uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/82/WE(2) w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 1 sierpnia 1995 r., zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, Zjednoczone Królestwo otrzymało od Dow Elanco Europe (obecnie Dow Agro Sciences) wniosek o włączenie czynnej substancji chinoksyfenu do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 96/457/EWG(3) potwierdziła "kompletność" dokumentacji w tym sensie, że można ją uznać za spełniającą, co do zasady, wymogi załączników II i III dyrektywy 91/414/EWG dotyczące danych i informacji.
(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG oceniono wpływ tej substancji czynnej na zdrowie ludzkie i środowisko, w odniesieniu do sposobów użycia proponowanych przez wnioskodawcę. Wskazane Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy 11 października 1996 r przedłożyło Komisji projekt sprawozdania z oceny, dotyczącego tej substancji.
(3) Projekt sprawozdania z oceny został poddany przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd zakończono 28 listopada 2003 r. w formie sprawozdania Komisji z przeglądu dla chinoksyfenu.
(4) Dokumentacja i informacje z przeglądu zostały także przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin do osobnej konsultacji. Komitet został poproszony o wypowiedzenie się w sprawie gromadzenia się substancji w glebie i jej potencjalnego wpływu na środowisko. W swojej opinii(4) Komitet stwierdził, że wszystkie dostępne badania oraz badanie terenowe, dotyczące degradacji substancji organicznych (badanie toreb na śmieci) w szczególności nie wykazało w stopniu przekonującym dopuszczalnego wpływu na środowisko, głównie z powodu niewystarczającej mocy statystycznej eksperymentalnego projektu badań. Komitet stwierdził także, że frakcja stosowanego chinoksyfenu może wyparować po zastosowaniu na uprawie. Jakkolwiek dostępne wyniki wskazują na natychmiastowy rozkład substancji w powietrzu, według zalecenia Komitetu pomiary dokonywane w półokresie reakcji należy powtórzyć po opracowaniu odpowiednich metod oceny zagrożenia dla środowiska w zakresie przenoszenia w atmosferze środków ochrony roślin. To zalecenie Komitetu zostało uwzględnione w sprawozdaniu z przeglądu dotyczącego substancji czynnej. Niewystarczające badanie terenowe dotyczące rozkładu substancji organicznych zostało powtórzone zgodnie z uaktualnionym protokołem badania. Nie wykryto wpływu chinoksyfenu na rozkład substancji organicznych.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 4 dyrektywy 91/414/EWG oraz biorąc pod uwagę możliwość wydania niekorzystnej decyzji w sprawie chinoksyfenu, 13 lutego 2003 r. Komisja zorganizowała spotkanie trójstronne z udziałem głównego wnioskodawcy oraz Państwa Członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy. Główny wnioskodawca dostarczył dalsze dane w celu wyjaśnienia kwestii wstępnych.
(6) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań wydaje się, iż środki ochrony roślin zawierające chinoksyfenu spełniają, w ogólnym zakresie, wymagania ustanowione w art. 5 ust. 1 lit a) i b) oraz art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które były przedmiotem badań i zostały wyszczególnione w sprawozdaniu Komisji z przeglądu. Dlatego właściwe jest włączenie chinoksyfenu do załącznika I w celu zapewnienia, że we wszystkich Państwach Członkowskich zezwolenia na dopuszczenie do obrotu środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną mogą być przyznawane zgodnie z przepisami tej dyrektywy.
(7) Sprawozdanie Komisji z przeglądu jest wymagane dla należytego wprowadzenia przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG. Dlatego też właściwe jest zapewnienie, aby ostateczna wersja sprawozdania z przeglądu, z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy 91/414/EWG, była dostępna lub udostępniana przez Państwa Członkowskie do konsultacji dla wszelkich zainteresowanych stron.
(8) Po włączeniu powinno się przyznać Państwom Członkowskim odpowiedni termin na wykonanie przepisów dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających chinoksyfen oraz w szczególności w celu dokonania przeglądu istniejących zezwoleń tymczasowych i, najpóźniej do końca tego terminu, przekształcenia ich w zezwolenia pełne, zmiany lub wycofania, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.
(9) Dlatego dyrektywa 91/414/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 50.
(3) Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 112.
(4) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca włączenia chinoksyfenu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. (SCP/QUINOX/002-final, przyjęta 7 marca 2001 r.).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.120.39 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/60/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia chinoksyfenu jako substancji czynnej |
Data aktu: | 23/04/2004 |
Data ogłoszenia: | 24/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2004 |