2."

b) numery referencyjne 60, 61 i 62 zastępuje się pozycjami:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki stosowania
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"60 Dialkiloamidy i dialkanolamidy Maksymalna zawartość amin drugorzędowych: - Nie używać z systemami

nitrozującymi

kwasu tłuszczowego 0,5 % - Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

5 % (dotyczy surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotynu

61 Monoalkilaminy, monoalkanolaminy Maksymalna zawartość amin drugorzędowych: - Nie używać z systemami

nitrozującymi

i ich sole 0,5 % - Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

0,5 % (dotyczy

surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotanu

62 Trialkilaminy, a) produkty a) 2,5 % a) b)
trialkanolaminy niespłukiwane - Nie używać z systemami
i ich sole b) inne produkty nitrozującymi
- Minimalna czystość:

99 %

- Maksymalna zawartość

amin drugorzędowych:

0,5 % (dotyczy

surowców)

- Maksymalna zawartość

nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w

pojemnikach bez

azotanu"

c) dodaje się numery referencyjne 93, 94 i 95 w brzmieniu:

Numer Substancja OGRANICZENIA Warunki
referencyjny Zakres stosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowym produkcie kosmetycznym Inne ograniczenia i wymagania stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e f
"93 2,4-diamino-pirymidino-3-tlenek (CAS nr 74638-76-9) Produkty do pielęgnacji włosów 1,5 %
94 Nadtlenek dibenzoilu Preparaty do sztucznych paznokci 0,7 % (po zmieszaniu) Tylko do użytku profesjonalnego - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia

95 Eter (di)metylowy hydrochinonu Preparaty do sztucznych paznokci 0,02 % (po zmieszaniu do użycia) Tylko do użytku profesjonalnego - Tylko do użytku

profesjonalnego

- Unikać kontaktu

ze skórą

- Proszę uważnie

przeczytać sposób

użycia"

3. W załączniku IV część 1 numer referencyjny 36 zastępuje się pozycją:

Numer referencyjny Substancja Maksymalne dopuszczalne stężenie Inne ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
"36 1,2-dibromo-2,4-dicyjanobutan (metylodibromoglutaronitryl) 0,1 % Tylko produkty spłukiwane"

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.238.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/83/WE dostosowująca do postępu technicznego załączniki II, III i VI do dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych
Data aktu: 24/09/2003
Data ogłoszenia: 25/09/2003
Data wejścia w życie: 15/10/2003, 01/05/2004